Vandaag ben ik bij de orthodontist geweest, omdat de draad in mijn bovengebit voor de zoveelste keer losgebeten is. Ze hebben besloten om deze draad te verwijderen.
Er is echter in de loop van de tijd een spleetje tussen mijn voortanden ontstaan, dat ik graag dicht wil (het is niet echt mooi te noemen). Om dit te bereiken heeft de ortho de tanden bij elkaar 'gebonden' met een ijzerdraadje, om ze vervolgens met een draadje achter de tanden vast te zetten.
Maar nu komt het...
Om het effect te vergroten en eventuele toekomstige problemen te voorkomen, is mij aangeraden om de lipband (het dingetje waarmee je lip aan je tandvlees vastzit) van mijn bovenlip enigzins los te laten snijden. Deze zit namelijk op een disdanige manier, dat het spleetjes in de hand werkt.
Wat houdt deze ingreep precies in? Doet het pijn?
Er is echter in de loop van de tijd een spleetje tussen mijn voortanden ontstaan, dat ik graag dicht wil (het is niet echt mooi te noemen). Om dit te bereiken heeft de ortho de tanden bij elkaar 'gebonden' met een ijzerdraadje, om ze vervolgens met een draadje achter de tanden vast te zetten.
Maar nu komt het...
Om het effect te vergroten en eventuele toekomstige problemen te voorkomen, is mij aangeraden om de lipband (het dingetje waarmee je lip aan je tandvlees vastzit) van mijn bovenlip enigzins los te laten snijden. Deze zit namelijk op een disdanige manier, dat het spleetjes in de hand werkt.
Wat houdt deze ingreep precies in? Doet het pijn?
:smt006 Monique
lipband
Ik heb er niets van gevoeld, dat weet ik nog!
Re: lipband
Dat klinkt als brandmerken met zo'n groot ding, zoals in de middeleeuwen :o
Maar het kan idd :) , maar tegenwoordig doen we het wat subtieler met een electrotoom. Dit is een apparaat met een pen waaraan een gebogen(of recht) draadje zit waardoorheen hoogfrequente wisselstroom loopt, hierdoor kun je weefsels doorsnijden, voordeel hiervan is dat bloedvaatjes direct dichtgebrand worden zodat het niet bloedt. Nadeel is dat je een week met een gevoelig brandwondje rondloopt.
Re: Lossnijden lipband