Wortelkanaal behandeling

Author:
kennis
Posted:
wo, 09/07/2005 - 11:11
Hoi ik moet helaas aanstaande vrijdag ook weer plaatsnemen in de gevreesde stoel.....

Er is bij controle een dode zenuw van een kies geconstateerd....waardoor
ik ook een abces in mijn mond gekregen heb.

Volgens de tandarts komt dat abces door de dode zenuw en moet er dus een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden.......

nu zegt hij dat ik hier niks van ga voelen aangezien de zenuw reeds dood is.....

Zijn er mensen met dezelfde ervaring??en hebben die ook inderdaad niks gevoeld???en hoe gaat zo'n behandeling nu precies in zijn werk?????

Hij gaf zelf aan drie kwartier bezig te zijn....duurt dat zo lang allemaal??????

:(
Geke

Het is inderdaad zo dat als de zenuw dood is en dat is eigenlijk altijd het geval als er een ontsteking onder aan de wortel van de kies zit, of een abces zoals jij aangeeft. Bij een zenuw behandeling wordt de zenuw uit de kies gehaald en de kanaaltjes waar de zenuw door heen loopt moeten met kleine vijltjes schoongemaakt worden. Vooral bij een dode zenuw is het belangrijk dat dit goed en zorgvuldig gebeurd, omdat hier vaak al veel bacterien in het wortelkanaal zitten. En een kies heeft vaak ook meerdere van deze kanaaltjes, die soms ook nog krom kunnen lopen. Dit kost dus ook behoorlijk wat tijd, om dat allemaal goed schoon te gaan maken, een vulling er in te maken en vervolgens nog een afsluitende vulling op de kies te maken. Ik denk dus dat je inderdaad wel 45 minuten in de stoel ligt. Verder doet het geen pijn, geen zenuw pijn, want deze is dood. Maar wel kun je soms wat druk op de kies voelen, zoals je nu ook voelt als je er op kauwt of op drukt, dat is het enige.

Heel veel succes en laat maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
wo, 09/07/2005 - 11:32 Permalink
Morbo

Ik heb een half jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad, en ik was als de DOOD voor de tandarts. Ik heb toendertijd ook heel lang met een ontsteking/infectie rondgelopen, omdat ik niet naar de tandarts durfde. Toen ik er aan moest geloven stond ik na een half uur weer glimlachend buiten. Ik voelde helemaal niets van de behandeling. Ik weet niet of dat nu kwam omdat mijn zenuw al dood was of dat de verdovingen van tegenwoordig gewoon uitstekend werken, maar het was geheel pijnloos. Het enige wat ik vreselijk vond was dat je ze voelt wroeten in je tand. Uiteindelijk had ik me dus zorgen gemaakt om niets. Ook helemaal geen napijn gehad, het was hoogstens een beetje gevoelig de eerste paar dagen.
wo, 09/07/2005 - 12:09 Permalink
kennis

Ja precies ik bedgrijp wat je bedoelt met wroeten in je tand.....ik vind dat dus ook altijd met gewoon een gaatje vullen....dat kraakt zeg maar flink door in je mond en dat geeft ook altijd een beetje een eng gevoel....nou ja toch wel een beetje gerustgesteld........thanks
wo, 09/07/2005 - 12:12 Permalink
kennis

Ja precies ik bedgrijp wat je bedoelt met wroeten in je tand.....ik vind dat dus ook altijd met gewoon een gaatje vullen....dat kraakt zeg maar flink door in je mond en dat geeft ook altijd een beetje een eng gevoel....nou ja toch wel een beetje gerustgesteld........thanks

OK ik ben vorige week geweest....en het viel me 100% mee......
Eigenlijk niets gevoelt ervan...zoals jullie al voorspelde......

Wel heb ik nog een paar dagen een beetje pijn gehad vooral met kauwen aan die kant maar dat is nu ook helemaal weg.......
do, 09/15/2005 - 16:17 Permalink