Wortelkanaalbehandeling bij geen last

Author:
Wortelkanaal
Posted:
wo, 09/21/2011 - 16:38
Ik ben 1.5 maand geleden voor het eerst bij mijn tandarts geweest voor een controle. Er zijn toen foto's gemaakt en toen was er niets aan de hand. Nu ben ik vandaag bij mijn tandarts geweest omdat ik last had van mijn tandvlees op de plek waar mijn verstandskies is getrokken (1.5 jaar terug door andere tandarts). Nu hebben ze wederom foto's gemaakt en nu heb ik schijnbaar een wortelkanaalbehandeling nodig bij een andere kies waar ik helemaal geen last van heb en waar schijnbaar 1.5 maand terug ook niets te zien was. Rekening wordt gecalculeerd op ruim 600 euro. Baal hier erg van en heb er geen goed gevoel bij.
Wortelkanaal

De wortel zou ontstoken zijn, heb er alleen geen last van. Hij heeft met een koud iets ertegen aan gezeten en zelfs dat voelde ik niet. Heb er geen last van dus zie niet in waarom ik dat zou moeten doen. Er wordt mij dan wel de keuze gelaten, maar goed ik weet ook niet wat de consequenties zijn als ik het niet doe.
vr, 09/23/2011 - 11:38 Permalink
Wortelkanaal

Nee echt helemaal niets.....maar dan had dit toen 1.5 maand terug er toch ook moeten zitten. Voelt zo tegenstrijdig om er iets aan te doen aangezien je er niets van merkt (ws later wel). Ze laten ook meer de keus aan mij of ik het wel of niet doe. Dat vind ik ook nogal vreemd. Als het moet gebeuren dan moet het gebeuren neem ik aan.
vr, 09/23/2011 - 12:16 Permalink
Romy32

maar dan had dit toen 1.5 maand terug er toch ook moeten zitten.

Zat er misschien ook wel, maar is toen niet opgemerkt.
Wat voor foto's zijn er toen gemaakt? Als dat bitewings waren, was de ontsteking daarop waarschijnlijk niet te zien. Op bitewings zie je namelijk niet de kies tot aan de wortel, maar tot ongeveer halverwege de wortel.
Een ontsteking rondom de wortelpunt zie je wel op een OPT (overzichtsfoto), of op een solo-foto (foto van één element). Maar het kan zelfs voorkomen dat een ontsteking ook op deze foto's niet te zien is.

Het is wel belangrijk dat áls de zenuw is afgestorven, je die wortelkanaalbehandeling laat doen. Er zitten dan namelijk veel bacteriën in de wortelkanalen. Die moeten eruit, want die kunnen via de wortelpunten naar het kaakbot toe.

Hier kun je lezen hoe dat precies in elkaar steekt.
vr, 09/23/2011 - 18:13 Permalink