Antibiotica naar wkb of kiesextractie

Author:
Broek
Posted:
vr, 12/16/2005 - 17:44
Ik heb eigenlijk twee vragen.

Ik hoor wel eens dat mensen antibiotica krijgen naar een wkb of een extractie.
Nu kan ik me bij een extractie dit wel voorstellen (maar is het ook echt nodig??)
Maar bij een wkb ontsmetten ze de boel juist, dus is het nodig om daarna nog antibiotica te slikken? Of is dit om de restjes van de ontsteking op te ruimen???
Broek

Zo net mijn 1e bezoek wkb gehad. Was moeilijk zij die mijn kanalen waren verkalkt. Geen pijn gevoelt dus dat was top.

Wel weer antibiotica kuur. Om te voorkomen dat ik een ontsteking krijg. Maar ik had nergens last van???

Maar goed ik zal mijn peniciline kuur maar beginnen de endotoloog zal wel weten wat het beste is. Nu hopen dat ik na mijn afgelopen kuur geen alergie ontwikkel heb....
za, 12/17/2005 - 23:28 Permalink
prondel

AB is alleen zinnig bij koorts en grote problemen, niet als preventief parapluutje. dus meestal niet zinnig. echter eenmaal begonnen aan de kuur, danmoet je die wel afmaken
zo, 12/18/2005 - 11:02 Permalink
Moon

Ik kreeg van mijn kaakmeneer een penicilline kuur na mijn apex, om mijn lichaam een "schop" te geven om de laatste restjes van de ontsteking op te ruimen.
zo, 12/18/2005 - 11:06 Permalink
Broek

Ja ik was er eigenlijk ook niet zo blij mee, geen klachten en toch AB slikken, alleen maar hogere kans op resisitentie (en niet te vergeten maag/darm klachten). Maar ja ik had een abces bij mij kies en misschien wil die die goed opgeruimt zien. Ik zit in de USA en hier zijn ze volgens mij niet zo terughoudend met AB. Ik vroeg nog ofdat het echt nodig was en volgens hem was dat. Nu maar hopen dat ik niet naar elke wkb (ik moet nog terug komen om het af te maken en daarna nog een andere kies) dat spul moet slikken.

In iedergeval misschien beter slikken dan een flinke infectie oplopen.

Goed nieuws tot nu toe, ik heb eigenlijk geen enkele na pijn gehad na de behandeling. Dus het kan toch een wkb zonder pijn! Nu maar hopen dat het afmaken ook zo pijnloos verloopt. Wat wel anders was van mijn vorige behandeling is dat ze eerst een gel op mijn wang smeerde (hoefde voor mij niet want mijn boeit die prik niet) om de prik te verdoven en na het inspuiten meteen mijn tong/wang en lip begon te verdoven (normaal duurde dat 5 min) Ook wachte hij 15 min voordat de voordoving goed was ingewerkt. Toen hij de kofferdam in bracht voelde ik dat aan mijn tandvlees (oops) dus heeft die nog even wat meer bij spoten, daarna niks meer gevoelt (kwa pijn dan).

Ik vroeg met trouwens af, ze gebruikte af en toe een microscoop (1-10x vergroting denk ik) om in mijn kies te kijken, maar die kanalen zijn niet recht dus hoe kunnen ze helemaal tot de bodem kijken???
zo, 12/18/2005 - 15:59 Permalink
Geke

Ze kunnen ook niet helemaal tot de bodem kijken. Je kunt wel een behoorlijk stuk de kanalen inkijken met een microscoop. Het is vaak heel handig om een microscoop te gebruiken bij het verwijderen van oude stukken wortelkanaalvulling, als een wortelkanaalbehandeling overgedaan moet worden. Je ziet veel meer, wat je zonder microscoop niet kunt zien. Verder is het soms heel erg handig als er nog een extra kanaaltje in die kies zit en je kunt hem niet goed vinden. Je gaf al aan dat je kanalen verkalkt waren. In dat soort gevallen zijn de kanaalingangen vaak ook erg moeilijk te vinden, omdat ze kleiner zijn dan normaal of wat dichtgeslibt zijn. Dan kan een microscoop ook erg handig zijn, het is namelijk allemaal heel erg klein en een enorm gepriegel om soms wel 4 kanaaltjes in een kies te vinden en schoon te krijgen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
zo, 12/18/2005 - 16:07 Permalink
Broek

Ja dat maakt het wat duidelijker, bedankt voor de uitleg. Inderdaad die kanalen lijken mij erg klein, kijk maar eens naar een kies die getrokken is. Is kleiner dan je denkt.
Dus al met al best knap zo'n wkb.

