ik moet voor het eerst 2 diepe gaatjes boren ik heb totaal geen vullingen dus dit is voor mij helemaal nieuw mijn ta vertelde dat het eerst ging verdoven voor mij is dit allemaal nieuw ik hoor allemaal enge verhalen nu vraag ik me af als de verdoving niet de eerst keer werk wat dan ik ben best een beetje bang omdat ik niet weet wat me te wachten staat hopelijk heeft iemand goede sugesties en tips zijn welkom en goede raad
:smt006 denise
Wees blij dat je zo'n tandarts hebt die er meteen van uitgaat dat je een verdoving nodig hebt. Verdovingen zijn de mooiste uitvindingen op tandartsen gebied.
Ik kom net van mijn 5de wortelkanaalbehandeling in 7 dagen tijd vandaan. Hem zéker 20 prikken daarvoor gehad, maar lig bijna te slapen in de stoel.
Ik voel niets, ben niet bang, en de tandarts moet me bijna wakker maken als het klaar is.
Geniet van die uitvinding, en wees vooral niet bang.
Voor je het weet sta je buiten en denkt: voor een gebakje doe ik het nog een keer. :smt003
:smt006 Geke
denise
Ik hoop dat de tweede afspraak een minder vervelende ervaring voor je zal zijn. Ik kan me voorstellen dat het ingrijpend voor je is als je niet goed weet wat je te wachten staat en je nog nooit een gaatje gehad hebt. Laat nog maar weten hoe het afgelopen is...
Groetjes Geke :smt006
denise :smt006
Zoals geke ook al gezegd heeft kun je kiespijn krijgen wanneer de noodrestauratie gaat lekken of (zoals in dit geval) uitvalt. Deze pijn kan op twee manieren tot stand komen.
Doordat er nog een stukje leven zenuwweefsel in het kanaal aanwezig is geweest, wat nu doordat er bacterieen uit de mondholte in het wortelkanaal terecht zijn gekomen, is gaan ontsteken en dus pijn bij warmte en koude koude kan geven. De tweede mogelijkheid is dat wel al het zenuwweefsel verwijderd is, maar dat de bacterieen uit de mondholte via het wortelkanaal naar de wortelpunt zijn gezakt en daar een ontsteking hebben veroorzaakt, ook dit kan pijnklachten geven.
Als ik af ga op het soort klachten dat je hebt (pijn bij warm en koud) lijkt het erop dat er nog wat levend zenuwweefsel in het kanaal aanwezig is geweest.
Maar welke van de twee oorzaken hier de hoofdrol speelt maakt geen verschil voor de behandeling, je zult echt naar de tandarts moeten om de kanalen opnieuw schoon te laten maken en af te dichten om erger te voorkomen. Ik begrijp dat de vorige behandeling rauw op je dak is gevallen, maar om jezelf meer ellende te besparen is mijn (dringende) advies om echt bij de tandarts langs te gaan om de kanalen te laten reinigen en opnieuw af te laten dichten.
Heel veel sterkte en succes gewenst!
Vooral de eerste en laatste lijken mij bij jou mogelijkheden waardoor je nog zo'n last hebt.
:smt006 Monique
Dit kan voorkomen wanneer de zenuw nog niet tot beneden aan toe is afgestorven en niet helemaal tot beneden aan toe verwijdert is, wanneer er dan een bacterie-invasie plaatsvindt (bijv. wanneer de noodvulling eruit valt), kan dit klachten veroorzaken als zat er nog een hele zenuw in het kanaal (dus ook pijn bij warm en koud).
De reden dat je tandarts je een nieuwe afspraak heeft gegeven voor het afmaken van de wortelkanaalvulling heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat hij weinig tijd in zijn agenda heeft....hoewel ik oktober wel een lange tijd is. Misschien kun je aan hem of zijn assistente vragen of ze je bellen als ze eerder een plekje hebben omdat bijv. iemand heeft afgebeld.
In de tweede afspraak zullen de kanalen opnieuw schoongemaakt worden (als ik jou was zou ik gewoon om een verdoving vragen, gezien de ervaringen van je vorige afspraak), en vervolgens gevuld worden. Na het vullen van de kanalen zal de tandarts nog een definitieve vulling plaatsen daar waar eerst de noodvulling zat.
Veel sterkte!
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, daar zijn we voor :wink:
denise
denise
Als je wordt doorgestuurd naar de kaakmeneer zal hij waarschijnlijk een apex doen. Hierbij wordt je tandvlees iets losgehaald, waarna de kaakmeneer een gaatje boort in je kaakbot en zo de ontsteking goed weg kan halen.
Natuurlijk gebeurd dit alles onder verdoving, dus je voelt er niets van!
Wanneer moet je naar de kaakmeneer?
denise