Eind van de week moet ik een wortelkanaalbehandeling, waar ik vreselijk tegenop zie, ik ben erg bang voor die hele toestand in je mond (heb het al eens eerder gehad, waarbij ik halverwege in paniek raakte en de tandarts daarop begon te schreeuwen (van schrik, werd achteraf gezegd, dat geloof ik ook wel). Van die cofferdam krijg ik het altijd erg benauwd, ik denk vooral door het feit dat ik het gevoel heb geen controle te hebben (ik kan het er niet zelf afhalen, ben dus volledig afhankelijk van de tandarts hierbij). Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben en nog wat tips of adviezen voor mij hebben? (de buikademhaling ken ik wel , maar is bij paniek niet voldoende) Alle tips zijn welkom! Overigens is een paar weken de zenuw uit die kies gehaald, maar ik heb er toch nog regelmatig pijn aan dezelfde pijn als voor de behandeling, hoe kan dat? De tandarts zei dat de pijn na verwijderen van de zenuw meteen weg zou zijn! (Monique nog bedankt voor je informatie over implantaat)
Tja, tips over cofferdam... Behalve concentreren op je buikademhaling heb ik niet echt een idee. Behalve dan de 'gewone' dingetjes zoals bijvoorbeeld probeer aan andere, leuke dingen te denken (bijv.: beloof jezelf iets leuks voor na afloop en denk daaraan). En spreek met je tandarts een signaal af (meestal hand opsteken) als er iets is.
Sterkte hoor!
:smt006 Monique
Ik heb trouwens op het ogenblik erge keelpijn, ik hoop dat dat eind van de week over is. Is het verstandig om zo'n wkb toch uit te laten voeren als je je niet goed voelt (verkouden of griep), dit voornamelijk in verband met de verminderde weerstand, of maakt dat niet uit?! Bedankt voor de antwoorden!
Re: cofferdam
Dat is dan de zogenaamde endo-start geweest (deel 1 van een wkb, zeg maar).
Eind van de week gaat jouw 'deel 2' plaatsvinden. Tenminste, wel als jij schrijft dat je voor een wortelkanaalbehandeling gaat, op een kies waar enkele weken geleden de zenuw al uit is gehaald (zie quote). Overigens een wortelkanaalbehandeling en zenuwbehandeling is hetzelfde!
Overigens zijn er tandartsen die een fervent voorstander zijn om een wkb in 1x af te maken (dus deel 1 en deel 2 tegelijkertijd), anderen zijn daar minder fel op (ik weet trouwens niet of er ook fervent voorstanders zijn om een wkb in 2x te doen!)
Volgens mij maakt het niet uit als je verkouden bent of keelpijn hebt, hoor!
:smt006 Monique
Wat cofferdam betreft worden er gemiddeld per jaar en per tandarts 1.5 stuks cofferdam aangekocht volgens de leveranciers gegevens. Uiteindelijk zou cofferdam altijd moeten ook bij vullingen. Wist je dat de kleefkracht van een witte vulling tot 40 procent lager ligt wanneer geplaatst zonder cofferdam ? Wist je dat dit hechtkracht verlies enkel en alleen te weiten is aan de vochtigheid van je adem? Daarom is het ook niet verstandig een gaatje in de cofferdam te snijden om beter te ademen. Wel kan bovenaan gezorgd worden dat het vlies de neus niet hindert.
Met een wkb behandel en reinig je de wortel van je tand, je neemt de oorzaak weg, het gevolg een eventueele kaakbotontsteking dient door je weerstandssysteem opgeruimd te worden en dat is verschillend van mens tot mens. Uiteraard is het enorm belangrijk dat de 'kurk'die in de wortel werd geperst hermetisch dicht blijft en de vulling er boen niet lekt.