Ik heb al 10 wortelkanaalbehandelingen gehad door veel verschillende tandartsen (ben al 11 keer verhuisd) en van al die 10 x was er maar 1 tandarts die gebruik heeft gemaakt van een rubberdam. Ik was dan ook helemaal verbaasd over wat de goede man ging doen. Nu lees ik hier op het forum dat een rubberdam eigenlijk gewoon een eerste vereiste is bij een wkb. Als ik links en rechts eens informeer wordt een rubberdam bijna nooit gebruikt bij een wkb.
Als ik weer een wkb moet ondergaan en mijn tandarts zegt dat het niet nodig is, wat is dan jullie advies. Ik ben zeer tevreden over mijn tandarts en wil ook liever geen andere. Als je die al snel kunt vinden overigens. De vraag blijft dan natuurlijk of er wel zoveel tandartsen zijn die er een gebruiken. Mijn vriendin heeft er op gestaan dat er een gebruikt werd, maar de relatie tussen haar en haar tandarts is er wel door verslechterd helaas. Ik ben benieuwd wat jullie advies/mening is.
Gabrielle
Als ik weer een wkb moet ondergaan en mijn tandarts zegt dat het niet nodig is, wat is dan jullie advies. Ik ben zeer tevreden over mijn tandarts en wil ook liever geen andere. Als je die al snel kunt vinden overigens. De vraag blijft dan natuurlijk of er wel zoveel tandartsen zijn die er een gebruiken. Mijn vriendin heeft er op gestaan dat er een gebruikt werd, maar de relatie tussen haar en haar tandarts is er wel door verslechterd helaas. Ik ben benieuwd wat jullie advies/mening is.
Gabrielle
Als het nou andersom was, zou ik er nog iets bij kunnen bedenken. Vaak wordt een wkb in 2x gedaan, soms nog een keer extra vijlen etc. tussendoor. Moet die rubberdam telkens gebruikt worden of alleen bij het sluiten van de kanaaltjes?
Overigens valt te twisten of een rubberdam noodzakelijk is bij vullen of plaatsen van een in/onlay, alhoewel ik het dan een handig hulpmiddel vindt, zou het met de juiste maatregelen en adequate assistentie ook zonder kunnen.
Bij het doen van een wortelkanaalbehandeling is het een ander verhaal. De gehele behandeling is erop gericht om de kanalen te ontsmetten en hermetisch af te sluiten. De behandeling duurt ook veel langer dan het maken van een vulling en de kans dat door tongbewegingen, hoesten of eenvoudig vollopen van de mond met speeksel, bacterien je werkterrein binnenkomen is dan ook groter. Je zou je een situatie kunnen voorstellen dat het effect van voorgaande spoelbeurten direct te niet gedaan worden, als toch een met speeksel geraakt vijltje of vulpoint het kanaal in gaat, dit kan tevens goed gebeuren tijdens het nemen van een lengtefoto als je namelijk niet instaat bent om het werkterrein in de gaten te houden en op tijd speeksel af te zuigen. Behalve dit maakt een rubberdam het werkterrein veel overzichterlijker en voorkomt ook dat bijv. een per ongeluk losgelaten vijltje in de maag of longen terecht komt.
Het is ook niet verwonderlijk dat er onderzoeken bestaan waaruit blijkt dat een kanaalbehandeling met rubberdam succesvoller is.
Tijdens het schrijven van het stuk over de kanaalbehandeling heb ik ook expres een foto van een rubberdam geplaatst, zodat bezoekers van Tandarts.nl meer 'informed' raken en als ze dan een kanaalbehandeling zonder rubberdam ondergaan, terecht vragen gaan stellen, net als u doet.
Op naar een nieuwe trent: Doe het veilig, met rubberdam!
Ik ga er in ieder geval wel om vragen in het vervolg, misschien dat het dan eens een keer goed gaat.
Gabrielle
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rubberdam
en http://videosearch.surfnet.nl/play_proxy/staging_svp/2876/band128-wm-hi…
Er zijn tandartsen die zo weinig mogelijk concessies willen doen aan kwaliteit......... Die ene was eigenlijk de enige goede tandarts. Er zijn ook tandartsen (waaronder ondergetekende) die rubberdam ook met vullingen gebruiken, als je er een beetje handig mee bent kost het weinig extra tijd en je hebt er verder alleen maar voordelen van.
Waar ik me meer over verbaas is iemand die 10 wkb heeft gehad in de afgelopen tijd en die vaak bij de weekenddienst aanbelt voor klachten. Zijn dit wel wkb-gerelateerde klachten geweest? Want 10 is erg veel op uw leeftijd. (natuurlijk, alles kan, maar het is niet gewoon doorsnee nederlandse gebitsproblematiek).
Groet
Peter
Mijn vraag over de rubberdam komt vooral doordat ik de noodzaak hiervan op dit forum telkens lees en me dus verbaasd heb over waarom ik dit uit het verleden niet herken.
Blijkbaar is dus ook niet iedereen dezelfde mening toegedaan blijkt wel uit de antwoorden die op mijn vraag te lezen zijn.
Bij jou Peter heb ik de indruk dat je een rubberdam vooral vanwege een vieze smaak zou gebruiken terwijl ik bij de anderen vooral het steriel werken als belangrijkste naar voren zie komen.
Gabrielle
Dus je conclusie van steriel versus smaak is niet correct.
En vele duizenden wkb's zonder cofferdam zijn prima in staat geweest te genezen rond de wortelpunt, vandaar mijn aanvulling.
Het verhaal 11x verhuisd, diverse tandartsen en veel wortelkanaalbehandelingen stond enkel in de intro van de vraag over rubberdam, vandaar mijn verbazing. Kijk, een ongeval en veel nasleep da's andere koek. Maar ik ben van nature nieuwsgierig en zie daar wat een beetje hengelen naar boven brengt.
groet,
Peter
want? (en dan bedoel ik niet de gebreidde winterhandschoen)
Peter
En nu (weer): http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=4100
3 Gebruikers dienen zich aan instrukties van moderatoren te houden.
4 Bezwaar maken of vragen stellen over beslissingen van moderatoren hoort met een privebericht. Als er hierna een blijvend verschil van inzicht is kan de site-beheerder hierover worden benaderd. Een van beiden op de publieke delen van het forum doen is ongewenst.
Het is altijd een goed idee regels enzo te lezen op fora. Discussie graag verder over rubberdam de rest pm.
jahaaa, waar heen leiheidt de weg
DJ, I hear you
groet
Peter