Kroon/onsteking

Author:
ron-1
Posted:
di, 11/22/2005 - 17:54
Excuses dat ik even een nieuw draadje start over mijn trauma.

Na een zware behandeling staat een voortandkroon deels naar binnen toe.

Ik heb 2 vraagjes: Gaat dit apparaat zijn juiste plekje weer innemen na de genezing van de wond en als de hechtingen er uit zijn ?

En: Kan een kaakchirurg een kroon VERVANGEN,vernieuwen dus als er nog een ontsteking ZOU zitten , dus op het moment van een ontsteking: openmaken,schoonmaken en een nieuwe kroon er op zetten ?

Dank
dj

Om inhoudelijk te antwoorden, in sommige gevallen kan een kroon vervangen worden door een nieuwe kroon, maar het kan dat onder de kroon zoveel ontsteking zit dat dat niet meer kan. Ook kan bij het verwijderen van een kroon schade ontstaan.
di, 11/22/2005 - 19:26 Permalink
dj

Prima. Het account gaat op het (reversibele) inactief.

Wat er hier nu allemaal aan de hand is geweest ontgaat me op het moment grotendeels, maarja.

Wat er met pb/email aan de hand was ontgaat me ook maar hierover dit: Het emailadres is in dit geval verborgen en daardoor aan vrijwel niemand bekend, ook niet aan de moderatoren. Diegenen die het wel kunnen zien gebruiken dat zo goed als nooit, en daar zijn goede redenen voor. Priveberichten gaan met, wel, forum-priveberichten dus. Dat die soms niet gelezen worden is iets wat we niet kunnen voorkomen, en is onvoldoende reden om mensen op hun emailadres te gaan benaderen.

Account weer actief, en wat ge-edit in dit topic.
do, 11/24/2005 - 23:05 Permalink
ron-1

Nog heel even ook via deze weg:

Excuses voor mijn woeste overdreven reactie,ook via deze weg,zal wel door de pijn komen waar ik al 2 weken inzit.. :roll:
vr, 11/25/2005 - 08:57 Permalink
gram

Ik heb vandaag een wortelkanaalbehandeling gehad. Mijn tandarts zegt dat er een kroon op moet. Ik vroeg of dat inhoudt dat m'n kies eruit gaat. Hij zei van niet, omdat dat zonde zou zijn en dat hij m'n kies bespaart. Nu is mijn vraag: wat is een kroon precies? Ik heb altijd gedacht dat het een kunstkies is als vervanging van je eigen kies. Worden kronen en wkb's ook door het ziekenfonds vergoed?

Alvast bedankt.
do, 12/01/2005 - 17:18 Permalink
dj

Het woord kroon slaat op het normaal gesproken boven het tandvlees uitstekende en met glazuur bedekte deel van een tand of kies. De officiele medische naam is corona (dentis).

Kroon wordt in de tandheelkunde vaak gebruikt voor de kunstmatige vervanging van de natuurlijke kroon. Deze vervanging kan op een eigen wortel gezet worden, de kroon zoals de meeste mensen hem kennen, maar kan ook op een implantaat rusten. Tenslotte kan de kroon in een brug zijn opgenomen waarbij sommige kronen niet meer direct op een wortel/implantaat rusten. Tandheelkundigen gebruiken ook wel het woord opbouw meen ik.

In jouw geval betreft het een kunstkroon (opbouw) op een eigen wortel.
do, 12/01/2005 - 17:34 Permalink
gram

Het woord kroon slaat op het normaal gesproken boven het tandvlees uitstekende en met glazuur bedekte deel van een tand of kies. De officiele medische naam is corona (dentis).

Kroon wordt in de tandheelkunde vaak gebruikt voor de kunstmatige vervanging van de natuurlijke kroon. Deze vervanging kan op een eigen wortel gezet worden, de kroon zoals de meeste mensen hem kennen, maar kan ook op een implantaat rusten. Tenslotte kan de kroon in een brug zijn opgenomen waarbij sommige kronen niet meer direct op een wortel/implantaat rusten. Tandheelkundigen gebruiken ook wel het woord opbouw meen ik.

In jouw geval betreft het een kunstkroon (opbouw) op een eigen wortel.

Betekent het dat bijna heel het bovenste deel van mijn kies boven het tandvlees wordt verwijderd om plaats te maken voor de kroon? Dat vind ik ongelofelijk zonde van mijn kies. Ik heb elders op de site het wmv-filmpje gezien waarbij ze uitleggen hoe de kroon erop wordt gezet. Ik zie dat er een groot deel weg gaat en er een klein cylindertje over blijft om de kroon op te zetten.
do, 12/01/2005 - 23:35 Permalink
dj

Volgens mij zit het zo: soms blijft in het midden van een element een stukje van je eigen kroon staan. Het kan ook zijn dat er juist nog meer onder het tandvlees wordt weggehaald en dat hier voor extra stevigheid een zgn stiftopbouw in wordt geplaatst (niet te verwarren met guttaperchastiften en zilvestiften, materialen die bij wkb's worden gebruikt).

Een goede tandarts zal doorgaans voor de techniek kiezen waarbij gepoogd wordt a) al het geinfecteerde weefsel weg te nemen, dat zal toch in ieder geval meebepalen hoeveel eigen weefsel er over blijft, b) zo veel mogelijk stevigheid te verkrijgen. Hierover kun je zonder meer (vooraf) vragen stellen, een schetsje bv..
vr, 12/02/2005 - 00:59 Permalink