gewone kiezen eruit, verstandskiezen laten doorkomen

Author:
syrrah
Posted:
wo, 08/18/2004 - 13:10
hallo,

allereerst even een compliment over het forum, ben een stuk wijzer geworden
heb alleen nog een paar vraagjes waar ik geen antwoordt op kan vinden, bij deze dan:

ik heb bij mij 2 achterste kiezen boven 2 diepe vullingen, nu zijn mijn verstandskiezen nog niet aan het doorkomen, maar kan je als die doorkomen (en ze moeten getrokken worden) de oude kiezen laten trekken, en je de verstandskiezen laten groeien , zodat je op die plek weer goede kiezen heb? of zit hier grote risico's aan

en is mondwater(listerine) als je het te vaak gebruikt, schadelijk voor je gebit
Van Leeuwen

Verstandskiezen zijn wat vorm en grote betreft niet blindelings te vertrouwen. Soms zijn ze heel klein en hebben een vreemde vorm. Soms komen ze ook helemaal schuin door.

Wanneer je de kiezen daarvoor laat trekken betsaat de kans dat alles toch goed komt maar er bestaat ook een kans dat de verstandskiezen niet netjes de gaten opvullen mar helemaal omvallen.

Het is dus moeilijk om hier een goede uitspraak over te doen. Het gebeurt echter weleens....

Listrine is, voor zover ik weet, niet slecht voor je gebit; het is prima om dit in combinatie met :smt001 te gebruiken.

Gr. Maurice
zo, 09/12/2004 - 12:12 Permalink
syrrah

bedankt voor het antwoord,

want in het tijdschrift"de quest" van deze maand staat ook dat vroeger, de verstandskiezen ter vervanging waren voor de oudere slechte kiezen,

als je het onder begeleiding van de tandarts doet, met steeds nieuwe foto's laten nemen , moet het toch wel te doen zijn?
ma, 09/20/2004 - 17:05 Permalink
Van Leeuwen

Misschien een rare vraag maar wat wilt u dat uw tandarts begeleidt? Wanneer de verstandkiezen goed van vorm en grote zijn betekend dit helaas nog niet dat wanneer de kiezen ervoor getrokken worden deze verstandskiezen zonder meer hun plaats zullen gaan innemen.

Ik begrijp de opmerking "onder begeleiding van m'n tandarts" niet helemaal.

Ondanks het bovenstaande zijn er ook gevallen bekend waarbij de verstandskiezen inderdaad de plaats van de achterste kiezen zijn gaan innemen na verwijdering van deze achterste kiezen.

Suc6

Gr. Maurice
ma, 09/20/2004 - 18:18 Permalink
syrrah

ik ben bang dat mijn achterste kiezen niet nog 10 jaar meegaan, zijn al een paar keer gevuld, ze zijn nu nog goed 8) , maar ooit moeten ze weer gemaakt worden en je kan ze niet blijven vullen/herstellen

dus als je verstandkiezen moet worden getrokken omdat ze niet passen heb je deze optie helemaal niet meer,
dan heb ik liever nieuwe verstandkiezen dan gevulde kiezen
en als je ze laat groeien achter je normale kiezen, kun je slechter onderhouden

ik zit maar wat te brainstormen

:D
wo, 09/22/2004 - 16:58 Permalink
Van Leeuwen

Heel goed dat u zelf ook logisch nadenkt over de situatie.... Ik vind ook dat u met hele interessante oplossingen komt. Heeft u ooit al eens gedacht aan het laten vervaardigen van kronen op die achterste kiezen? Kronen hebben helaas ook niet het eeuwige leven maar kunnen heel lang meegaan (dan moet natuurlijk wel de situatie zich voordoen dat er ook daadwerkelijk kronen gemaakt kunnen worden).

Ik ben benieuwd hoe het een en andere zal lopen in de toekomst maar zoals u wel ziet zijn er velerlei oplossingen.

Houd u ons op het forum op de hoogte van de ontwikkelingen?

Suc6

Gr. Maurice
wo, 09/22/2004 - 18:40 Permalink
Van Leeuwen

Bij sommige mensen zijn verstandskiezen niet aangelegd en zullen deze dus nooit doorkomen. De leeftijd waarop verstandskiezen doorkomen kan ook heel erg verschillen; er zijn zelfs mensen waarbij ze pas na hun 40ste levensjaar doorkomen en er zijn mensen waarbij de verstandskiezen wel zijn aangelegd maar nooit zullen doorkomen.

Allemaal zaken dus om toch ook goed over na te denken...

Suc6 met uw keuze als het zover is.

Gr. Maurice
wo, 09/29/2004 - 21:09 Permalink