zwarte plek op rontgenfoto

Author:
jolien
Posted:
vr, 08/05/2011 - 21:36
Van de week ben ik bij mijn nieuwe tandarts geweest. Op de foto die ze hebben gemaakt is een zwarte plek boven mijn verstandskies te zien.
Van mijn tandarts begrijp ik dat dit een ontsteking is die er al langere tijd zit. Ik mag vervolgens een afspraak maken om mijn verstandskies te laten trekken. Heeft iemand enig idee hoelang een ontsteking er al moet zitten voordat je deze als zwarte plek op een foto ziet? En is mijn verstandskies laten trekken echt de enigste oplossing?

Ik loop al een tijd met hoofdpijn/oorpijn/holtepijn. Ik heb zelfs al een kuur van de huisarts gehad voor bijholteontsteking. Kan dit allemaal hiermee te maken hebben?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Miriam1978

Een zwarte plek op een röntgenfoto betekent een ontsteking aan de wortelpunten. Je ziet een zwarte ring waar het kaakbot is aangetast door de ontsteking. Deze ontsteking is het gevolg van een pulpitis, een ontsteking van het zenuwweefsel in de kies. Deze is weer het gevolg van cariës. Trekken is de simpelste oplossing, al zou een wortelkanaalbehandeling theoretisch ook mogelijk zijn. Gezien het feit dat het om de verstandskies gaat, die toch geen kauwfunctie heeft, is extractie de makkelijkste en goedkoopste optie. Ik heb overigens geen enkele verstandskies meer, ik had een tandarts die geloofde in preventief trekken. Daar bestaat discussie over, maar ik mis ze geenszins ;). De hoofdpijn en oorpijn kunnen volgens mij in verband staan met de ontsteking.
Succes!
za, 08/06/2011 - 07:42 Permalink
Sensitief

Van wat ik als leek weet denk ik inderdaad dat het heel goed van die verstandkies kan komen. Mijn tandarts zei altijd dat verstandskiezen rudimentaire organen zijn (dwz, niet nodig dus, overbodig) en daarom vaak niet helemaal 'gezond' zijn. Preventief trekken is bij mij niet gedaan, althans onder niet, omdat ze daar half onder het bot zaten. Boven zijn ze wel getrokken toen ze helemaal door waren. Ook is het moeilijk om ze schoon te houden omdat ze zo ver naar achteren zitten.

Ik weet niet wanneer ze getrokken worden, maar als ik je een tip mag geven; koel direct na de behandeling met ijs! Als je dat pas doet als je thuiskomt, of helemaal niet, zwelt je wang, en 'het gat' waar de kies zat enorm op, en wordt je kaakbot heel stijf. Eten is dan heel moeilijk en pijnlijk. Ik heb een raketje gekocht, direct nadat die getrokken was, en merkte een wereld van verschil met de keer daarvoor, toen ik niet gekoeld had.

Suc6!
za, 08/06/2011 - 11:49 Permalink
Miriam1978

Ik heb nauwelijks last gehad van de extracties van mijn verstandskiezen: bij de eerste drie (door de tandarts gedaan rond mijn 20e) niet eens pijnstillers gebruikt. De laatste (door de kaakchirurg in april) was iets vervelender, het schijnt dat het trekken van je verstandskiezen na je 25e iets meer complicaties kan opleveren. Maar bij geen van de vier zwelling gehad. Is denk ik ook afhankelijk van de ligging en de kromming van de wortels.
za, 08/06/2011 - 12:07 Permalink