hallo ik heb flinke slijtage aan voortanden
dit komt omdat mijn onder en boventanden elkaar precies raken
nu beginnen mijn voortanden te irriteren
tandarts wil alle tanden afslijpen en kronen op zetten
heeft iemand hier ervaring meer
dit komt omdat mijn onder en boventanden elkaar precies raken
nu beginnen mijn voortanden te irriteren
tandarts wil alle tanden afslijpen en kronen op zetten
heeft iemand hier ervaring meer
Heel veel succes ermee en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.
:smt006 Geke
slijtage
Gebruik ook evt. de zoekfunctie van het forum eens voor meer informatie over klemmen, knarsen, symptomen die je dan kunt hebben en mogelijke oplossingen...
:smt006 Monique
alleen daar is het nu te laat voor
ze zijn al afgesleten
Waar het om gaat is wat is de reden dat je voortanden zo zijn afgesleten, als die reden gelegen is in een ongunstige occlusie (dus de manier waarop de tanden en kiezen op elkaar komen). De manier waarop jouw voortanden op elkaar komen lijkt op wat tandartsen een 'end-to-end' beet noemen, het plaatje hieronder geeft daar een voorbeeld van.
Dit is een voorbeeld van een patient die knarst en een (bijna) end-to-end occlusie heeft, door het knarsen is het front ernstig afgesleten.
Hieronder een plaatje van een patient met een normale occlusie, waarbij de ondertanden achter de boventanden vallen, waardoor de boventanden niet overmatig slijten omdat ze niet steeds in volledig contact met de ondertanden staan.
Waar het nu in jouw geval om draait is waarom zijn jouw tanden zo enorm afgesleten, vindt dat een oorzaak in alleen de occlusie, spelen er nog eventuele andere aspecten mee (knarsen, klemmen, nagelsbijten, kauwen op pennen etc etc).
Dit probleem los je niet zo maar even op door de boventanden maar af te slijpen en er een paar kronen op te zetten, want als er geen rekening wordt gehouden met de reden van afslijting en de situatie blijft zoals hij is dan zijn vervolgens je ondertanden het slachtoffer (porselein is nl een stuk harder dan je eigen tanden).
Het is dus verstandig om de problematiek als geheel te bekijken en niet alleen naar de afgesleten voortanden als een solitair probleem. Wellicht is het verstandig om nog eens met je tandarts te overleggen of eventueel een second opinion te vragen aan een andere tandarts.
:smt006 Monique
en dan bedoel ik ook echt precies. hierdoor is
er achter de voortanden een gedeelte weg gesleten
Zo te horen is er iets aan de hand, tanden slijten niet zomaar zo erg.
Dus sluit ik mij geheel aan bij de eindconclusie (en het hele verhaal eigenlijk) van Carabelli!