Smaakverlies na apex resectie

Author:
BlueDive
Posted:
di, 01/20/2004 - 20:33
Hallo,

Ik heb onlangs een apex resectie gehad aan een van mijn voortanden in m'n onderkaak, en sindsdien heb ik smaakverlies. Het voorste & middelste deel van mijn tong (zoet/zout) registreert niets meer .
Is dit normaal?

Groetjes, BlueDive
de digitale tandarts

Niet alleen de tong bevat smaakpapillen, maar het is wel zo dat de tong net als de neus voor proeven/smaak van groot belang is.

De tong bevat verschillende zenuwstrengen die de prikkelgeleiding voor gevoel, beweging en smaak verzorgen. Als ik het goed begrijp heeft u alleen uitval van een bepaald deel van de smaak (voorste deel).

De lokaties waar de vier 'basis'smaken het duidelijkst kunnen worden geproefd zijn als volgt verdeeld over de tong:

Zoet - punt van de tong
Zout - punt van de tong / zijkanten
Zuur - zijkanten
Bitter - achter op de tong/ zijkanten

De smaakprikkels van het voorste 2/3 deel van de tong wordt door een tak (chorda tympani) van de 7e (VII) hersenzenuw verzorgt, meer naar achter zullen dit de 9e en/of 10e hersenzenuw zijn.

De 'smaakzenuw' van het voorste 2/3 deel (chorda tympani) loopt voor een deel samen met de volgende zenuw nervus lingualis. De nervus lingualis verzorgt het gevoel in het voorste 2/3 deel van de tong en is een tak van de 5e hersenzenuw.

De nervus lingualis wordt in zeldzame gevallen gekwetst bij het geven van een verdoving in de onderkaak (mandibulair-block). Dit komt helaas dus voor, zie volgende threads:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=381&forum=1
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=299&forum=1
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=2513&forum=8
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=2047&forum=8

http://www.tandarts.nl/imagesforum/mandibulairblock.jpg

Het gebied waar deze verdoving voor de onderkaak gegeven kan worden en waar ook de nervus lingualis samen met de smaaktak chorda tympani zich kan bevinden.

Mogelijk is dus deze tak dus gekneusd bij het geven van de verdoving, helaas een zeldzame maar een niet van te voren te voorspellen en te voorkomen complicatie.

Binnen enkele maanden zal over het algemeen spontaan herstel moeten optreden.

Sterkte!
di, 01/20/2004 - 21:46 Permalink
BlueDive

digitale tandarts, bedankt voor de uitgebreide reactie.
Goed om te horen dat over het algemeen spontaan herstel optreed.

Wat mij echter bevreemd is dat ik niet ben verdoofd in het gebied aangeven op de illustratie. De apex resectie was van element 41, dus vooraan in de onderkaak.
Ik heb 3 injecties gekregen, 2 voor in de onderkaak bij de onderlip, en 1 vlak achter mij voortanden in de onderkaak. Ik begrijp niet hoe dan eventueel een zenuw naar mijn tong beschadigd zou kunnen zijn...

Is hier een verklaring voor of zit ik gewoon vreemd in elkaar :smile: ?
wo, 01/21/2004 - 12:11 Permalink
de digitale tandarts

Dat is inderdaad vreemd! zover ik kan nagaan zou daar geen zenuw voor smaakperceptie lopen.

Laat de kaakchirurg weten dat dit gebeurt is, ben wel benieuwd naar zijn of haar verklaring.
wo, 01/21/2004 - 15:46 Permalink
BlueDive

Nah, net naar kaakchirurg geweest, en die wist het ook niet. Haar hypthese was een verkoudheid, echter ik ben niet verkouden (of recent verkouden geweest).
Afwachten dus maar.. Als mijn smaak weer terugkomt zal ik het hier laten weten voor lotgenoten.
do, 01/22/2004 - 13:40 Permalink
Ad

Hmmmm,

Als ik zo alle vragen over de complicaties rond onderkaaksverdovingen met een mandibulair blok op een rijtje zet zijn het er nogal wat! Bij mij is 4 keer op die manier verdoofd, waarvan 2 keer in de zenuw werd geprikt (zonder gevolgen overigens).

Is die kennelijk populaire manier van verdoven wel zo veilig? Ik kan mij herinneren dat nog niet zo lang geleden altijd infiltratief werd verdoofd, ook voor de molaren in de onderkaak.

Op mijn verzoek verdooft mijn tandarts onder voortaan alleen infiltratief of intraligamentair - ik 'vertrouw' het blokje niet meer zo :sad:

[ Dit Bericht is bewerkt door: ad op 2004-01-25 23:57 ]
zo, 01/25/2004 - 23:55 Permalink
de digitale tandarts

Bij de kiezen moet het echt intra-ligamentair dan.

