betalen voor kapot gaan tandarts apparaat?

Author:
jomanda
Posted:
vr, 11/26/2004 - 14:49
Ik heb een week of 3 geleden een behandeling gehad en daarbij is de boor defect geraakt.
Nu schijnt het zo te wezen dat ik er op gebeten zou hebben, zou zomaar kunnen vanwege gehele verdoving aan de rechterkant, echter nu moet ik mijn aansprakelijkheidverzekering gaan vragen of hun dat willen vergoeden.
Zoiets achterlijks heb ik nog nooit gehoord, en ga dat ook zeker niet doen.
Ik was wel even benieuwd of andere mensen dit ooit hebben meegemaakt.
prondel

Nog nooit van gehoord. Maar als het echt is dat je de boor hebt stuk gebeten hebhe wel heeeeeeeeeeeeel sterke kiezen. Daarnaast, wie zegt niet dat er al eensluimerend defect zat? Hoe oud was het ding? Kortom, wat een onzin zeg, en daar komen ze 3 weken na dato mee aan zonder je toen al (bij wijze van) al stief te hebben gevloekt?

nee, of zoals kinderen vangooise afkomst zeggeg: rrrrrrrraarrrrrrrr hoorrrr
vr, 11/26/2004 - 16:30 Permalink
Ad

:roll:

Mijn eerste gedachte is: beroepsrisico. Dingen kunnen stuk gaan, ook doordat er iets onverwachts gebeurd. Tenzij jij moedwillig iets beschadigt, of aantoonbaar onvoorzichtig bent, vind ik het redelijk dat de tandarts het risico draagt. Hij zal er ook voor verzekerd zijn neem ik aan. Dat soort dingen zitten in de praktijkkosten verwerkt.
vr, 11/26/2004 - 17:08 Permalink
jomanda

Ik kreeg een brief waarin stond dat hun verzekering het niet dekt.
Ik ben toch weer blij dat ik niet de enige ben die dit erg vreemd vind.
vr, 11/26/2004 - 17:23 Permalink
prondel

Er sneuvelen wel eens vaker dingen onder het werk, maar dat verhalen op een patient zonder dat er opzet in het spel is lijkt me dus ook onzin. Die tandarts is van het risicoloze type waarschijnlijk en wil elke schade, in welke situatie opgelopen afwentelen op anderen. Kan, maar of het reeel is is een tweede, want je bent echt niet de enige patient die met dat hoekstuk behandeld is geworden in de afgelopen tijd. En nogmaals als JIJ een hoekstuk (zo heet zo'n boor) stuk krijgt door er op te bijten moet je je afvragen of de qualiteit van dat ding niet ver onder de maat is. In 15 jaar werk is het bij mijn patienten in elk geval nog nooit iemand gelukt.

Doe maar lekker knip en plak van deze teksten en stuur een brief terug dat je de brief voor verstuurd aan het verkeerde adres beschouwd. Want als jij toegeeft dat het zo is, uitgaande nog steeds dat er niets raars in gebeurd he!, gaat jouw WA verzekering echt niet uitkeren. Die zien je aankomen zeg.
vr, 11/26/2004 - 19:03 Permalink
jomanda

Laat ik het dan zo benaderen, als dit dus zou kunnen zal elke tandarts zijn minder wordende apparaat op deze manier voordelig kunnen vernieuwen.
Dit lijkt meer op oplichting als je er eens goed over na gaat denken.
Ik hoop dat er nog meer tandartsen gaan reageren op dit stukje, ben heel benieuwd hoe deze er naar kijken.
Voorlopig voor degene die al een reactie geplaatst hebben, mijn dank.
vr, 11/26/2004 - 22:57 Permalink
vV

Ik wil dat ding wel zien zeg!
Ben benieuwd. Het enige waar een patient met mij ruzie over krijgt (of een aansprakelijkheid mag verwachten via verzekering) zijn mijn eigen vingers!
Een hoekstuk KAN je niet kapot bijten, je gebit gaat er echt aan wanneer je dit zou proberen, en dan nog gaat dat ding niet kapot. Daar kan je denk ik probleemloos met een vrachtauto overheen rijden.

ben benieuwd naar het vervolg...
za, 11/27/2004 - 11:27 Permalink
Moon

Ik wil dat ding wel zien zeg!



En Jomanda's tanden.. als zij boren kapot kan bijten... zelfs onder verdoving... heeft ze waarschijnlijk stalen tanden en kiezen...
za, 11/27/2004 - 12:08 Permalink
Van Leeuwen

Is inderdaad een vreemd verhaal zeg. Kan me ook niet voorstellen dat de aansprakelijkshiedsverzekering van een patiënt dit zal vergoeden.

Wanneer een patiënt iets defect maakt door verkeerd gebruik (als de pat. bijvoorbeeld tijdens de behandeling de boor uit de hand slaat en deze hierdoor defect raakt) kan ik me er nog wel iets bij voorstellen maar ook dan lijkt het mij dat de tandarts aansprakelijk is aangezien dit soort zaken kunnen gebeuren en je er dus bedacht op moet zijn....

