napijn witte vullingen

Author:
frog
Posted:
ma, 09/05/2005 - 18:03
Heb week geleden witte vulling gekregen(had eerst amalgaam). Heb heel veel last van napijn. Vandaag naar andere tandarts gegaan (eigen tandarts is op vakantie). Heb de vulling op mijn verzoek laten verwijderen. Bleek een breuk te zitten in de dl knobbel? Wie weet wat dit precies is? Nu heb ik een noodvulling gekregen en moet over drie weken een afpraak met m'n eigen tandarts maken. Kan de breuk in combinatie met de witte vulling extra veel pijn hebben veroorzaakt?
Geke

Een witte vulling krimpt vaak wat tijdens het uitharden en hecht erg goed aan glazuur, dat is het buitenste materiaal van je tand. Het kan zo zijn geweest dan er nog maar een heel dun stukje stond van de distolinguale knobbel. Dat is de knobbel aan de binnenkant achterin van de kies. Als het composiet dan hecht aan je kies en vervolgens wat krimpt, kan de spanning voor deze al verzwakte knobbel teveel geweest zijn. Soms kan er dan wat tandbeen bloot gaan liggen, waarin kanaaltjes zitten die signalen van koud en warm makkelijk doorgeven aan de zenuw. Dit kan gevoeligheid geven. Als er een breuk in de kies zit kan kauwen op deze kies vaak ook wat gevoeligheid geven, omdat er dan beweging in het breukvlak zit, wat ook weer stroompjes richting de zenuw veroorzaakt. Al met al is het erg vervelend als het gebeurd, maar bij een erg verzwakte knobbel is er ook niet veel aan te doen, wij kunnen dat niet goed beoordelen, maar je tandarts kan je dat wel vertellen. Het is niet zo dat speciaal een combinatie van een breuk en een witte vulling extreem gevoelig is. Alleen een breuk kan erg gevoelig zijn, maar een witte vulling kan door de spanningen vaak ook wat napijn geven.

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
ma, 09/05/2005 - 19:23 Permalink
frog

Bedankt voor je reactie, tis nu wel wat duidelijker. Maar nog erg pijnlijk.
Zoals ik me nu voel zeg ik trekken die kies!!!!

groetjes
ma, 09/05/2005 - 21:43 Permalink
Morbo

Ik heb ook een vraag gerelateerd aan witte vullingen. Ik dacht ik kan het net zo goed hier vragen, scheelt weer een nieuw topic.

Ik ben vanochtend bij de tandarts geweest, en deze heeft tussen mijn linkersnijtand en linkervoortand twee gaatjes gevuld met (een) witte vulling(en). Nu kijk ik eens goed in de spiegel (had ik natuurlijk eigenlijk al bij de tandarts moeten doen), en het lijkt net alsof ze de twee tanden aan elkaar heeft geplakt, waardoor het nu net lijkt alsof ik één hele grote tand heb. Komt dit omdat de vulling nog moet krimpen? Zo ja, binnen hoeveel tijd gebeurt dit? Ik heb er verder geen last van of iets dergelijks. Hij is hoogstens een tikkeltje gevoelig, maar het lijkt me toch geen feest als het blijft zitten zoals het nu zit :smt005 :smt003
wo, 09/07/2005 - 11:44 Permalink
carabelli

Een witte vulling krimpt alleen tijdens het uitharden met de lamp, de vulling zoals je hem nu ziet zal verder niet meer veranderen. Als je zeker wilt weten dat ze niet tegen elkaar geplakt zijn kun je met een flossdraadje zien of deze er tussendoor gaat. Mocht het problemen geven of je bent niet tevreden met het esthetisch resultaat, dan moet je gewoon even contact opnemen met je tandarts.
wo, 09/07/2005 - 12:29 Permalink