behandeling nadat mijn kies getrokken is

Author:
carina2006
Posted:
vr, 01/13/2006 - 16:35
Van de week is een van mij kiezen getrokken, omdat deze niet meer te redden was. Nu zit ik dus met een gat in mijn mond waar ik niet erg blij mee ben. Ik weet echter niet goed wat ik nu het beste kan laten doen.
Het grootste probleem is de financiering, al is daar vast wel wat op te vinden, ik zoek toch een redelijk betaalbare oplossing. ik weet echter niet goed wat er mogelijk is, en wat de dingen kosten.

het gaat om nr 35. de derde kies of zo, links onder. de omliggende kiezen zijn in orde.

Ik hoop dat jullie suggesties voor me hebben.. alvast bedankt!
Geke

Een mogelijkheid is natuurlijk een implantaat, maar dat is een vrij kostbare mogelijkheid. Een andere niet veel goedkopere optie is een brug. Het is dan wel belangrijk om te weten wat de staat van de kiezen naast deze kies is. Als ze nog helemaal gaaf zijn is het zonde om een brug te maken, dan moet je namelijk de kiezen naast het gat beslijpen, zodat er een kroon op gemaakt kan worden. Tussen deze kronen wordt een kunsttand gemaakt, zodat het gat opgevuld is. Een plaatje is eigenlijk in de onderkaak geen oplossing, omdat de tong er zit en het daardoor erg kwetsbaar is, wel is een frame een oplossing. Dat is een soort uitneembaar gebitje, wat met metalen beugeltjes aan je tanden vastklikt, waardoor het tijdens het eten of praten wel vastzit. Deze metalen ankertjes zijn vaak wel zichtbaar en de vraag is wat minder storend is, de metalen ankertjes of het gat. De best oplossing is waarschijnlijk een implantaat of een brug of het gewoon zo laten. Dat kun je het beste met je tandarts overleggen en ook bij je verzekering navragen wat je vergoed krijgt.

:smt006 Geke
vr, 01/13/2006 - 18:12 Permalink
carina2006

hai, bedankt voor je reactie. Ik zou graag meer willen weten over het frame. Wat zie je dan precies? En hoe werkt het? ik kan me er niet echt een voorstelling bij maken, maar het lijkt me minder storend dan een gat. Want dit voelt gewoon rot, en het eet vervelend en zo.

Ik ben sowieso niet voldoende verzekerd volgens mij. ik krijg 75% vergoed tot een maximum van 450 euro, dus ik zal hier hoe dan ook wat op moeten verzinnen. Vandaar dus dat ik een goedkopere optie zoek. De tandarts stelde een brug voor, maar dit is dus wel erg prijzig. En de omliggende kiezen zijn op een klein gaatje in de achterste na, in orde.

waar zou ik eventueel meer informatie kunnen vinden? (online)
vr, 01/13/2006 - 23:08 Permalink
Geke

Zijn je achterste kiezen verder helemaal gaaf, of zitten er wel vullingen in? Voor al wat zwakkere kiezen met grote vullingen kan een brug soms een hele goede oplossing zijn, omdat het je kies omvat en daardoor minder kwetsbaar maakt, waardoor hij nog lang mee kan gaan. Door de ankertjes van een frame kan er juist op bepaalde plaatsen onder en bij deze ankertjes sneller een gaatje ontstaan, omdat het lastiger schoonmaken is. De kosten van een frame liggen ongeveer rond de 600-700 euro. Ik weet niet of je aan de andere kant ook kiezen mist, of alleen die ene. Dan kan het zijn dat het goedkoper is, maar dat kun je het beste met je tandarts overleggen. Voor 1 kies zou ik eigenlijk niet voor een frame kiezen, omdat het toch vaak storender is dan een missende kies, maar dat kun je het beste zelf bepalen. Dit zijn wat plaatjes:
http://www.exceldent.nl/photos/roll003/exprotheseondersteuning7-t.jpg
http://www.exceldent.nl/photos/roll003/exprothesebovenkaakbasis4-t.jpg

Een duidelijk plaatje van hoe het eruit ziet als je lacht kan ik helaas niet vinden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes ermee.

zo, 01/15/2006 - 18:47 Permalink
carina2006

bedankt voor de uitleg. ik weetnog steeds niet goed wat ik moet doen, het is een hoop geld allemaal. mijn achterste kies heeft een klein gaatje, en moet nog gevuld worden. verder zijn mn kiezen ok. Het is de enige kies die ik mis, en ik vind het wel storend. ook ben ik bang dat de kies er boven naar beneden komt zetten. Hoe groot is die kans? ik hoor verschillende dingen. Ik wil niet nog meer problemen met mijn gebit krijgen..
zo, 01/15/2006 - 19:39 Permalink
Panfluit

Hallo,

Je kunt ook even afwachten. Het went na een tijdje en misschien vindt je het dan veel minder storend als nu. Dat gat groeit ondertussen weer dicht en in die tijd kun je rustig bedenken wat je zou willen. Misschien wil je wel niks als je eraan gewend bent, dat bespaart je veel geld.

Ik heb de 35 ook een tijdje moeten missen, maar ik kon vrij snel weer alles eten aan die kant en had daar geen problemen mee.

Succes met je beslissing.

Groetjes Gabrielle
zo, 01/15/2006 - 19:58 Permalink
Geke

Het is ook zo dat vaak bij deze kleinere kiezen vooral, de kleine kiezen en grote kiezen van boven nog wel contact maken met de tanden en kiezen die je nog wel onder hebt staan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit bij jou niet het geval is. Dan kunnen namelijk je kiezen van boven niet uitgroeien in het gat. Het komt vaak een enkele keer voor als je grote kiezen onder mist, maar bij kleine onderkiezen alleen niet. Dus ik denk dat je je nergens zorgen over hoeft te maken, mocht je er toch onzeker over zijn, kun je het beste met je tandarts overleggen. Hij of zij kan nog een keer extra kijken of je kiezen allemaal contact maken en dus niet uit kunnen groeien. Er zijn heel veel mensen die zo'n kleine kies missen, soms ook omdat ze bij sommige mensen niet aangelegd zijn (kan erfelijk zijn).

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

zo, 01/15/2006 - 20:02 Permalink
carina2006

Ik ben blij met alle reacties en ga er nog eens goed over nadenken. volgende week heb ik weer een afspraak bij de tandarts, dus dan kan ik overleggen.
bedankt!
ma, 01/16/2006 - 14:42 Permalink