Gaatje

Author:
LMA
Posted:
di, 04/26/2005 - 22:25
3 weken geleden had ik de 6 maandelijkse controle en daarbij had de tandarts een foto gemaakt omdat hij een heel klein plekje zeg maar niet zeker was of het een gaatje was. Nu bleek dat toch zo te zijn en gister heeft hij het geboord. Ik heb nu sinds vanmorgen dat als ik iets kouds of warms drink ik een pijnscheut krijg bij die tand. Is dit normaal?
minique

Als de pijn maar zo kort duurt, heb je waarschijnlijk een blootliggende tandhals. In dat geval helpt het vaak als je gaat poetsen met een tandpasta voor gevoelige tanden (Sensodyne bijvoorbeeld, maar er zijn nog meer tandpastamerken met een variant voor gevoelige tanden).

:smt006 Monique
wo, 04/27/2005 - 15:08 Permalink
minique

Tja, moeilijk te zeggen. Ik kan na een paar dagen al duidelijk verbetering merken. Als je een gel-tandpasta neemt, kun je de gevoelige kies er 's avonds voor het slapen gaan een beetje mee insmeren langs de rand met het tandvlees voor een nog beter effect.
Overigens kan het zijn dat je wat moet experimenteren met het merk, bij mij werkt het ene merk in ieder geval beter dan het andere...

:smt006 Monique
wo, 04/27/2005 - 15:36 Permalink
abigail

daar wau ik ook ff op reageren ik heb een witte vulling en heb zo'n 5 weken last van na pijn zo noem ik het maar, is een pijn die ik savonds krijg vooral met slapen dan slik ik maar parracetamol heb trouwens ook een antibiotica gehad voor me tandvlees onsteking dat is wel minder maar die pijn in mijn linker wang is een vervelende pijn ,is iemand die dat ook weet
za, 07/30/2005 - 21:20 Permalink
carabelli

Gevoeligheid na witte vullingen kan een behoorlijke tijd duren. Het is wel zo dat de gevoeligheid na verloop van tijd minder moet worden.
Zie hiervoor ook deze thread:http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=5378

Pijn kan ook veroorzaakt worden door een te hoge vulling, de vulling komt dan eerder in contact dan de andere tanden en kiezen, dit kan zorgen voor overbelasting en de daarbij horende overgevoeligheid.

Tandvlees raakt ontstoken doordat het tandvlees niet goed wordt schoongehouden waardoor bacterien vrij spel hebben. Te bolle en overhangende restauraties kunnen het tandvlees ook overmatig irriteren.

Overigens duidt pijn in de wang op overbelasting van de kauwspieren, dit kan komen doordat bijv een vulling te hoog is waardoor de spieren verkeerd worden gebruikt en overbelast worden, of omdat je teveel aan 1 zijde bent gaan kauwen (bijv. omdat de vulling gevoelig is), de pijn bevindt zich in dat geval aan de zijde waar de gevoelige vulling zit terwijl je aan de andere kant kauwt.
ma, 08/01/2005 - 08:49 Permalink