Ik ben op jaarlijkse controle bij de tandarts geweest en die heeft een fotootje genomen van een kies omdat die soms gevoelig is voor koude. Af en toe is het tandvlees rond die kies wat geiriteerd, dus ik dacht dat er dentinekanaaltjes bloot lagen en ik dus gewoon een gevoelige tand had waar niet veel aan kan gedaan worden. Maar er was een "lichte" ontkalking te zien tussen de kiezen.Nu stelde mijn tandarts voor om die ontkalking tussen de kiezen aan te pakken, maar daarvoor moet hij een groot stuk gezonde tand wegboren. Ik vraag me af of dit mijn enige optie is?Is deze ontkalking niet omkeerbaar? Of kan ze stabiel blijven of eventueel verbeteren door een fluoridebehandeling of extra inname van calcium? Of is er een andere oplossing om die tand te sparen van boringen.
Hoe zorg ik het best voor een optimale fluorbehandeling, want die kiezen staan heel dicht tegen elkaar?
Om de ontkalking niet verder te laten gaan, kun je ervoor zorgen dat (zoals Braces ook al aangaf) je ook tussen tanden en kiezen goed schoonmaakt (met floss, stokers en/of ragers).
Fluoridehap/applicatie kan volgens mij alleen door de tandarts plaatsvinden. Er bestaan wel spoelmiddelen met extra fluoride (bijv ACT) die je zelf zou kunnen gebruiken.
:smt006 Monique