Hoi,
Ik heb een vraagje over sonderen met een sikkelsonde.
Achter (linguaal) bestaat daar ook vlakken van je af en vlakken naar je af?
Groeten
Ik heb een vraagje over sonderen met een sikkelsonde.
Achter (linguaal) bestaat daar ook vlakken van je af en vlakken naar je af?
Groeten
Re: Sonderen
Zie bijv. blz 106 en 107 van professionele gebitsreiniging.
Ze worden alleen pas belangrijk wanneer je gaat reinigen, dwz. welke instrument je voor welk
vlak kiest in een gegeven positie.
Bij sonderen van elementen met een sikkelsonde spelen de vlakken van je af of naar je toe nog niet een
heel belangrijke rol omdat je maar 1 instrument hebt waar je geen actieve reinigende kracht mee zet. Maar je zult ongetwijfeld merken dat je onbewust de hantering van de sonde aan zult passen aan een bepaald vlak om het goed te sonderen. In dat opzicht zou je wel kunnen spreken van een verschil tussen vlakken van je af en naar je toe. Maar minder expliciet dan bijv. met scalers en curettes omdat je daar te maken hebt met de stand van het werkblad en de buigingen in de schacht die het instrument enkel voor een bepaald vlak geschikt maken in een bijbehorende zitpositie.
Succes
@ Illuminus: Bedankt voor je antwoord. Ik ga zometeen in het boek Proff. gebitsr. lezen.
Ook heb ik kaakchirurgen gebeld, maar daar doen ze niet aan. Ben best wel verbaasd. Want wat doen ze anders met die elementen?!?!
En spiegeltje. Dat wist ik nog niet! Zou wel handig zijn zonder elementen. Ik zit namelijk ook op ACTA. en ga volgend jaar naar de nieuwbouw. Ik ben benieuwd :smt003