ontkalking tussen 2 kiezen

Author:
daph
Posted:
do, 10/20/2005 - 10:51
Ik ben op jaarlijkse controle bij de tandarts geweest en die heeft een fotootje genomen van een kies omdat die soms gevoelig is voor koude. Af en toe is het tandvlees rond die kies wat geiriteerd, dus ik dacht dat er dentinekanaaltjes bloot lagen en ik dus gewoon een gevoelige tand had waar niet veel aan kan gedaan worden. Maar er was een "lichte" ontkalking te zien tussen de kiezen.Nu stelde mijn tandarts voor om die ontkalking tussen de kiezen aan te pakken, maar daarvoor moet hij een groot stuk gezonde tand wegboren. Ik vraag me af of dit mijn enige optie is?Is deze ontkalking niet omkeerbaar? Of kan ze stabiel blijven of eventueel verbeteren door een fluoridebehandeling of extra inname van calcium? Of is er een andere oplossing om die tand te sparen van boringen.
Lieneke

Zover ik weet is het niet doorgaans gangbaar om een ontkalking weg te slijpen: je haalt dan juist het sterke stukje weg van de tand. Een ontkalking kan heel lang een ontkalking blijven zonder een gaatje te worden. Dus wat je zelf al zegt....een fluoridehap of applicatie en goed op de voeding letten en op het reinigen thuis (poetsen en tussen de tanden schoonmaken), kan goed voorkomen dat er nieuwe ontkalkingen en/of gaatjes ontstaan.
vr, 10/21/2005 - 14:26 Permalink
daph

Bedankt voor je antwoord. Het vreemde gevoel( het is geen pijn) dat ik waarneem bij koude dranken, komt dat dan ook vanwege die ontkalking? Volgens mij had ik enkele jaren geleden hetzelfde voor en dan is het ineens verdwenen voor enkele jaren, zou dit dan een herstel van die ontkalking kunnen geweest zijn of kan dat niet?
Hoe zorg ik het best voor een optimale fluorbehandeling, want die kiezen staan heel dicht tegen elkaar?
zo, 10/23/2005 - 20:01 Permalink
minique

Heb je al eens geprobeerd te poetsen met een tandpasta voor gevoelige tanden (bijv. Sensodyne, maar er zijn meerdere merken met een versie voor gevoelige tanden)? Dat helpt niet zozeer tegen de ontkalking natuurlijk, maar wel tegen de gevoeligheid.
Om de ontkalking niet verder te laten gaan, kun je ervoor zorgen dat (zoals Braces ook al aangaf) je ook tussen tanden en kiezen goed schoonmaakt (met floss, stokers en/of ragers).
Fluoridehap/applicatie kan volgens mij alleen door de tandarts plaatsvinden. Er bestaan wel spoelmiddelen met extra fluoride (bijv ACT) die je zelf zou kunnen gebruiken.

:smt006 Monique
zo, 10/23/2005 - 20:09 Permalink
daph

Ik gebruik al jaren sensodyne en elmex voor gevoelige tanden. Maar toch bedankt voor de tip. Ik ben nu iedere avond aan het flossen en kauw na iedere maaltijd op een "tandsparende" kauwgom en ik ben ook bezig met het spoelen van mijn mond met fluorhoudend mondwater. Meer kan ik voorlopig niet doen en vrijdag heb ik een afspraak gemaakt met een andere tandarts, want ik ben het vertrouwen in mijn eigen tandarts een beetje kwijt. Hij antwoordt nooit op mijn vragen en geeft ook nooit raad of tips. Het zal wel spannend worden want ik heb ook een grote angst voor de tandarts en nu voor de eerste keer naar een vreemde tandarts...we zullen wel zien.
ma, 10/24/2005 - 12:47 Permalink
daph

Zijn er eigenlijk nog mensen van dit forum die hetzelfde probleem hadden of hebben? Misschien kunnen jullie je ervaringen met mij delen.
di, 10/25/2005 - 11:31 Permalink