weinig glazuur

Author:
2wortelpuntbeh…
Posted:
di, 06/07/2005 - 17:19
Ben gister naar de tandarts geweest voor de half jaarlijkse controle.
De tandarts heeft mij er op gewezen dat ik mijn eetpatroon zou moeten veranderen. Door eigenlijk niet meer dan 5 keer per dag te eten. Geen zoete dingen te drinken ook geen light drankjes. En als ik dan wil eten dat ik het dan achter elkaar doe en niet elke keer wat tussendoor.
Ik heb nl niet zoveel glazuur op mijn tanden.
Maar ik ben eigenlijk vergeten te vragen of ik dan wel kauwgum (suikervrij) tussen door mag eten. Weet iemand dit?
En welke dingen zijn verder niet slecht voor je tanden. Zijn natuurlijke suikers uit fruit ook slecht?
Voor mij een vreselijke straf om geen tussendoortjes meer te mogen eten!
Geke

Dat is wel vervelend :( , heb je altijd al minder glazuur gehad of is dit ontstaan door de vruchtensappen en tussendoortjes?? Het klopt inderdaad dat suikers uit vruchten ook meetellen, dus als je iets tussendoor wilt nemen, kun je het beste alles in een keer nemen en dan een hele tijd niks. Mocht je iets erg zuurs of frisdrank nemen, kun je altijd ook met water of nog beter met melk spoelen erna, alleen voor de smaak is dat wel jammer maar voor je glazuur is dat des te beter. Wat je allemaal wel zonder problemen kunt nemen is water, thee zonder suiker, koffie zonder suiker, dat kan allemaal onbeperkt. Andere dingen dus met mate, zoals je tandarts zegt 5x per dag. Vaak wordt 7x per dag aangeraden, maar het kan zijn dat het bij jou nodig is.

Als je nog vragen hebt kun je het natuurlijk laten weten.

Groetjes Geke :smt006
di, 06/07/2005 - 17:57 Permalink
2wortelpuntbeh…

Ja heb al heel lang weinig glazuur op mijn tanden, ze zijn ook heel erg gevoelig. De tandarts vertelde ook dat jus d'orange heel slecht kan zijn en dat je na het drinken van jus d'orange minimaal een half uur moet wachten tot je je tanden mag poetsen.
Maar mag ik wel kauwgum eten? Die met xylitol of gewone suikervrije van sportlife?
di, 06/07/2005 - 18:01 Permalink
Geke

Het beste is het om dat ook niet binnen een half uur na het drinken van jus d'orange te doen, omdat door dat het steeds tussen je kiezen gemalen wordt, het glazuur dat zacht geworden is van de jus d'orange er af kan wrijven, waardoor de laag steeds iets dunner wordt. Eigenlijk heeft het ongeveer hetzelfde effect als poetsen na jus d'orange. Het zuur hieruit lost het bovenste laagje van je glazuur een beetje op, waardoor het zachter wordt. Met poetsen en kauwgom kauwen kan dat zacht geworden laagje er deels af gaan. Daarom moet je een half uur wachten. Verder kun je om het zuur te neutraliseren bijvoorbeeld wel met melk spoelen, of een glas melk drinken, alleen is dat iets minder lekker. Verder is na dat half uur xylitol kauwgom (xylifresh) wel goed, maar wel met mate, want van teveel kauwgom kauwen kun je weer kaakgewrichtsproblemen krijgen.

:smt006 Geke
di, 06/07/2005 - 22:04 Permalink
2wortelpuntbeh…

maar begrijp ik het goed, dat kauwgum, suikervrij, niet slecht is en gewoon kan eten? Die hoef ik op te tellen bij mijn 5 keer per dag eten?
Heb het gister goed volgehouden, nl maar 3 keer gegeten.
Heb bv na mijn brood meteen iest zoets erachteraan gegeten. (wel minder lekker hoor dan tussen door).
Vandaag moet ik geopereerd aan mijn ontsteking onder mijn kroon, krijg voor de derde keer een wortelpuntbehandeling. Zie er vreselijk tegen op, maar het moet. Een voordeel hierna kan ik niet zoveel eten voor de komende dagen.
wo, 06/08/2005 - 07:08 Permalink
Geke

Volgens mij werkt xylitol kauwgom over het algemeen goed, het doen weinig kwaad aan je tanden en glazuur en het bevordert de speekselvloed. Speeksel beschermd je tanden en kiezen voor aanvallen van zuur, het neutraliseert/buffert het zuur. Dus volgens mij kan kauwgom weinig kwaad en kun je dat buiten die 5x pd eten. Maar het is vaak wel goed om het na de maaltijd te doen, omdat je dan extra speeksel krijgt die de zuren/suikers van de maaltijd tegen kunnen gaan. Zo zou je minder snel gaatjes kunnen krijgen.

Succes!!

Groetjes Geke :smt006
wo, 06/08/2005 - 09:32 Permalink