Het is nu twee dagen geleden dat ik de wkb heb gehad en nu is de kies een beetje gevoelig. Dit terwijl hij tot nu toe geen pijn gedaan heeft. Misschien heb ik iets te veel geklemt met mijn kiezen. Iets meer op letten nu.
Ik hoorde van de assistent van de endo dat klemmen ook een oorzaak zou kunnen zijn van een wortelpunt ontsteking???
ma, 12/19/2005 - 14:52 Permalink
Geke

klemmen kan alleen een oorzaak zijn als de vulling van de kies te hoog is, dus dat hij daardoor juist overbelast wordt. De oorzaak is in dat geval voornamelijk het te hoog zijn van de vulling. Klemmen verergt het alleen wat. Verder is de ontsteking onder aan de wortelpunt wel vaak gevoeliger tijdens het kauwen, dus ook tijdens het klemmen. Misschien dat de assistent dat bedoeld heeft. De ontsteking kan nu na de wortelkanaalbehandeling ook nog wat gevoeligheid geven, dat komt doordat de ontsteking onder aan de wortel nu geleidelijk minder wordt, maar dus nog wel aanwezig is. Dat duurt vaak wel lang voordat hij verdwenen is.

Heel veel succes ermee.

ma, 12/19/2005 - 17:35 Permalink
eeffie

Hoi,

Anti biotica na een wkb is toch juist niet goed begreep ik? Je wortel(s) worden schoongemaakt, zodat er bij de onsteking van uit de wortel geen vuil meer kan komen en omgekeerd. Het lichaam moet dan je onsteking opruimen. Anti biotica kapselt toch ahw de onsteking in, in plaats van hem op te ruimen, zo heb ik het althans begrepen.
Alleen als het het lichaam niet lukt en de ontsteking blijft, gaat men over op antibiotica en dan nog het is schijnbaar een moeilijke plek om te bereiken met medicijnen.

Eefie
di, 12/20/2005 - 23:41 Permalink
Geke

De antibiotica kan de ontsteking wel helpen op te ruimen, maar als er geen aanwijzing is dat dit bij een bepaalde persoon moeilijker zal verlopen is er dus geen reden om antibiotica te gaan gebruiken. Het kan alleen misschien handig zijn bij personen met een mindere afweer bij wie je meer complicaties verwacht. Normaalgesproken gebruik je het liever niet, omdat bacterien in je lichaam resistent kunnen worden voor de antibiotica en dan in de toekomst als het een keer echt nodig is, niet meer reageren op deze antibiotica. Dus het liefst wordt het zo weinig mogelijk gebruikt, helemaal als een wortelkanaalbehandeling niet gedaan is of een kies er niet uitgetrokken is, is de oorzaak van de ontsteking niet behandeld en heeft antibiotica ook helemaal geen zin, omdat de problemen weer beginnen als de antibioticakuur voorbij is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, als er nog vragen zijn kun je dat altijd laten weten.

di, 12/27/2005 - 17:56 Permalink
Broek

Stuk stuk duidelijker, grappig dat het ook bij het weggaan van de onsteking gevoelig kan zijn.
Bij mij is die af en toe nog gevoelig, en dat terwijl ik aan die kant kauw om mij kies met tijdelijke vulling aan de andere kant te ontzien.

Aangezien die WKB over moet weet ik niet ofdat die gevoel is door dat de ontsteking minder wordt. Maar voorlopig is het geen erge pijn, en zolang de onsteking niet erger wordt, moet ik het wel tot volgend jaar uithouden.
Mijn goede voornemen, 1 wkb en twee verstandkies extracties... :D :cry:

O ja en goed flossen en poetsen natuurlijk :wink: :smt001
do, 12/29/2005 - 21:24 Permalink