Kroon binnen 6 maanden afgebroken. Garantie?

Author:
ThijsP
Posted:
ma, 07/19/2010 - 18:01
Mijn kroon is vorige week glad afgebroken bij mijn kaak. Volgens mijn nieuwe tandarts (door verhuizing) is de kroon niet meer bruikbaar. Doordat de kies waarop deze kroon geplaatst was volgens hem behoorlijk zwak was had mijn vorige tandarts er óf geen kroon op moeten zetten óf een titanium pin in moeten zetten. Hij vond het niet kunnen dat een zo goed als nieuwe kroon er al binnen het 1/2 jaar uit ligt.

Vraag: Kan ik de gemaakte kosten voor de kroon bij mijn oude tandarts reclameren? Hoe pak ik dit het beste aan?

Mijn nieuwe tandartszegt dat de kies behouden kan worden en zal er een composiet opbouw op maken verankerd met pennen in het resterende stuk kies.
Spiegeltje

Als door 'materiaal- of constructiefouten' de kroon voortijdig faalt dan is het gemakkelijk om de kosten hiervan te verhalen. De tandarts zal niet moeilijk doen. Meestal is er wel een afspraak met het lab zodat het de tandarts ook niks kost. Maar hier is kennelijk sprake van een situatie waarbij de kies te zwak was om de kroon te dragen. Dan valt er niks op het lab te verhalen (waar u overigens ook geen zaken mee doet). De vraag is ook of de tandarts echt iets valt te verwijten. Het is makkelijk praten om achteraf te zeggen dat er een opbouw had moeten komen. Dat hoeft trouwens niet per se een titanium pin te zin, maar dat ter zijde.

U kunt altijd de oude tandarts de zaak voorleggen maar mocht het geen resultaat opleveren dan wordt het erg lastig de kosten langs de formele weg verhaald te krijgen. U dient eerst aan te tonen dat sprake is van een 'kunstfout', oftewel: aan tonen dat een redelijk bekwaam tandarts in uw geval geen kroon had mogen plaatsen. Dat kan met behulp van verklaringen van andere tandartsen. Dat is niet eenvoudig rond te krijgen. Ik zou zelfs zeggen bespaar u de moeite want het gaat niet om een enorm bedrag.
ma, 07/19/2010 - 20:28 Permalink