diep gaatje

Author:
denise2810
Posted:
di, 06/07/2005 - 15:19
ik moet voor het eerst 2 diepe gaatjes boren ik heb totaal geen vullingen dus dit is voor mij helemaal nieuw mijn ta vertelde dat het eerst ging verdoven voor mij is dit allemaal nieuw ik hoor allemaal enge verhalen nu vraag ik me af als de verdoving niet de eerst keer werk wat dan ik ben best een beetje bang omdat ik niet weet wat me te wachten staat hopelijk heeft iemand goede sugesties en tips zijn welkom en goede raad

:smt006 denise
maartje53

Hoi Denise,

Wees blij dat je zo'n tandarts hebt die er meteen van uitgaat dat je een verdoving nodig hebt. Verdovingen zijn de mooiste uitvindingen op tandartsen gebied.
Ik kom net van mijn 5de wortelkanaalbehandeling in 7 dagen tijd vandaan. Hem zéker 20 prikken daarvoor gehad, maar lig bijna te slapen in de stoel.
Ik voel niets, ben niet bang, en de tandarts moet me bijna wakker maken als het klaar is.
Geniet van die uitvinding, en wees vooral niet bang.
Voor je het weet sta je buiten en denkt: voor een gebakje doe ik het nog een keer. :smt003
di, 06/07/2005 - 16:10 Permalink
Geke

Als je bang bent dat de verdoving niet meteen werkt, vraagt meestal de tandarts of je je hand omhoog wilt steken als je nog wat voelt, of als het nog gevoelig is, meestal is dat niet het geval hoor, maar dat is vaak ook om je zelf niet te hulpeloos te voelen. Je weet dat de tandarts rekening met je houdt. Mocht de tandarts dit niet zeggen, kun je het alsnog laten merken dat het nog wat gevoelig is, mocht de verdoving niet goed werken, kan de tandarts nog wat bijverdoven. Het komt niet vaak voor dat verdovingen niet goed werken, het verschilt soms ook wat of het boven of onder is. Onder verdoven is meestal iets lastiger. Veel succes en maak je niet te veel zorgen, zoals de vorige reactie al zei, je doet het voor een gebakje zo nog een keer.

:smt006 Geke
di, 06/07/2005 - 16:44 Permalink
denise2810

ben net terug van de ta dat heb ik geweten de verdoving 2 nodig gehad onderkaak en was niet alleen een gaatje ook een wkb was nodig ik kan het allemaal niet meer begrijpen nooit een vulling gahad en nu dit is dat wel mogelijk en waarom moet je terug komen dat begrijp ik niet wie kan me raad geven ik was helemaal van de kaart :smt005 wie kan me helpen

denise
wo, 06/08/2005 - 16:47 Permalink
Geke

Jammer dat het zo tegengevallen was, was het uiteindelijk goed verdoofd?? De wortelkanaalbehandeling is nu waarschijnlijk alleen gestart, dat betekent dat er een noodvulling in zit. De volgende keer moet er een definitieve vulling in je kanaal gemaakt worden, dat wordt gedaan met een soort rubberen stiftjes. Je zenuw is er nu uit, dus er zit geen gevoel meer in die tand of kies. De volgende keer zal dus eigenlijk niet verdoofd hoeven te worden, maar dat kan de tandarts zelf het beste bekijken. Het is wel belangrijk dat er een goede vulling in komt, omdat je kiespijn bij kauwen kunt krijgen als de noodvulling gaat lekken.

Ik hoop dat de tweede afspraak een minder vervelende ervaring voor je zal zijn. Ik kan me voorstellen dat het ingrijpend voor je is als je niet goed weet wat je te wachten staat en je nog nooit een gaatje gehad hebt. Laat nog maar weten hoe het afgelopen is...

Groetjes Geke :smt006
wo, 06/08/2005 - 17:11 Permalink
denise2810

bedank geke voor de goede uitleg ik heb veel bewondering voor je je hebt me goed voorbereid op antwoorden nogmaals bedank je hoort wel wanneer ik ben geweest hoe die ervaring dan is gegaan

denise :smt006
wo, 06/08/2005 - 20:18 Permalink
denise2810

mijn noodvulling is er uitgevallen zo'n 5 dagen geleden en als ik iets koud drink of warm dan verga ik van de pijn maar dat kan toch eigenlijk niet meer. maar ik durf ook niet meer te bellen ik ben zo bang geworden voor de ta ik weet het gewoon niet meer weet wat staat er nu weer te wachten als ik bel wie kan me helpen met goede raad

wo, 06/15/2005 - 17:51 Permalink
carabelli

Beste denise,

Zoals geke ook al gezegd heeft kun je kiespijn krijgen wanneer de noodrestauratie gaat lekken of (zoals in dit geval) uitvalt. Deze pijn kan op twee manieren tot stand komen.

