Penicilline bij ontsteking, vieze smaak, bloed

Author:
skalie
Posted:
za, 08/20/2005 - 05:09
Vraagje.

Afgelopen donderdag een WKB gehad, in verband met onstoken kies. De dag ervoor al veel last gehad en begon al dik te worden. Echter na de WKB is het nog dikker geworden - echt een dikke wang. Ben weer naar tandarts geweest, die gaf me een penicillinekuur.

Klopt het dat je daarvan een erg vieze smaak in je mond krijgt?
Is het normaal dat het ook een beetje bloedt? (als ik spuug, is het rood) Of moet ik me daar zorgen om maken?

Ik heb sinds de ontsteking een barstende koppijn, die eigenlijk nog vervelender is dan de pijn in mijn mond. Hoort dat erbij? Gaat het over met de ontsteking?

Alvast dank.
Geke

Ik denk dat het verstandig is om je tandarts er toch nog een keer naar te laten kijken, ook omdat je aangeeft dat er bloed in je speeksel zit, want dat is niet echt een normaal verschijnsel na een wkb of na een ontsteking in je kies. Ook die vreemde smaak kan ik niet echt thuisbrengen. Je tandarts kan het misschien beter zien en nog een foto van je kies maken, waarop hij of zij ook kan zien of er nog iets afwijkends onder aan de wortel van de kies te zien is. Voor ons is dat met deze informatie moeilijk te beoordelen. Ik weet niet waar de kies zit, waarin de wkb gedaan is, maar als het een kies boven is kan het zijn dat de hoofdpijn er iets mee te maken heeft, maar ik denk dat de tandarts daar misschien met een foto meer duidelijkheid over kan geven.

Heel veel sterkte met de ontsteking en laat maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
za, 08/20/2005 - 17:38 Permalink
skalie

het was no. 36.
ik heb een abces, (dikke wang) .
kan daar wat bloed van af komen, als je penicilline neemt?
na hoeveel dagen moet het slinken? neem het nu 2 dagen en merk geen verschil.

hoofdpijn isd he ergst.

mn tandarts is op vakantie tot maandag. ben al bij 2 verschillende geweest.
niet erg handig. kan het tot maandag wachten?
za, 08/20/2005 - 20:30 Permalink
Geke

Als het erger wordt is het toch verstandig om zo snel mogelijk naar een tandarts te gaan, een abces kan zich namelijk nog verder uitbreiden. Morgen is je tandarts terug, wat ik begrijp, dus als je dan meteen terecht zou kunnen, zou dat het beste zijn. Omdat door de wkb de oorzaak van de ontsteking en het abces weggenomen is, zou dit nu ook geleidelijk moeten verdwijnen. Het is daarom ook vreemd dat je aangeeft dat het na de wkb nog dikker is geworden. Het is denk ik daarom ook verstandig om er morgen even naar te laten kijken. Waar dat bloed vandaan komt is voor mij nog steeds een beetje een raadsel, ik denk niet dat dat te maken heeft met de peniciline. Eigenlijk zou je na de wkb meteen verschil moeten ervaren, meestal is dan de spanning er al wat vanaf en dan gaat het abces over het algemeen ook geleidelijk slinken, maar veel merk je daar zelf vaak niet van. Ook wordt je wang dan geleidelijk minder dik.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je probleem snel is opgelost. Laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

zo, 08/21/2005 - 09:49 Permalink
skalie

Ok ben bij tandarts geweest. alles lijkt ok. Heb net veel pijn meer in mond. Nog wel wat dik. En tandvlees nopg erg gevoelig. Geloof dat het bloed van mijn tandvlees kwam, was erg rood, maar nu ietsje beter. de hoofdpin is minder. Sind ik wat beter slaap, is het minder.
Is moeilijk hoor, om goed te blijven eten, drinken en slapen, als je veel pijn in je mond hebt door een groot abces en 39,5 koorts.....

Heb nu nog beetje koorts, hoort dat standaard bij een ontsteking?

dank voor je hulp geke.

:smt006
ma, 08/22/2005 - 13:44 Permalink
Geke

Koorts hoort niet standaard bij een ontsteking, maar bij een grote ontsteking is je afweer wel wat harder aan het werk en krijg je ook koorts. Je moet wel goed in de gaten houden of de koorts niet ineens hoger wordt, weet je tandarts of huisarts dat je zulke hoge koorts hebt? Want als een abces zich uitbreidt kan dat gebeuren en moet er wel ingegrepen worden, dus als de situatie verslechtert, kun je het beste meteen contact opnemen met je tandarts of eventueel huisarts. Ik hoop dat de problemen snel weer voorbij zijn, want dit is niet fijn voor je geloof ik wel. Het is ook wel belangrijk dat je probeert goed te blijven poetsen, want ernstige ontsteking van je tandvlees is niet echt iets wat je er ook nog bij zou willen hebben. En als het uit zichzelf al bloedt, ziet dat er ook niet te best uit. Dus ga goed poetsen en ook tussen je tanden goed schoonhouden met tandenstokers.

Heel veel sterkte en laat nog even weten hoe het afgelopen is.

vr, 08/26/2005 - 20:19 Permalink
skalie

't gaat beter. het grote abces is weg, na de penicilline kuur. koorts is ook weg. heb nog wel last van mijn tandvlees. t'is net of er nog een kleine zwelling zit. probeer goed te poetsen en gebruik Corsodyl om te spoelen.
Kun je nog iets anders doen tegen tandvleesontsteking?

Ik dacht dat dit bij het abces hoorde. Da's toch ook een ontsteking van tandvlees?
za, 08/27/2005 - 07:12 Permalink
Geke

Nee, een tandvleesontsteking hoort niet bij het abces. Meestal ontstaat een abces wel als er meerdere problemen in de mond aanwezig zijn en vaak komt het wel voor naast tandvleesontsteking, maar dat hoeft niet. Tandvleesontsteking wordt eigenlijk veroorzaakt door plaque (bacterien), dus om tandvleesontsteking tegen te gaan moet je goed poetsen en ook goed tussen je tanden schoonhouden elke dag (dus floss of tandenstokers gebruiken). Verder is dit allemaal wat lastiger als er tandsteen zit, want hier blijft plaque ook makkelijk op zitten en is dan moeilijk te verwijderen, daarom moet dit om tandvleesontsteking tegen te gaan ook goed verwijderd worden door je tandarts of door een mondhygienist(e). Maar dat heeft je tandarts vast wel gezien of dat nodig was. Dus voor jou is het voornaamste om echt goed schoon te houden, in het begin zal het nog wel even blijven bloeden, maar na een paar dagen merk je dat dat al minder zal worden.

Ik hoop dat je met dit advies wat kunt, heel veel sterkte ermee en ik hoop dat je problemen in je mond snel voorbij zijn. Mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het altijd laten weten.

zo, 08/28/2005 - 12:44 Permalink