Kroon na wortelkanaalbehandeling?

Author:
sniersel
Posted:
di, 01/25/2011 - 11:50
Ik had enige tijd last van mijn kies. De tandarts zag dat de zenuw geirriteerd was en daarop volgde een wortelkanaalbehandeling met een tijdelijke vulling. Na een tijdje terugkomen om de tijdelijk vulling te vervangen door een permanente. Ook werd er toen wat extra geboord. Nou vertelde hij mij dat het verstandig is om een kroon te nemen omdat de kies misschien niet meer sterk genoeg is. Waar ik mee zit, is dat ik met een gave kies binnenloop, met een probleem met de zenuw en uiteindelijke naar buiten loop met een kroon. Ik kan dat niet helemaal rijmen. Is dit de normale gang van zaken?
twilitekid

Ik snap je gedachtengang wel, maar je moet je wel realiseren dat je niet met een gave kies naar binnen ging. Als de zenuw ontstoken is dan sterft hij uiteindelijk af, dan is je kies 'avitaal' (niet levend) en dat maakt de kies sowieso zwakker. Volgens mij moet je om die reden bij een tand of kies die een wortelkanaalbehandeling heeft gehad op termijn eigenlijk altijd aan een kroon gaan denken. Dat kan langer of korter duren afhankelijk van de staat van de kies.
di, 01/25/2011 - 16:31 Permalink
inge83

Ik denk dat je al heel blij mag zijn dat je tandarts uberhaupt aangeeft dat het het beste is om een kroon op de kies te laten zetten. Ik loop namelijk al meer dan 10 jaar met een zwakke kies, en ik heb op internet moeten lezen dat die kies de kans heeft op afbreken en wortelfracturen. Ik kan me vaag herinneren dat op mijn 13e een tandarts zei dat er 'ooit wel een kroon op moet', maar ik heb daarna ook een aantal afspraken gehad waarbij mij werd verteld dat de kies nog in goede conditie was. En nu is het misschien zelfs te laat voor een kroon en is de wortel misschien gebroken. Uiteraard had ik zelf ook eerder die keuze voor een kroon kunnen maken, maar er is nooit een tandarts geweest (ik heb verschillende gehad) die mij de noodzaak heeft uitgelegd. Na die eerste keer is er eigenlijk niemand meer geweest die uberhaupt over een kroon is begonnen.

Ik hoorde laatst van een vriendin dat haar tandarts na afloop van de controle gewoon tegen haar zei; "je moet zo bij de balie een afspraak maken om een kroon te laten plaatsen". Dat heb ik dus nooit gehoord. Ik heb binnenkort weer een afspraak waarbij gekeken gaat worden of de kies nog te redden valt. Maar wat ik er voor over zou hebben dat ik alsnog kan kiezen voor een kroon in plaats van een implantaat... Kortom; ik zou maar gelijk voor de kroon gaan, nu het nog kan.
wo, 01/26/2011 - 14:19 Permalink