Vorig jaar september 4 vullingen gehad, in december bij de mondhygieniste geweest die alle tanden heeft schoongemaakt. Sinds februari erge pijn aan kiezen en kaak soms doorlopend naar pijn bij de slaap. Vooral bij koude en warme dranken, maar ook daarbuiten. Tandarts heeft alles onderzocht en foto's gemaakt en niets gevonden. Alleen asperine helpt, maar ja dat is geen oplossing van het probleem. Wie weet raad. Dank
knars of klem je?
Door het knarsen raken tanden en kiezen overbelast zodat je last krijgt. Ook raken spieren overbelast, spieren bij de oren, op de kaak en zelfs van je hoofd.
Vraag eens aan de tandarts of hij een knarsplaat (splint) kan maken die je 's nachts draagt zodat je tanden beschermt worden en waardoor je minder hard kan knarsen. Let zelf goed op dat je overdag niet knarst.
Vraag dan ook meteen of het wel de juiste oplossing is :wink: Ik ben namelijk een die-hard knarser / klemmer, en bij mij werkte een splint (die mijn tandarts voorschreef) juist averechts. Die maakte mijn knars en klemgedrag juist érger.
Maar verder kan het dus inderdaad aan het knarsen liggen. Klemmen is je tanden/kiezen hard op elkaar persen.. 'klemmen' dus :wink:
En dan last 2 maanden later?
knarsende tanden
De paracetamol moet verdeeld over de dag ingenomen worden, twee of meer weken lang, tot het weg is.
De meest voorkomende oorzaak is gewoon klemmen, omdat je je ergens over 'verbijt'. Of vanwege nek- of rugklachten.
Het kan geen kwaad, maar is erg lastig.
tandenknarsen
Ofwel uw nek/rug, ofwel in stressverwerking, ofwel in verkeerde mondgewoontes.
Dit is de meest doeltreffende raad die ik kan geven:
Neem pijnstillers voor de overlast, een paar weken elke dag. En laat even uw rug/nekklachten uitzoeken (fysiotherapeut) of uw mondgewoontes (logopedie, maar alleen als dit al járen steeds terugkomt).
Stress hebben we allemaal op z'n tijd.
Zonder aanpak van de oorzaak heeft een extra apparaat in de mond, zoals een knarsplaat, alleen zin om schade aan het gebit te voorkomen.
Dat moet je doen als er zwakke plekken zitten, zoals enorme vullingen in uitgeholde kiezen, of kronen op ontzenuwde wortels enzo.
Over dit probleem wordt in de tandheelkunde zéér verschillend gedacht. Dus verder hou ik m'n toetsenbord :lol: en laat de verdere raad aan de experts over.
Bram van der Kamp