Doordat er vaak wat bitter smakend verdovingsvloeistof lekt bij het inspuiten en er meerdere prikjes nodig zijn rondom het gebitselement, is hier ook niet iedereen weg van.

Maar complicaties zoals eerder beschreven zullen zich dan niet voordoen.

Ik hop dat de smaak snel terug is!
ma, 01/26/2004 - 08:41 Permalink
BlueDive

Euh... voor de nieuwsgierige leken onder ons, wat is :
- onderkaaksverdoving met een mandibulair blok
- infiltratief verdoven
- intraligamentair verdoven

(ikke is nieuwsgierige leek)
di, 01/27/2004 - 02:27 Permalink
Ad

Bij een blok wordt de zenuw een stukje verderop (richting hersenen) verdoofd. De prik wordt dus op een andere plaats gegeven dan waar gewerkt wordt - extreem voorbeeld is de 'ruggeprik' (krijg je niet bij de tandarts!). De prik wordt zo dicht mogelijk bij de zenuw gegeven.

Infiltratief verdoven vindt plaats door ter plaatse waar gewerkt wordt in het weefsel rondom de zenuw te spuiten - de verdovingsvloeistof 'infiltreert' het weefsel, bereikt zo de zenuw en schakelt de prikkeloverdracht uit. Hoe zachter het weefsel, hoe makkelijker het gaat. Door de betere doorbloeding van ontstoken weefsel is dit vaak een probleem bij acute ontstekingen!

Intraligamentair verdoven gebeurt door direct naast de wortels van tand of kies te spuiten, in het ligament (zeg maar fundament) waarmee het element in de kaak vastzit. Daarvoor heb je een aantal spuitjes nodig. Met dunne naaldtjes wordt tussen tandhals en tandvlees geprikt (klinkt enger dan het is).

[ Dit Bericht is bewerkt door: ad op 2004-01-27 13:51 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: ad op 2004-01-27 18:12 ]
di, 01/27/2004 - 11:56 Permalink
BlueDive

OK, een maand later (sind de behandeling), en m'n smaak is bijna helemaal weer terug. Nooit geweten dat je smaken zo kunt missen...
M'n huidige theorie is dat het smaakverlies veroorzaakt is door het spoelwater dat ik na de operatie gebruikte (PerioAid). Volgens de bijsluiter 'kunnen er smaakveranderingen optreden'. Zo kun je het wel noemen, ja :smile:.

Heeft iemand anders ooit zulke bijwerkingen gehad ?
vr, 02/13/2004 - 16:18 Permalink
Cid

Na enkele dagen spoelen met chloorhexidine, en ook bij Bocusan volgens mij, kreeg ik het idee dat de mond, vooral de tong eigenlijk, nogal rauw ging aanvoelen, net ofdat het geschuurd of verbrand was. En omdat de tong veel van de smaak bepaalt, heeft dat idd aardig impact op je smaakwaarneming, de tong is lijkt minder prikkelbaar dan. Overbelastingsbeveiliging?

[ Dit Bericht is bewerkt door: Cid op 2004-02-13 22:48 ]
vr, 02/13/2004 - 22:45 Permalink
BlueDive

Chloorhexadrine zit inderdaad in PerioAid. Ik had geen last van branderig/geschuurd gevoel, 'alleen maar' smaakverlies. Als test heb ik toen een halve theelepel zout om m'n tong omgekeerd. Ik merkte niks, behalve dat ik kon voelen dat er een hoopje korrels op m'n tong lag ... ik ben *zo* blij dat ik weer dingen kan proeven !
za, 02/14/2004 - 14:13 Permalink
MamaLi

Al zijn dit oude berichten, wilde toch er even achteraan posten dat ik dit ook heb, heb een kleine 2 weken geleden een apex resectie van de 35 gehad (linksonder) en ook in middenvoor en links van de tong een doof gevoel en geen smaak. Ik denk dat het ook door het spoelmiddel perioAid komt, maar het is wel frappant dat het precies aan die kant zit van de behandeling...
ma, 07/27/2009 - 22:28 Permalink
Dentje

Perioaid of Corsodyl geven bij de meeste mensen smaakveranderingen. Bij de een extremer dan bij de andere, maar het is een bekende bijwerking. Net als verkleuringen. Waneer je stopt met gebruik, komt de smaak gewoon weer terug. eventuele verkleuringen moet je even door de tandarts/mondhygieniste laten verwijderen.
vr, 07/31/2009 - 12:48 Permalink