Deze week wordt de afdruk gemaakt, en volgende week krijg ik mijn 11-delige brug bovenaan (drie weken na het trekken van de drie voorste tanden).
Die 11 delen bestaan uit stifttanden, kronen en dummies (ontbrekende tanden). Op zijn twee hoektanden komen kronen. Er tussen drie dummies. Aan weerszijde van elke hoektand eveneens een dummy. Dat is zeven. Daarnaast aan elke kant een stifttand. Dat is negen. En daarachter weer aan elke kant een kroon. En dat is elf.
Ik ben uiteraard een tikkeltje nerveus en heel erg benieuwd naar de resultaten. Kan iemand mijn geest verlichten?
Kan ik mijn tandarts voldoende vertrouwen, voor zo'n delicate job?
Past zo'n brug altijd goed?
Wat als het fout gaat?
Aan wat kan ik mij zoal verwachten?
Is mijn tandvlees na twee weken voldoende hersteld van het trekken van drie tanden om een afdruk te maken en na drie weken voor de plaatsing van de brug?
Tussen mijn hoektanden komen drie in plaats van vier tanden, omdat er sinds mijn kindsjaren er maar drie hebben in gestaan.
De tandarts past de kleur aan de onderste tanden aan. Is het niet mogelijk de onderste tanden wat witter te maken?
Bedankt om mijn zorgen iets te verlichten.
Pieter
Die 11 delen bestaan uit stifttanden, kronen en dummies (ontbrekende tanden). Op zijn twee hoektanden komen kronen. Er tussen drie dummies. Aan weerszijde van elke hoektand eveneens een dummy. Dat is zeven. Daarnaast aan elke kant een stifttand. Dat is negen. En daarachter weer aan elke kant een kroon. En dat is elf.
Ik ben uiteraard een tikkeltje nerveus en heel erg benieuwd naar de resultaten. Kan iemand mijn geest verlichten?
Kan ik mijn tandarts voldoende vertrouwen, voor zo'n delicate job?
Past zo'n brug altijd goed?
Wat als het fout gaat?
Aan wat kan ik mij zoal verwachten?
Is mijn tandvlees na twee weken voldoende hersteld van het trekken van drie tanden om een afdruk te maken en na drie weken voor de plaatsing van de brug?
Tussen mijn hoektanden komen drie in plaats van vier tanden, omdat er sinds mijn kindsjaren er maar drie hebben in gestaan.
De tandarts past de kleur aan de onderste tanden aan. Is het niet mogelijk de onderste tanden wat witter te maken?
Bedankt om mijn zorgen iets te verlichten.
Pieter
Denk ook eens aan de positieve kanten:
geen los plaatje, mooie kleur etc.
De kleur heb je altijd inspraak over, ik neem ook aan dat de tandarts de brug niet gelijk definitief vastzet.
Wat ik wel een beetje vreemd vindt is dat op zo`n korte termijn de brug al klaar is, voor zo`n grote nemen ikzelf en mijn technieker na de afdruk toch 3 weken met een pasfase (of indien nodig 2) tussendoor.
De ondertanden kunnen eventueel gebleekt worden, overleg met je tandarts!!
Dat je tandarts eraan begonnen is betekent in ieder geval dat HIJ van mening is het te kunnen, en dat lijkt mij een belangrijke basis!
succes!
Dat ze in de VS eivormige ponics (brugdelen) gebruiken is niet exclusief voor de VS, die worden hier ook gemaakt. Ze heten dan druppel, bullitshape of weet ik wat.
Voor minste kans op kieren onder een brug is de periode van 3 maanden na eruithalev van een tnd of kies helemaal niet vreemd. Soms kies je dan voor een plaatje, soms al voor een tijdelijke brug, zeg maar eertse fase afslijpen en kunsthars brug. Maar het is te individueel bepaalt om een algemene regel wat handig is en wat niet te kunnen presenteren.
11-delige brug
Het ziet er naar uit dat mijn tandarts de brug wel van de eerste keer definitief zal plaatsen, een week na de afdruk, zonder pasfase tussendoor dus.
Drie weken na extractie van de drie voorste tanden zou voldoende zijn om de brug te plaatsen (Eigenlijk waren twee weken voorzien, maar vanwege het ontstoken tandvlees, moest een week worden uitgesteld). Omdat de dummies in het tandvlees worden geplaatst, erin gedrukt zelfs, zou er geen streepje te zien zijn na het krimpen van het tandvlees.
Hoe kan ik voelen of de brug niet perfect past? Of er lucht tussen de brug en de oorspronkelijke tanden of kiezen zit? Vanaf wanneer?
Het bleken van de onderste tanden, vindt de tandarts niet nodig.
Ik vind het nogal wat, direct plaatsen zonder passen, van zo`n uitgebreide brug.
Succes met de plaatsing......al dan niet definitief!
tijdelijke cement
Hij ziet het wel of ze past of niet. Tot nu toe heeft hij een prima job gedaan. En ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken. Dan kan ik eindelijk die bloedernstige blik die ik drie weken heb moeten opzetten, afwerpen en naar hartelust lachen. :P
Bleken heeft volgens mijn tandtarts niet veel zin. Te witte tanden zijn onnatuurlijk (in mijn mond tenminste) en bovendien houden zelfs de duurste bleekmethodes -met laser- niet veel langer dan een jaar).