En zoals al eerder geschreven zijn de hand en hoekstukken bijna niet stuk te krijgen tijdens de behandeling door een patiënt.

Gr. Maurice
za, 11/27/2004 - 12:13 Permalink
jomanda

Nog even een vraagje aan de experts onder ons, als er in de praktijk is stuk gaat, hebben jullie dan ooit die kosten proberen te verhalen op de patient?
Wat ik er ook uit begrijp is dat de boor/hoekstuk niet zomaar stuk te krijgen is, wat kan dan wel een oorzaak zijn, gewoon slijtage?
Ik ben namelijk in het bezit van een normaal gebit, en als je erop zou bijten kan ik mij voorstellen dat het boortje zelf kan brekken, verder eigenlijk ook niets.
za, 11/27/2004 - 17:25 Permalink
vV

Er gaat regelmatig iets kapot (nu ook weer niet dagelijks hoor), maar dat is bedrijfsrisico, of gewoon slijtage/ouderdom.

Ik heb nooit iets meegemaakt waarvan ik ook maar het idee had dat ik die kosten zou moeten verhalen op de patient.

Ik weet van een bevriend collega die een winkelhaak in zijn stoel had, veroorzaakt door een zeer forse sleutelbos die de patient in zijn zak had, hij is daar in goed overleg met patient uitgekomen. De stoelbekleding was al oud, is opnieuw bekleed, en patient heeft hier een deel van betaald, overigens in dit geval vergoed door zijn WA.

Maar dit is het enige geval waarvan ik weet in 16 jaar eigen praktijk, en ik weet ook geen verhalen hierover van mijn vader die voor mij bijna 30 jaar de praktijk gevoerd heeft.
za, 11/27/2004 - 17:31 Permalink
Moon

Een winkelhaak in de stoel veroorzaakt door een sleutelbos, dan heeft een patient het ook echt veroorzaakt, dan vind ik het logisch dat de patient voor deze schade opdraaid!
Maar bijten op een boor... dat is een heel ander verhaal!
za, 11/27/2004 - 17:40 Permalink
jomanda

Nou heb ik toch het beslissende antwoord gekregen van de tandarts,
Het geheel berust op een misverstand?????
Ze dachten dat ik dit zelf had aangeboden, echter blijkt dat niet uit de brief die ik heb ontvangen namelijk dat ze het eerst zelf op hun verzekering hadden aangevraagd.
Ik denk er echter over dat het voor hun jammer is dat ik er niet in trap, op naar de volgende die wel onder de indruk is van zo'n brief.
Misschien jammer voor hun dat ze nu 3 klanten minder hebben, echter zullen ze daar niet wakker van liggen.
In ieder geval voor een ieder die een reactie heeft achtergelaten, mijn hartelijke dank en nu weet iedereen dus ook dat ze dat niet kunnen maken.
ma, 11/29/2004 - 15:00 Permalink
jomanda

Deze reactie had ik ook nog gekregen van het tandheelkundig informatiepunt.

Met dank voor uw emailtje.
Het lijkt mij niet terecht dat uw tandarts u op laat draaien voor de kosten van een defecte boor. Om hier echter geen twijfel over te laten bestaan raad ik u aan om informatie in te winnen bij uw eigen ziektekostenverzekering of bij het TIP. Dit is het tandheelkundig informatiepunt. Zij zijn deskundig op het terrein van tandarts en tandheelkunde en kunnen u het beste adviseren op dit gebied.
Dit telefoonnummer is; 0900-2025012
ma, 11/29/2004 - 15:03 Permalink
prondel

Nou heb ik toch het beslissende antwoord gekregen van de tandarts,
Het geheel berust op een misverstand?????
Ze dachten dat ik dit zelf had aangeboden, echter blijkt dat niet uit de brief die ik heb ontvangen namelijk dat ze het eerst zelf op hun verzekering hadden aangevraagd.
Ik denk er echter over dat het voor hun jammer is dat ik er niet in trap, op naar de volgende die wel onder de indruk is van zo'n brief.
Misschien jammer voor hun dat ze nu 3 klanten minder hebben, echter zullen ze daar niet wakker van liggen.
In ieder geval voor een ieder die een reactie heeft achtergelaten, mijn hartelijke dank en nu weet iedereen dus ook dat ze dat niet kunnen maken.


uuuuuuuh dit consultje kost je overigens wel: 49,78 euro.
gaarne overmaken op postbank .......

hahahahaha
ma, 11/29/2004 - 19:11 Permalink
fransaki

Volgens mij komt het vaker voor dat een assistente een hoekstuk laat vallen, met verwisselen of desinfecteren of sterilisatieprocedure. Komt veel vaker voor en als een hoekstuk van een meter hoog valt is de kans op een fatale beschadiging veel groter. Zit helaas niet in de tarieven verwerkt, er is niet zoiets als een gemiddeld handige assistente, maar het hoort bij het bedrijfsrisico :cry: .
za, 12/24/2005 - 11:38 Permalink