flinke slijtage aan voortanden

Author:
rover
Posted:
di, 09/20/2005 - 15:29
hallo ik heb flinke slijtage aan voortanden
dit komt omdat mijn onder en boventanden elkaar precies raken

nu beginnen mijn voortanden te irriteren

tandarts wil alle tanden afslijpen en kronen op zetten
heeft iemand hier ervaring meer
Geke

Wat bedoel je precies met irriteren? Dat je het vervelend vindt hoe het eruit ziet, of dat ze gevoelig aanvoelen. Voor afgesleten tanden is het esthetisch wel een erg mooie oplossing, maar er moet wel goed bekeken worden of de kronen dan niet overbelast gaan worden. Want flinke slijtage wordt niet alleen veroorzaakt doordat de boven en ondertanden precies op elkaar komen. Weet je misschien of je s'nachts knarst of klemt. Overdag met veel stress kun je natuurlijk ook klemmen, dan merk je dat je tanden stijf op elkaar geklemt staan. Als ze echt gevoeligheid geven, doordat ze erg afgesleten zijn, is het ook de vraag of dat verdwijnen zal als er kronen op zitten. Want dan wordt er nog wat extra afgehaald, wat ook weer meer irritatie aan de zenuw geeft. Wij kunnen natuurlijk niet goed zien wat de situatie bij jou is, maar overleg het maar goed met de tandarts voordat je de beslissing neemt en als je belangrijke vragen hebt kun je die het beste even opschrijven, zodat je ze niet vergeet te stellen als je bij de tandarts bent.

Heel veel succes ermee en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
di, 09/20/2005 - 19:42 Permalink
minique

Klem je kaken weleens stevig op elkaar of knars je (overdag, 's nachts)? Want als je dat doet, dan moet er daar misschien ook eens verder naar gekeken worden en iets aan gedaan worden (fysiotherapie, splint, bijv.)!

Gebruik ook evt. de zoekfunctie van het forum eens voor meer informatie over klemmen, knarsen, symptomen die je dan kunt hebben en mogelijke oplossingen...

:smt006 Monique
wo, 09/21/2005 - 08:05 Permalink
carabelli

Dat ze zijn afgesleten is duidelijk uit je verhaal af te leiden, maar dat is denk ik niet wat minique bedoelt.

Waar het om gaat is wat is de reden dat je voortanden zo zijn afgesleten, als die reden gelegen is in een ongunstige occlusie (dus de manier waarop de tanden en kiezen op elkaar komen). De manier waarop jouw voortanden op elkaar komen lijkt op wat tandartsen een 'end-to-end' beet noemen, het plaatje hieronder geeft daar een voorbeeld van.

http://www.dentalprofessional.com.au/images/Front_view_of_worn_occlusion_small.JPG

Dit is een voorbeeld van een patient die knarst en een (bijna) end-to-end occlusie heeft, door het knarsen is het front ernstig afgesleten.

Hieronder een plaatje van een patient met een normale occlusie, waarbij de ondertanden achter de boventanden vallen, waardoor de boventanden niet overmatig slijten omdat ze niet steeds in volledig contact met de ondertanden staan.

http://www.bocaratoncosmeticdentist.com/images/lmocclusion2.jpg

Waar het nu in jouw geval om draait is waarom zijn jouw tanden zo enorm afgesleten, vindt dat een oorzaak in alleen de occlusie, spelen er nog eventuele andere aspecten mee (knarsen, klemmen, nagelsbijten, kauwen op pennen etc etc).

Dit probleem los je niet zo maar even op door de boventanden maar af te slijpen en er een paar kronen op te zetten, want als er geen rekening wordt gehouden met de reden van afslijting en de situatie blijft zoals hij is dan zijn vervolgens je ondertanden het slachtoffer (porselein is nl een stuk harder dan je eigen tanden).

Het is dus verstandig om de problematiek als geheel te bekijken en niet alleen naar de afgesleten voortanden als een solitair probleem. Wellicht is het verstandig om nog eens met je tandarts te overleggen of eventueel een second opinion te vragen aan een andere tandarts.
wo, 09/21/2005 - 10:42 Permalink
minique

Dank je, Carabelli, dat is precies wat ik bedoelde! Maar ja, zo mooi als jij kan ik het niet beschrijven.

:smt006 Monique
wo, 09/21/2005 - 10:51 Permalink
rover

inderdaad de tanden vallen precies op elkaar
en dan bedoel ik ook echt precies. hierdoor is
er achter de voortanden een gedeelte weg gesleten
wo, 09/21/2005 - 11:28 Permalink
vV

eerst de oorzaak achterhalen, dan pas het gevolg gaan verhelpen...nadat de oorzaak onder controle is!

Zo te horen is er iets aan de hand, tanden slijten niet zomaar zo erg.

Dus sluit ik mij geheel aan bij de eindconclusie (en het hele verhaal eigenlijk) van Carabelli!
wo, 09/21/2005 - 14:10 Permalink