Ik ben 40 jaar en het afgelopen jaar geprobeerd om verschillende problemen in mijn gebit op te lossen. Voornaamste probleem is dat ik last heb van erge paradontitis waarvoor ik onder behandeling sta van een mondhygienist. Het afgelopen half jaar zijn de pockets gemiddeld genomen met ongeveer 1-2mm verminderd. Behandeling slaat dus enigszins aan maar in mijn verre kiezen heb ik nog steeds pockets van 7-8 aan de achterkant.
Er zijn ook een aantal malen foto's genomen van mijn gebit. En daarover wil ik graag jullie advies. Ik heb een foto bijgesloten:
Op de foto, rechtsboven, zie je volgens mijn tandarts dat tussen de verstandskies en mijn kies daarnaast een gaatje aan het ontstaan is. Als dat een echt gat wordt (waarschijnlijk in de kies naast de verstandskies) wil ze mijn verstandskies trekken. Anders komt ze er volgens haar niet goed bij. Mijn vragen zijn:
(a) is er iets tegen dat beginnende gaatje te doen?
(b) is er een alternatief voor extractie. Ik vind het nogal wat om de verder nog gezonde verstandskies op te offeren om een gaatje te kunnen boren in een andere kies die minder gezond is. Temeer ook omdat er een kans bestaat dat ik ook nog andere goede kiezen verlies vanwege de botafbraak tgv de paradontitis.
Graag jullie opinie.
Sander.
Er zijn ook een aantal malen foto's genomen van mijn gebit. En daarover wil ik graag jullie advies. Ik heb een foto bijgesloten:
Op de foto, rechtsboven, zie je volgens mijn tandarts dat tussen de verstandskies en mijn kies daarnaast een gaatje aan het ontstaan is. Als dat een echt gat wordt (waarschijnlijk in de kies naast de verstandskies) wil ze mijn verstandskies trekken. Anders komt ze er volgens haar niet goed bij. Mijn vragen zijn:
(a) is er iets tegen dat beginnende gaatje te doen?
(b) is er een alternatief voor extractie. Ik vind het nogal wat om de verder nog gezonde verstandskies op te offeren om een gaatje te kunnen boren in een andere kies die minder gezond is. Temeer ook omdat er een kans bestaat dat ik ook nog andere goede kiezen verlies vanwege de botafbraak tgv de paradontitis.
Graag jullie opinie.
Sander.
De foto laat de linkerbovenkaak zien. Een beginnend gaatje moet je heel erg goed schoonhouden. Voor tussen de kiezen betekent dat, naast het rageren voor de parodontitis, elke dag ook flossen tussen het contactpunt van de twee kiezen. En goed poetsen natuurlijk.
Met verstandskies is het belangrijk of er een kies tegenover zit, of de kies dus functioneel is. Zo niet, kan de verstandskies er beter uit om de 2e kies te redden. Maar voor nu is het goed schoonhouden geblazen, om het geen echt gat te laten worden.
Groet Irfan
Kies is functioneel
De kies is functioneel (om preciezer te zeggen: wordt functioneel omdat ik aan de beugel ga dit najaar) - dus dan zou extractie geen goede oplossing zijn? Ik snap dat ik goed moet schoonhouden met een ragertje en dat doe ik ook dagelijks maar mijn vraag was eigenlijk of het klopt dat alleen extractie een oplossing is als er een gaatje tussen 2 tanden ontstaat.
Groet Irfan
Ik heb eventjes een pijltje gezet bij de plek waar volgens mijn tandarts een gaatje aan het ontstaan is. Dus niet op de plek waar de tanden elkaar raken, maar tussen de tanden waar de paradontitis is. Daar zie je dus een uitholling. Zie jij dan op de foto een ander gaatje?
Groet, Sander.
Excuses voor de misverstand.
Om dat te behandelen zit er echt NIETS anders op dan de kies te trekken met onzekerheid of die andere kies dan nog wel te redden is? Het is nl. nog niet tot de zenuw doorgedrongen. Ik kan me herinneren wel eens iets van remineralisatie te hebben gehoord om zachtere delen weer hard te maken. Is dat hierbij een optie?
Groet, Sander.
Succes en groet Irfan
Heb jij je kies al laten trekken? Succes met je andere kies(en)
Pijn is dus geen goede graadmeter
Inmiddels bij de paradontoloog geweest. Ik heb hem de foto laten zien die hier ook op het forum staat, maar hij vond niet dat dat leek op caries. Ik krijg nog een bespreking van de situatie nadat een bacteriologisch onderzoek is afgerond. Inmiddels heb ik via mijn tandarts wel het verslag van de paradontoloog in handen. Het luidt: paradontitis met ernstige furcatieaandoeningen. Voor alle elementen zijn ook prognoses gegeven. De prognose voor die verstandskies is "licht dubieus", voor die kies daarnaast "dubieus", dit waarschijnlijk ivm die furcaties. Omdat dit over iets anders gaat, ga ik daarover een nieuw topic starten.