Prothese en eten

Author:
johannes
Posted:
ma, 06/23/2003 - 21:29
Na 20 jaar toch gegaan; alles is verwijderd protheses geplaatst.
Maak me ontzettend zorgen of ik ooit wel normaal zal kunnen eten. De vla, soep, pudding en yoghurt heb ik nu wel zo'n beetje "gehad". Wel goed voor het gewicht, maar hoop toch echt dat notmaal eten ooit (paar weken?)weer lukt.
Iemand ervaring..?
janny1970

Hoi,

Waarom kun je geen brood e.d eten, je moet het gewoon doen en niet direct opgeven, dus zet al het vloeibare spul aan de kant en begin gewoon te eten, dat had je ook direct moeten doen, heb je geen advies gekregen dan?

Groetjes, Janny
ma, 06/23/2003 - 22:45 Permalink
de digitale tandarts

Meestal is het advies na het plaatsen van een kunstgebit (na extractie van tanden en kiezen) om de eerste dagen zacht voedsel te eten!

Zie voor meer info hier:

http://w3.nigz.nl/docfiles/MO97215.pdf

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-06-23 23:01 ]
ma, 06/23/2003 - 23:00 Permalink
janny1970

hoi,

Het advies dat ik kreeg was om direct weer gewoon te gaan eten om er direct aan te wennen en niet na een paar dagen omdat er dan vaak problemen komen.
Het wil niet zeggen dat je direct aan de harde droge worst zou moeten maar bv gewoon aardappels met groente en bv gehakt, ik heb dit gedaan en heb gelukkig nergens last van gehad.

Succes en groetjes
di, 06/24/2003 - 11:03 Permalink
johannes

Geen advies gehad en het spijt me (en dat doet het me echt!), eten gaat niet, althans zo voel ik het. Gisteren een banaan geprobeerd, het leek wel of de stutten onder het gebit werden uitgetrokken. En toch voelt het niet aan om aan te nemen dat de gebitten te los zitten. Maar ok, ik neem de reacties ter harte en ga voor goud!
Dank voor advies
di, 06/24/2003 - 19:48 Permalink
Nel

Johannes,
Ik heb ook pas een hele prothese. Ik heb vier dagen aan bouillon en vla gezeten, tot ik verging van de honger. Je kunt met een kop thee kleine stukjes brood (geen korstjes natuurlijk) naar binnen gieten. Ik eet nu gewoon warm eten, flink geprakt, en het is best te doen. Honger lijden hoeft niet, maar neem alle tijd van de wereld en leer opnieuw te eten. Vraag advies aan je tandarts en het lukt. Echt!
di, 02/17/2004 - 08:16 Permalink
roosjedebloem

Geloof me het heeft bij mij heeeeeel lang geduurd voor ik echt kon eten . Eind oktober heb ik een onderprothese gekregen en nu kan ik nog niet alles eten! Mijn tandarts heeft bevestigd dat dat normaal is , sommige mensen vallen de eerste maanden kilo"s af! Het is inderdaad zo dat je opnieuw moet leten eten , kleine hapjes en steeds harder voedsel, je kaak wordt steeds sterker , groetjes Roos!
zo, 02/29/2004 - 07:55 Permalink