Doordat er nog een stukje leven zenuwweefsel in het kanaal aanwezig is geweest, wat nu doordat er bacterieen uit de mondholte in het wortelkanaal terecht zijn gekomen, is gaan ontsteken en dus pijn bij warmte en koude koude kan geven. De tweede mogelijkheid is dat wel al het zenuwweefsel verwijderd is, maar dat de bacterieen uit de mondholte via het wortelkanaal naar de wortelpunt zijn gezakt en daar een ontsteking hebben veroorzaakt, ook dit kan pijnklachten geven.

Als ik af ga op het soort klachten dat je hebt (pijn bij warm en koud) lijkt het erop dat er nog wat levend zenuwweefsel in het kanaal aanwezig is geweest.

Maar welke van de twee oorzaken hier de hoofdrol speelt maakt geen verschil voor de behandeling, je zult echt naar de tandarts moeten om de kanalen opnieuw schoon te laten maken en af te dichten om erger te voorkomen. Ik begrijp dat de vorige behandeling rauw op je dak is gevallen, maar om jezelf meer ellende te besparen is mijn (dringende) advies om echt bij de tandarts langs te gaan om de kanalen te laten reinigen en opnieuw af te laten dichten.

Heel veel sterkte en succes gewenst!
wo, 06/15/2005 - 18:12 Permalink
denise2810

ben net terug van de ta hij eerst zonder verdoving geprobeerd maar het deed verschrikkelijk veel pijn hoe dat kan weet ik niet toen verdoven maar dat hielp ook niet direct ik was te gespannen en extreem bang de tweede verdoving die wel de hele vulling heeft hij eruit gehaald het was heel erg ontsteken zei hij heeft alles goed schoon gemaakt en een nieuwe noodvulling erin gedaan maar wat ik niet begrip hoe kan ik nog pijn hebben bij warm en koud dat kon hij me niet vertellen ik weet het gewoon niet meer heb al veel meegemaakt in die korte tijd en waarom moet ik nog een keer terug voor de zelfde behandeling die afspraak staat pas in oktober waarom zo lang ertussen ik kreeg een uitleg van hem wat staat er dan meer op me te wachten. wie kan me raad geven ik begrijp er helemaal niets meer van

vr, 06/17/2005 - 16:54 Permalink
minique

DJ heeft een keer heel uitgebreid antwoord gegeven op de vraag waarom een kies na een wkb nog pijn kan doen, lees maar:

Pijn aan een kies na een wkb, waarvan vaak wordt gezegd dat dat niet zou kunnen kan als volgt verklaard worden, (weer mij lekenmening, overigens, zoek onbekende termen wel even op, gewoon de zoekfunctie proberen):

1 Er is sprake van een ontsteking rond de apex, net buiten de kies. Dit veroorzaakt pijn, vooral bij druk. Rondom de kies aan de buitenkant zitten nl nog steeds zenuwcellen!
2 Er is sprake van overbelasting door bv occlusie-problemen of bruxisme. Dit kan ook pijn rond de apex geven.
3 Er is een breuk in de kies. De kies zit aan de buitenkant ook vast aan het kaakbot met kleine vezeltjes (ligamenten). Tussen die kleine vezeltjes zitten zenuwcellen. Omdat bij druk rond die breuk beweging plaatsvindt waar de vezels niet op gemaakt zijn doet dit pijn.
4 Er bestaat zoiets als fantoompijn, dit komt voor als zenuwen zijn afgesneden maar om een of andere reden nog wel signalen afgeven. Mensen met een onderbeenamputatie kunnen zo pijn aan hun voet hebben!
5 De pijn lijkt van een bepaalde kies af te komen maar komt in wezen ergens anders vandaan. Dit heet uitstraling en het komt vrij veel voor, kan rare effecten geven. Zeer regelmatig blijkt de pijn van de kies naast de kies te komen waarvan de patient dacht dat hij kwam.
6 Een relatief onbekende: het is helemaal niet zeker dat na een wkb de wortel volledig dood en/of verwijderd is! In de zijkanaaltjes, een gemiste wortel of doordat de wkb net te ondiep is uitgevoerd kan nog steeds levend zenuwweefsel aanwezig zijn!

