Nabloeden

Author:
Marco Kotrotsos
Posted:
ma, 10/27/2003 - 12:14
Vanochtend naar de tandarts geweest voor een extractie van een half afgebroken kies. Ik heb nog nooit zo'n brute behandeling ondergaan. (wel een goede tandarts overigens) Er is ook in de kaak geboord om alles weg te krijgen. Ik ben bang dat als de verdoving is uitgewerkt ik het helemaal voor mijn kiezen ga krijgen. Maar ik bloed nog wel uit de wond. hoelang mag ik nabloeden voordat ik me zorgen moet gaan maken. En de hechting, is dat om de wond bij elkaar te houden of helemaal dicht te maken? Ik kan namelijk in de wond kijken en de hechting overspand de wond meer dan hij deze dichthoud....

En nog tips tegen de pijn?
Mvg
Marco
Van Leeuwen

Wanneer er een kies geëxtraheerd is moet er zich een stolsel ontwikkelen. Je mag dus niet spoelen met water omdat dit het stolsel weg kan spoelen.

Hechten gebeurt vaak zodat er zich makkelijker een stolsel kan vormen en dat etensresten niet zo gemakkelijk in de wond kunnen komen. Het hoeft dus niet zo te zijn dat de randen van de wond elkaar raken.

Nabloeden kan nog een tijdje aanhouden. Het lijkt gelukkig altijd heftiger dan het is. Een druppel bloed in het speeksel lijkt al heel bloederig.

Wanneer er echt sprake is van een nabloeding kunt u een tissue goed opvouwen en daarop dichtbijten ter hoogte van de wond. Dit is als het ware een drukverband. Na een half uurtje is de bloeding dan meestal wel gestelpt.

Een goede pijnstiller in deze situatie is een pijnstiller welke tevens ontstekingsremmend is. Ibuprofen is hier een voorbeeld van een ook vrij verkrijgbaar.

Let er altijd op dat de bijwerkingen van het geneesmiddel niet erger worden dan de klacht waarvoor het geneesmiddel gebruikt wordt.

Nabloeding is dus wanneer het niet al te hevig is heel normaal maar wanneer u toch twijfelt kunt u altijd contact opnemen met uw eigen tandarts.

Suc6

Gr. Maurice

[ Dit Bericht is bewerkt door: Van Leeuwen op 2003-10-27 12:50 ]
ma, 10/27/2003 - 12:49 Permalink
Marco Kotrotsos

Ah...ja...ik heb net nog gespoeld met waterstofperoxide oplossing (1.5) en het blijft maar bloeden lijkt. Maar dat is dan logisch. Ik blijf voorlopig met dat spul maar uit mijn mond. Ik wilde juist absoluut voorkomen dat de wond ging infecteren.

Bedankt!
gr
Marco
ma, 10/27/2003 - 13:16 Permalink
Van Leeuwen

Het spoelen met waterstofperoxide kan inderdaad desinfecterend zijn. Dit kan echter alleen wanneer er geen sprake meer is van bloeding.

De pijn die u voelt kan ook door het spoelen veroorzaakt zijn. Een desïnfecterend middel in een open wond is niet gevoelloos.

Wacht dus even totdat u er zeker van bent dat er zich een stevig stolsen gevormd heeft. Dan kunt u gaan desïnfecteren indien nodig.

Suc6

Gr. Maurice

[ Dit Bericht is bewerkt door: Van Leeuwen op 2003-10-27 13:26 ]
ma, 10/27/2003 - 13:25 Permalink
Trixie

Ik had na een extractie bij de chirurg een ander middel meegekregen, ben even de naam kwijt, maar dat was voor desinfectie en daarvoor had ze eerst een abces verwijderd en daar kreeg ik peroxide voor en ik moest een gaasje dompelen in een oplossing van 50 % peroxide en 50% water en dan het gaasje op de wond leggen en dit 5 minuten zo laten. Het spoelen na de extractie mocht overigens as na 4 dagen!
di, 10/28/2003 - 11:59 Permalink
Van Leeuwen

Het kan goed zijn dat het genoemde middel Corsodyl geweest is. Dit is namelijk desinfecterend en wat minder agressief dan de waterstofperoxide.

Gr. Maurice
di, 10/28/2003 - 12:14 Permalink
ron

Bij mij zijn al mijn verstandkiezen getrokken
wat je ook kunt doen is spoelen met kamille,kan je gewoon kopen bij de kruiden winkel paar druppeltjes in het water op laten losen en spoelen ,is op kruiden basis werkt goed en is beter dan al die chemische troep

Gr Ron

[ Dit Bericht is bewerkt door: ron op 2003-10-28 22:03 ]
di, 10/28/2003 - 17:15 Permalink