Koudetest

Author:
katchum
Posted:
do, 11/24/2005 - 18:03
Ik heb zojuist een impact gekregen en hierdoor heb ik een loszittende zijsnijtand. (naast de twee voorste snijtanden)

Ik heb eens mijn tand onder koud water laten lopen en blijkbaar sterft de pijn uit. Maar onder normale omstandigheden voel ik de hele tijd een continue pijnscheut. Niet van het erge type weliswaar maar irriterend.

De tand is niet echt heel los maar beweegt een klein beetje.

Wijst de pijn op heling of betekent dit dat de zenuw aan het uitsterven is?
dj

Kan allebei denk ik. Bel in ieder geval morgenochtend met je tandarts wat er aan de hand is! Eigenlijk zouden ze dat in de gaten moeten gaan houden volgens mij.
do, 11/24/2005 - 20:24 Permalink
katchum

Oei, kheb juist gezien dat de tand gebroken is helemaal bij het tandvlees. Niet moeilijk dat het zo pijn doet bij het kauwen.

Is het nu mogelijk om de pulva (merg + zenuwen) eruit te halen en dan de tand terug aan elkaar te plakken? Of moet de hele tand verwijderd worden? Waarschijnlijk zullen eerst rontgenfoto's moeten gemaakt worden om te zien of de wortel nog intact is.

(Ik vind het raar dat de tand er nog half aan hangt eigenlijk)

Kheb nog geen orthodontist kunnen contacteren. (weekend) Tandartsen zijn waarschijnlijk niet bevoegd om zoiets te behandelen.

Hoe lang duurt het ongeveer voordat het kaakbeen ontsteekt? Ik zit nu al aan 4 dagen.
zo, 11/27/2005 - 18:20 Permalink
fransaki

Orthodontisten mogen geen extracties doen en ook geen zenuwbehandelingen................... Naar je tandarts dus, x-foto moet uitkomst bieden. Mogelijk endo+opbouw, of anders mischien ex maar dat hangt geheel van de situatie in de mond af. Indien pulpa in de breuklijn ligt heb je na enkele uren al een bacteriele invasie van meerdere millimeters dus een endo lijkt me wel op zijn plaats. succes
zo, 11/27/2005 - 20:53 Permalink
katchum

Kan ik bij parodontologie aankloppen?

Ik heb al een gewone tandarts gecontacteerd, maar die zegt dat ze geen bruggen doet en ik heb gevraagd of spalken wordt gedaan. Ze verwees me door naar parodontologie gesitueerd in een kliniek.

Ik heb eerder ook een andere tandarts gecontacteerd die bij mij ooit een brug heeft gezet en een gaatje dicht heeft geboord (is dat een zenuwbehandeling?) maar er was enkel plaats vanaf 21 december, zo lang hou ik het niet uit.

Wat is eigenlijk het verschil tussen parodontist, orthodontist en tandarts?
zo, 11/27/2005 - 23:00 Permalink
Geke

Een parodontoloog behandeld specifiek tandvleesproblemen, dus tandsteen verwijderen ook onder het tandvlees en eventuele chirurgische tandvleescorrecties. Een orthodontist is voor de beugels, dus vooral voor het rechtzetten van tanden en kiezen. De tandarts houdt vooral het overzicht en stuurt patienten voor specifieke behandelingen door naar orthodontisten en parodontologen. In principe maakt de tandarts ook gewoon de kronen en bruggen etc. Ik kan me niet voorstellen dat je tandarts je doorgestuurd heeft naar een parodontoloog voor een brug, dan zal er met je tandvlees ook wel iets aan de hand zijn. Ik denk dat ze met jou probleem weinig kunnen doen bij parodontologie, dus ga gewoon naar je tandarts en laat er goed naar kijken. Als je tandarts je niet verder kan helpen zal hij of zij zelf aangeven of je verwezen moet worden.

Heel veel sterkte en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
ma, 11/28/2005 - 17:50 Permalink
katchum

Het is misschien wat laat, maar ik heb mijn mond elke dag gespoeld met zout + water. Is dat een goede oplossing om infecties te voorkomen? (Ze zeggen dat chips eten slecht is voor de tanden, het zal waarschijnlijk niet aan het zout liggen want ik dacht dat bacteriën niet tegen zout bestand zijn)
ma, 11/28/2005 - 19:43 Permalink
katchum

Blijkbaar waren er nog problemen bijgekomen. De tand moest getrokken worden omdat de breuk te diep lag. Ook moesten twee verstandkiezen getrokken worden.

Nu mocht ik kiezen om alle tanden op te schuiven naar voren, (leek mij niet goed) ofwel de tanden naar achter schuiven + implantaat.

Hoeveel kost nu zo'n implantaat ongeveer voor de kleine zijtand?
Wordt dat voor een deel terugbetaald in België? Ik vermoed van niet en ik heb zo eens opgezocht dat het ongeveer 2000 euro zou kosten voor een implantaat plus kroon alles erop en eraan. Hoeveel kost het om 2 verstandskiezen te trekken?

Dit om te vergelijken zodat ik niet in de maling wordt genomen.
di, 11/29/2005 - 17:54 Permalink