Lossnijden lipband

Author:
johnnie_1983
Posted:
di, 05/24/2005 - 10:07
Vandaag ben ik bij de orthodontist geweest, omdat de draad in mijn bovengebit voor de zoveelste keer losgebeten is. Ze hebben besloten om deze draad te verwijderen.

Er is echter in de loop van de tijd een spleetje tussen mijn voortanden ontstaan, dat ik graag dicht wil (het is niet echt mooi te noemen). Om dit te bereiken heeft de ortho de tanden bij elkaar 'gebonden' met een ijzerdraadje, om ze vervolgens met een draadje achter de tanden vast te zetten.

Maar nu komt het...

Om het effect te vergroten en eventuele toekomstige problemen te voorkomen, is mij aangeraden om de lipband (het dingetje waarmee je lip aan je tandvlees vastzit) van mijn bovenlip enigzins los te laten snijden. Deze zit namelijk op een disdanige manier, dat het spleetjes in de hand werkt.

Wat houdt deze ingreep precies in? Doet het pijn?
minique

Ik heb geen antwoord voor je hoor, maar wil even melden dat je bericht in 'mooie tanden en kiezen' verwijderd (zodat alle antwoorden zich op 1 plek verzamelen).

:smt006 Monique
di, 05/24/2005 - 10:22 Permalink
dj

Euhm, voorzover ik het heb begrepen is het inderdaad precies dit: het doorsnijden van dat bandje, niet meer, niet minder. Ik dacht dat het een eenvoudige en lichte ingreep is..
di, 05/24/2005 - 10:29 Permalink
Lieneke

*knip* en het is klaar...ik heb het zelf ook gehad tijdens een operatie aan mn mond. Ze zagen dat mijn lipstriempje ook te strak was dus besloot de kaakchirurg ter plekke om dit ook maar ff op te lossen. De verdoving is misschien wat naar, maar verder...piece of cake.
di, 05/24/2005 - 11:42 Permalink
Timmerman

hoi, ik heb dat als kind gehad (wel al 30 jaar geleden dus ik geef geen garanties op het antwoord), maar bij mij hebben ze het weggebrand. Stel je een auto sigaretten aansteker voor; die er tegen aan, weg!

Ik heb er niets van gevoeld, dat weet ik nog!
wo, 05/25/2005 - 12:08 Permalink
carabelli

Stel je een auto sigaretten aansteker voor; die er tegen aan, weg!

Dat klinkt als brandmerken met zo'n groot ding, zoals in de middeleeuwen :o

Maar het kan idd :) , maar tegenwoordig doen we het wat subtieler met een electrotoom. Dit is een apparaat met een pen waaraan een gebogen(of recht) draadje zit waardoorheen hoogfrequente wisselstroom loopt, hierdoor kun je weefsels doorsnijden, voordeel hiervan is dat bloedvaatjes direct dichtgebrand worden zodat het niet bloedt. Nadeel is dat je een week met een gevoelig brandwondje rondloopt.
wo, 05/25/2005 - 13:19 Permalink
sjokolaa

ze hebben het bij mij ook gedaan toen ik een jaar of 11 was en ik weet nog dat ik buikpijn had voor die tijd en mijn vader nog meer haha, maar het werd verdoofd en van napijn kan ik me niets herinneren. En destijds had ik een spleetje en die is later langzaam verdwenen.
zo, 01/13/2008 - 15:57 Permalink