Spraakprobleem na extractie kies. :-(

Author:
Frank28
Posted:
vr, 12/14/2007 - 20:20
Enige dagen gelezen zijn er bij mij 2 kiezen getrokken. Nu heb ik een vreselijk probleem met spreken. Ik slis echt enorm nu (zowel bij -s als -z klank). Erg vervelend, mede gezien het feit dat ik beroepsmatig veel dien te 'spreken'.

Nu is de wond natuurlijk nog niet volledig genezen (dat gaat sowieso erg moeizaam, maar dat is weer een ander verhaal) , maar ik maak me zeer ernstige zorgen of dit niet van permanente aard is.

Tandarts heeft nooit iets vermeld over risico van slissen na een dergelijke extractie.

Wat moet ik hier nu mee? Elk commentaar/ suggestie is van harte welkom.
mecánico para …

wat voor kiezen? waar zaten ze? overigens heb ik na kiezen eruit halen nog nooit iemand meteen weer gewoon horen praten. zwelling en vermijden van contact met je tong/wond maken dat je wat geforceerd praat. ook een vertraagde wondgenezing versneld normaal gebruik van de wond niet. wijzen op een risico van slissen is overdaad, want juist slissen is iets dat meer komt door een afwijkende stand van voortanden. Het anders aanleggen van de tong kan het ook veroorzaken, maar dan verwijs ik weer naar algemene termen als wondgenezing en nabezwaren bij een ingreep in de mond.

Ik zou eerst twee weken de genezing aanzien om verder te gaan peinzen.
vr, 12/14/2007 - 21:57 Permalink
Frank28

Het zijn mijn laatste kiezen links. Daarachter heb ik nog verstandskiezen, dus er zit een een opening tussen de voorlaatste kies en de verstandskies zeg maar.

Hetgeen je zegt bemoedigt me wel enigszins. Ik wacht de genezing dus maar even af. Ondertussen ga ik me vast preventief orienteren op logopedie.
za, 12/15/2007 - 20:12 Permalink
Jbr

Vervelend dat er twee kiezen weg zijn. Bij mij zal er waarschijnlijk ook eentje weg moeten aan de linkerkant en aangezien ik boven ook wat mis, schrok ik toch wel enigszins van jouw verhaal. Ik dien namelijk beroepsmatig ook veel te spreken.

Gaat het nu al beter? En ga je nog iets doen met het 'gat' wat je nu hebt? En eten....lukt dat wel aan die kant??
zo, 12/16/2007 - 12:54 Permalink
Frank28

Vervelend dat er twee kiezen weg zijn. Bij mij zal er waarschijnlijk ook eentje weg moeten aan de linkerkant en aangezien ik boven ook wat mis, schrok ik toch wel enigszins van jouw verhaal. Ik dien namelijk beroepsmatig ook veel te spreken.

Gaat het nu al beter? En ga je nog iets doen met het 'gat' wat je nu hebt? En eten....lukt dat wel aan die kant??

Hoi JBR. De genezing verloopt nu redelijk. Het is nog behoorlijk gevoelig, maar gevoelsmatig gaat het nu wel de goede kant op. Qua eten beperk ik me nog volledig tot kauwen aan de andere zij, daar is de zijde van de extracties echt nog te gevoelig voor.

Voor wat betreft het gat was ik van plan om dit 'zo' te laten. Het zit immers ver achter in mijn mond dus esthetisch gezien is het niet noodzakelijk om hier iets mee te doen.

Voor wat betreft het spreken is er nog geen enkele verbetering. :cry: Zojuist werd ik nog gebeld door een vriend. Die merkte gelijk op dat ik vreemd sprak. (gewoon slissen dus) :roll:
zo, 12/16/2007 - 22:24 Permalink
Jkooij

Als antwoord op door Frank28

Hoi, ik praat ook minder goed na extractie een-na-laatste kies linksboven. Mijn tong gaat in het gat en ik slis niet, maar het klinkt hol vind ik. Anderen zeggen dat ze het niet kunnen horen. Ik ga zeker een brug laten plaatsen. Het is nu een maand geleden. De wond is genezen, maar ik kan er niet aan wennen. Ik wist niet dat het trekken van een kies zo'n grote impact had op het spreken.
wo, 06/20/2018 - 14:09 Permalink