Scheve tanden

Author:
Rachelle
Posted:
wo, 10/05/2005 - 12:33
Hoi allemaal,
ik ben nu 19 jaar en heb echt spijt dat ik me beugel nooit wou aandoen, en nu heb ik echt scheve voortanden..
Ik wil absoluut geen beugel meer..
kan ik geen operatie ofzo krijgen.
En hoe duur zou dat zijn..

groeten,

Rachelle
vV

snap ik niet, wel een operatie willen ondergaan maar geen beugel willen, wat simpeler, goedkoper en minder belastend is.

Een operatie kan soms wel maar alleen in gevallen waar een duidelijke discrepantie in groei tussen onder- en bovenkaak is geweest, die of met orthodontie alleen niet op te lossen is, of in het verleden door wat voor reden dan ook niet orthodontisch behandeld is.

Voor een scheefstand alleen wordt niet geopereerd, staat niet in verhouding tot het probleem, en het is zoals boven vermeld eenvoudiger via een beugel op te lossen.

Wat is de reden dat je geen beugel wilt?
wo, 10/05/2005 - 13:48 Permalink
Geke

Dat is in de meeste gevallen eigenlijk alleen met een beugel op te lossen en als je uitgegroeid bent, zoals jij, is een vaste beugel, met brackets op je tanden geplakt vaak de enige oplossing. Uitneembare beugels hebben vaak alleen effect als je nog in de groei bent. Een operatie wordt hier in ieder geval niet voor gedaan, dat wordt vaak alleen gedaan als de boven en onderkaak niet in de goede positie op elkaar staan en vaak wordt dit ook gecombineerd met een vaste beugel om de tanden en kiezen mooi op te lijnen. Verder is het in sommige gevallen wel mogelijk om met composieten, facings of kronen een mooi resultaat te bereiken. Dit is alleen wel zonde als je gave tanden hebt en ook afhankelijk van hoe scheef ze staan. Je zou in dat geval het beste je probleem met je tandarts kunnen overleggen.

Heel veel succes, en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
wo, 10/05/2005 - 13:51 Permalink
Rachelle

Hmm bedankt allemaal..
Ja, nu met een beugel derbij lope..
heb er spijt van dat ik toendertijd niet wou rondlopen met zo`n beugel..
wat houd dit in-->

Verder is het in sommige gevallen wel mogelijk om met composieten, facings of kronen een mooi resultaat te bereiken.

alleen me 2 voortanden zijn wat op elkaar voor de rest is het wel oke

Bedankt allemaal!
wo, 10/05/2005 - 14:33 Permalink
Geke

Composiet is een wit vulmateriaal, waarmee vaak witte vullingen in voortanden en kiezen gemaakt worden. Daar kan de vorm van de tand mee aangepast worden, door op sommige plaatsen wat aan te plakken en andere plaatsen weer wat af te slijpen. Facings zijn porseleinen schildjes die op je tanden gemaakt kunnen worden, daarvoor moeten je tanden ook beslepen worden, hier moet dan vooral de voorkant wat beslepen worden. Voor een kroon moet je hele tand beslepen worden en dan wordt er vervolgens een porceleinen kroon op gemaakt. Ik weet niet of er vullingen in je voortanden zitten, maar als je tanden gaaf zijn is het erg zonde om er zoiets aan te laten doen. Ook de stand kunnen wij zo niet goed beoordelen, dus je zou dan het beste met je tandarts kunnen overleggen wat eventuele andere mogelijkheden voor jou zijn.

Heel veel succes, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
wo, 10/05/2005 - 14:43 Permalink
Bergie

Een beugel valt echt wel mee hoor, ook op latere leeftijd. Ik ben zelf 24 en heb op het moment ook een vaste beugel. Ik zag er in het begin ook wel tegenop maar het valt allemaal wel mee hoor. Er wordt echt niet vreemd tegenaan gekeken hoor.

En qua ongemak is het ook allemaal wel te doen. Alleen de eerste paar dagen nadat het zaakje weer wat strakker is gezet zijn even vervelend omdat je tanden gewoon gevoelig zijn maar dat duurt hoogstens een week. Daarna heb je er 3 weken lang amper last van (er vanuit gegaan dat je 1x per maand naar de ortho moet)
wo, 10/05/2005 - 15:39 Permalink
knak

Niet zeuren, gewoon de beugel erin 8)

Ik ben bijna 27 en heb in Augustus een vaste beugel
Hier heb ik zeker 10 jaar mee gewacht als het niet meer is en, het is de beste beslissing geweest van het jaar
Dus,..knal dat ding erin! je zal er geen spijt van krijgen
:smt006
do, 10/06/2005 - 11:12 Permalink
vV

steeds meer volwassenen laten nu middels een beugel scheefstand verhelpen wat vroeger of niet gebeurt is, of waar men destijds geen zin in had...

Het is helemaal niet raar op latere leeftijd met een beugel te lopen, daarnaast is het nog altijd tijdelijk, het resultaat is daarentegen blijvend!
(mits goed gespalkt natuurlijk).
do, 10/06/2005 - 11:21 Permalink