Vooral de eerste en laatste lijken mij bij jou mogelijkheden waardoor je nog zo'n last hebt.

:smt006 Monique
vr, 06/17/2005 - 18:45 Permalink
carabelli

Het meest waarschijnlijke is dat er nog levend zenuwweefsel aanwezig was in het kanaal.
Dit kan voorkomen wanneer de zenuw nog niet tot beneden aan toe is afgestorven en niet helemaal tot beneden aan toe verwijdert is, wanneer er dan een bacterie-invasie plaatsvindt (bijv. wanneer de noodvulling eruit valt), kan dit klachten veroorzaken als zat er nog een hele zenuw in het kanaal (dus ook pijn bij warm en koud).

De reden dat je tandarts je een nieuwe afspraak heeft gegeven voor het afmaken van de wortelkanaalvulling heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat hij weinig tijd in zijn agenda heeft....hoewel ik oktober wel een lange tijd is. Misschien kun je aan hem of zijn assistente vragen of ze je bellen als ze eerder een plekje hebben omdat bijv. iemand heeft afgebeld.

In de tweede afspraak zullen de kanalen opnieuw schoongemaakt worden (als ik jou was zou ik gewoon om een verdoving vragen, gezien de ervaringen van je vorige afspraak), en vervolgens gevuld worden. Na het vullen van de kanalen zal de tandarts nog een definitieve vulling plaatsen daar waar eerst de noodvulling zat.

Veel sterkte!

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, daar zijn we voor :wink:
vr, 06/17/2005 - 20:50 Permalink
denise2810

is vandaag voor de 2ekeer de noodvulling eruitgevallen :smt005 dit is niet meer leuk moet ik zeker weer het zelfde ondergaan ik moet er niet aan denken maar hoe is dat mogelijk dat dit kort achtermekaar gebeurt . pijn doet het bij koud drinken en warm dat heb ik nog steeds ik loop steeds meer met de gedachten om de kies te laten trekken dat ik van alle ellende afben maar dat is ook geen oplossing geloof ik wie kan me helpen ik weet het gewoon niet meer

denise
ma, 06/20/2005 - 17:21 Permalink
denise2810

ben net terug van de ta alweer ja de onsteking wil niet overgaan nu heeft hij me doorgestuurd naar de kaakchirug moet morgen al komen :smt005 de ta heeft zelf gebeld met de kaakchirug ik ben echt bang geworden voorwat er nu weer allemaal gaat gebeuren dit is voormij een heleverrassing weer ik weet het gewoon niet meer dit is allemaal weer nieuw voor mij. hij heeft er ook geen noodvulling eringedaan wie heeft er goede tips voorme ik heb al een tijde zitten :smt005 omdat ik het gewoon niet meer weet

denise
wo, 06/22/2005 - 15:51 Permalink
Moon

Waar zit de ontsteking precies?
Als je wordt doorgestuurd naar de kaakmeneer zal hij waarschijnlijk een apex doen. Hierbij wordt je tandvlees iets losgehaald, waarna de kaakmeneer een gaatje boort in je kaakbot en zo de ontsteking goed weg kan halen.
Natuurlijk gebeurd dit alles onder verdoving, dus je voelt er niets van!

Wanneer moet je naar de kaakmeneer?
wo, 06/22/2005 - 16:16 Permalink
denise2810

ben vanmorgen bij de kaakchirug geweest een heel vriedelijke man die echt de tijd voor je nam ik heb eerst een tijdje :smt005 toen alles verteld hij begreep me en dat was al veel waard maar nu kom het de ontsteking word veroorzaakt door verstandkies die nog niet door komt want mijn wang wordt ook steeds dikker en de pijn begint ook ondragelijk te worden wat er allemaal precies gaat gebeuren weet ik niet meer de spanning en bang zijn heb ik de helf alweer vergeten of niet goed begrepen de behandeling wordt gedaan onder narcose omdat ik te bang ben voor de spuiten en misschien te veel zou krijgen dinsdag gaat het gebeuren om 8.00 moet ik da zijn dagbehandeling wie heeft er nog goede tips of raad want ik ben echt hartstikke bang geworden ondanks alles

denise
do, 06/23/2005 - 14:13 Permalink