Opkomende gevoeligheid van kies na +/- half jaar

Author:
hoogervt
Posted:
do, 02/13/2003 - 16:45
Ruim een half jaar geleden is er een flinke kies (de nr. 16 ?) flink diep geboord en na een pulpa overkapping met een witte vulling gevuld. Na ongeveer een 1 maand trok de gevoeligheid voor kauwen en voor warm en koud contact weg. Prima dus.
Maar ongeveer een maand geleden begon de kies weer steeds gevoeliger te worden voor warm en koud contact, echt een omslag. Spoelen moet echt met lauw water anders ga ik door de grond! Ook zit er steeds vaker een (niet pijnlijk) zeurderig gevoel in. Ik heb dus nog niet echt problemen, maar ben wel bang dat er problemen aankomen. Wat denken jullie??
Lieneke

Ik denk dat je een wortelpuntontsteking hebt. Dat wil zeggen dat je een wortelkanaalbehandeling nodig zou hebben: er zijn toch bacterien onder de vulling gekomen en is de wortel van binnenuit gaan ontsteken.
Niet ongerust zijn: komt vaker voor dan je denkt!
do, 02/13/2003 - 16:54 Permalink
hoogervt

Zo iets kan waarschijnlijk niet vanzelf over gaan.
Moet ik nu al de tandarts bellen voor een afspraak of kan ik beter nog even wachten?
vr, 02/14/2003 - 10:18 Permalink
de digitale tandarts

Ik zou je tandarts inlichten over de klachten die je hebt en dan hij/zij de beslissing nemen om alsnog een kanaalbehandeling te starten.

Met vriendelijke groet.
ma, 02/24/2003 - 10:36 Permalink
hoogervt

Mijn tandarts is helaas met vakantie maar is volgende week terug. Tot die tijd hou ik het wel uit, denk ik, want de klachten worden niet snel erger.
Het lijkt nu alsof een andere kies (nr. 45)die dezelfde dag geboord was ook zeer gaat doen, maar dat zal wel psychisch zijn.
Of heeft het met de kundigheid van mijn tandarts te maken.
Die boorbeurt was voor mij de eerste keer en ik had het idee wat afgeraffeld te zijn. Ik zie er daarom tegenop er weer naar toe te gaan (dat heeft iedereen denk ik), maar ga er van uit dat het een goede tandarts is.
ma, 02/24/2003 - 11:42 Permalink
hoogervt

Nog even wat vraagjes: Gaat het bij mij mogelijk om een wortelkanaal onsteking of om een wortelpunt ontsteking?
Hoe lang duurt een kanaalbehandeling?
ma, 02/24/2003 - 12:16 Permalink
Lieneke

Een wortelkanaalbehandeling duurt over het algemeen vrij lang omdat het een moeilijke behandeling is. Elke tandarts zal er wel weer een andere tijd over doen. Waar ik werk duurt het ongeveer een uur.
di, 02/25/2003 - 20:46 Permalink
terry

niet helemaal mee eens,een uur lang.wat ik uit ervaring weet is dat het ook uitmaakt hoeveel tyd hij heeft en uit welk plaats je komt uit nederland.ik hoor van die dingen dat het somss wel eens anderhalf uur kan duren,maar bij mij zijn tot nu toe al 4 behandelingen gedaan per kies.en het duurde maximaal maar 20 minuutjes,het kan normaal altyd in 1 keer gedaan worden.al die noodvullingen en dat terug komen later is allemaal uit tyd gebrek.sorry ik kan moeilijk zijn bij de tandarts maar het gaat wel om mij.twee keer lopen boren voor 1 kies is altyd slechter dan alles in 1 keer te laten doen.noodvullingen zijn bijna nooit volledig dicht zodat er toch van alles in kan.als je in america of belgie een wortelkanaal laat doen dan doen ze dat allemaal in 1 keer.het is gewoon tandarts tyd te kort meer niet.ik kom uit zeeland daar kan je zo naar de tandarts,ik weet als je bevoorbeeld in amsterdam woont dat het heel moeilijk is voor naar de tandarts te gaan als je al jaren niet ben geweest,dat is hier geen probleem nog.ik vind gewoon het moet goed klikken tussen klant en tandarts zo niet zoek een ander,dat geeft je meer zelfvertrouwen,ik had een tandarts die nooit wat zei als ik binnen kwam,zei alleen doe je jas maar uit en ga maar zitten,zo werkt het niet vind ik,een goede stevige hand is al heel wat vind ik,en een leuk praatje er bij.maar om gelijk je mond open te doen en maar met die haakjes lopen prikken is gewoon ******,veel mensen zullen hier last mee hebben denk ik,zal vast niet de enige zijn.
wat een gezaag van mij he hihihi maar moet het ook kwijt raken,ben ook niet zo gek op tandartsen,en zoek nog altyd een goede vriendelijke,die zijn zelden nog voor mij.iemand een tip voor mij of andere laat het maar horen hoor,met de vriendelijke grtzz terry..........
di, 02/25/2003 - 21:45 Permalink
terry

nog effe voor braces als de tandarts het moeilijk vind dan kan hij beter timmerman worden,toch....als mijn tandarts dat zegt het zal moeilijk zijn,dan trek ik me jas aan en zeg ik tot ziens nooit meer.
ieder zijn vak kan je het of niet,natuurlijk kan niet alles makkelijk maar worelkanaal behandeling is vrij simpel hoor.dat kan ik nog wel beetje boren en een veiltje er in,somss kan het wel zijn dat je wortels krom staan,dat is dan ook nog op te lossen hoor,en dat duurde ook maar 20 minuutjes bij mij........grtzzzzzzzz van terry die oude zaag machine
di, 02/25/2003 - 21:50 Permalink