gezwollen tandvlees na plaatsen brug

Author:
Ilse35
Posted:
zo, 02/06/2005 - 13:27
Toch nog een vraag over de brug die ik vorige week heb laten plaatsen. Mijn tandvlees is boven de brug nog altijd gezwollen en paarsig van kleur. Ik doe er alles aan om mijn gebit goed schoon te houden, maar de zwelling neemt niet af en lijkt eerder iets toe te nemen. Is dit normaal dat het tandvlees zo reageert of moet ik terug naar mijn tandarts voor beoordeling (misschien brug iets te hoog???).

Heeft iemand een suggestie?
Reza

Beste Ilse,

Dat je na een week nog steeds klachten hebt lijkt me een goede reden om je tandarts te bezoeken.
Rood/paarsachtig tandvlees duidt vaker aan op een ontsteking/irritatie van het tandvlees. Die ontsteking kan ontstaan door plaqueophoping of voedselimpactie onder/rondom de pijles van de brug.
Ik ben er van overtuigd dat je je gebit goed verzorgt, maar om toch advies aan de tandarts te vragen over het gebruik van bepaalde hulpmiddelen lijkt me geen kwaad.
Soms zijn de randen van het metalen kapjes die je kiezen ( de pijlers) omvatten te lang. Dan zou het logish zijn dat daar plaque accumulatie plaatsvindt.
Je gaf aan dat je misschien allergisch was voor een bepaald materiaal in de noodkroon. Dan zou je klachten eigenlijk nu toch moeten afnemen... Dit zou ik ook even aan je tandarts vragen.
zo, 02/06/2005 - 19:32 Permalink
Ilse35

Inmiddels gaat het gelukkig beter. Ben terug geweest naar mijn tandarts en die heeft een klein stukje van de middelste kies van de brug bij geslepen. Dat voelt gelukkig ook een stuk beter. Ik ben nu ook begonnen met flossen (heel voorzichtig) onder de dummy van de brug, dat had hij weer van andere patiënten gehoord. Het is wel een gepriegel want je moet het flosdraad tussen die kiezen doorsteken om er onder te kunnen, maar als je het heel voorzichtig doet is het wel effectief. Het tandvlees is in ieder geval weer rustig :lol:
di, 02/08/2005 - 18:18 Permalink
minique

Volgens mij heb je voor dit soort floswerk speciale brug-naalden, zodat je het flosdraad gemakkelijker onder de dummy door kan steken! Misschien een idee voor je?

:smt006 Monique
di, 02/08/2005 - 19:02 Permalink
Ilse35

Nooit van gehoord, waar kan ik die krijgen? Via de mondhygieniste misschien?

Zou wel handig zijn overigens, dit is best gepriegel maar ja je wil dan ook geen ontstekingen.
di, 02/08/2005 - 19:25 Permalink
minique

Ehm... Goede vraag, maar geen flauw idee! Ik heb even gezocht op internet voor je, maar kan ook niet vinden waar je het zou kunnen kopen (wel wat foto's, dus dan weet je een beetje hoe het eruit ziet).
Maar goed waar je het kunt kopen: als er hier niemand komt met een reactie, dan zouden ze je bij de tandarts of mondhygiëniste moeten kunnen vertellen!

:smt006 Monique
di, 02/08/2005 - 19:47 Permalink
Ilse35

Superfloss.........ik neem aan dat je dat gewoon kunt kopen in de winkel. Nou, het gaat zo ook wel en de volgende keer zal ik het aan de mondhygieniste vragen wat zij nog voor andere oplossingen weet. In ieder geval bedankt voor jullie suggesties! :smt006
wo, 02/09/2005 - 08:34 Permalink
dj

Braces vertelde me dit:

Je kan bij een brug soms met de kleinste rager onder de dummy reinigen, maar dat past niet altijd.

Je kan ook met superfloss onder de brug door. Dat bestaat uit een hard stukje floss die je onder de brug schuift. Je haalt het er onderdoor en strekt dan door tot het tweede deel van de superflss. Dit deel bestaat uit een soort van vilt. Hiermee maak je de brug schoon. Het derde deel bestaat uit gewoon flossdraad. Oral B heeft in iedergeval superfloss.

Dan zou je ook nog met een one-tufted (single-tufted) onder de dummy of bij een autologe etsbrug kunnen schoonmaken. Dit is een tandenborstel met een klein groepje haren. IQ lactona heeft dit op de achterzijde van de nieuwe borstels zitten. Ik vind dit ook handig bij crowding of lastige verstandskiezen.
wo, 02/09/2005 - 09:16 Permalink
dj

Wat ik ook wel eens doe is om stokers doormidden te breken, dan kun je ook van binnenuit stokeren. Stokers, zeker de dunste, zijn toch aanzienlijk dunner dan ragers.

Als een ontsteking afneemt en daarmee de zwelling onststaat er vaak meer ruimte, dus als je nu te weinig ruimte hebt voor floss, stokers of ragers hoeft dat over een tijdje niet meer zo te zijn..
wo, 02/09/2005 - 09:26 Permalink
Ilse35

Ik heb inderdaad nu meer ruimte. Ik stoker waar ik kan stokeren en onder de brug door haal ik dat flossdraad. Ik gebruik nu floss van OralB, die satijnen met mintsmaak. Dat gaat eigenlijk wel goed. Maar ik heb de tip van de superfloss van OralB ook onthouden.
Nogmaals dank voor jullie aandacht en meer tips zijn uiteraard welkom!
wo, 02/09/2005 - 09:29 Permalink
dj

Een andere mondhygieniste kwam nog hiermee:

Ipv een single-tufted kun je ook de Interspace-opzetborstel van Oral B op de elektrische tandenborstel gebruiken. Ook erg handig!
ma, 02/14/2005 - 14:55 Permalink