Ik heb laatst een periodieke controle gehad (niks aan de hand) waarbij ook tandsteen is verwijderd. Ik ben maximaal 15-20 minten binnen geweest, en krijg nu een factuur waarbij code C11 (periodiek preventief onderzoek) staat, en drie keer code T21 (Initiele parodont. beh. per el. Ta).
Ik zou 1x code M50 of misschien M55 verwachten bij tandsteenverwijdering.
Is het gebruik van code T21 terecht, en hoe komt de tandarts dan bij 3x deze code???
Ik zou 1x code M50 of misschien M55 verwachten bij tandsteenverwijdering.
Is het gebruik van code T21 terecht, en hoe komt de tandarts dan bij 3x deze code???
Re: code voor tandsteen verwijderen
In andere gevallen dienen inderdaad M-codes te worden gedeclareerd.
Hoe komt de tandarts aan 3x T21? Ik denk dat de tandarts gedacht heeft welk bedrag hij heeft willen declareren en vervolgens gekeken heeft hoeveel maal T21 hiermee overeenstemt. Dat geeft meer flexibiliteit dan de bekende M-codes (M50, M55, M59). Maar het is niet conform de tariefbeschikking. Mijn mondhygieniste voert in uw geval M55 op (standaard gebitsreiniging).
of een M99 code.
In mijn geval heeft de tandarts zelf de tandsteenverwijdering gedaan, niet een mondhygienist.
"Ik mag het per element in rekening brengen en ik heb het gemiddeld: bij de ene kies moest ik wat dieper gaan dan bij de andere.
Als het alleen maar om "tandsteen boven het tandvlees en een klein beetje eronder" gaat dan worden de M-codes gebruikt."
Is dit een reeel antwoord, gezien dat T21 niet gebruikt mag worden als er niet eerst T11 of T12 is geweest?
En klopt het dat als ze "wat dieper" moeten gaan dat het dan direct T21 wordt?
En ik lees op internet dat een behandeling volgens T21 lang duurt: ik was incl periodieke controle na max 20 minuten weer buiten?
Zie Spiegeltjes antwoord.
Maar in uw geval had de tandarts m.i. M55 of desnoods M59 kunnen declareren, naast de C11 waarmee de bestede tijd (15-20 minuten) toch ook behoorlijk in rekening wordt gebracht.
(geef toe, het is een hypothetisch geval en uiteindelijk zou het leiden tot een gebruik van T51, wat mijns inziens geen sluitende code is voor een normaal en op de gehele problematiek van een dentitie, uitgevoerde controle).
Meestal zit er toch een korte afspraaktijd tussen, daar niet van, maar stel je hebt toevallig een uitvaller op dat moment of diezelfde dag........ik ga niet rommelen met data om het voor de zorgauthoriteit een sluitend verhaal te maken namelijk. Nevah!