Implantaten

Author:
Markos
Posted:
di, 10/18/2005 - 20:33
Hallo, volgende week worden mijn tanden en kleine kiezen getrokken uit mijn bovenkaak (grote kiezen ben ik al kwijt) dus in het totaal nog 8 stuks waarvan mijn hoektanden nog behoorlijk vastzitten, dan 8 weken later worden er 4 implantaten geplaatst met daarop een vastzittende protese. Ik vraag me af of de hoektanden niet kunnen blijven zitten en daar iets van maken die de protese vasthoudt en lijkt me zo eng om de hoek tanden te laten trekken.
Wie kan mij er iets over vertellen.
Geke

Het trekken van hoektanden is niet erg veel anders dan het trekken van de andere tanden en kiezen. Het kan goed verdoofd worden, het enige verschil is dat de wortel iets langer is dan de andere tanden/kiezen. Maar de wortel van de hoektand is redelijk rond, waardoor hij in vergelijking met de kiezen (die vaak drie wortels hebben) veel makkelijker te trekken is. Soms is het wel mogelijk om op hoektanden een constructie te maken, maar dan is het belangrijk om te weten wat de staat van de hoektanden is. Want het moet wel een tijd mee kunnen gaan, en er moet voor de constructie houvast te krijgen zijn op de hoektanden. Met vier implantaten is bovendien veel stabiliteit te krijgen voor de prothese, meer dan met 2 implantaten of 2 hoektanden. Wij kunnen dat moeilijk voor je beoordelen, maar de tandarts zal goed over dit plan hebben nagedacht en er zullen denk ik redenen zijn om te kiezen voor de optie van 4 implantaten. Een combinatie van implantaten met hoektanden werkt niet, omdat hoektanden met vezeltjes in het bot vaststaan (parodontaal ligament), waardoor ze nog natuurlijke beweeglijkheid hebben die je vaak zelf niet merkt. Implantaten hechten rechstreeks aan het bot. Als deze twee met elkaar verbonden worden, kunnen ze slechte invloed op elkaar hebben en geeft dit vaak problemen. Daarom wordt dit niet gedaan.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 10/21/2005 - 21:14 Permalink
Markos

Bedankt voor je antwoord het wordt een All-on-four systeem, ben erg benieuwd en hoop dat het allemaal goed gaat, ik zal berichten als het klaar is.

Nou de implantaten zijn geplaatst en ik moet zeggen pijn deed het niet want het was behoorlijk verdoofd maar prettig was het ook niet je hoort natuurlijk dat ze zitten te boren in je kaak, de protese zit behoorlijk vast moet wel helen natuurlijk mijn gezicht is nog opgezet, over tien dagen gaan de hechtingen eruit en na 3 maanden gaat de originele protese erin, er zit nu een tijdelijk protese in zonder verhemelte plaat en dat voelt wel een stuk beter, het is trouwens een flink kosten plaatje wat niet vergoed wordt maar via de belasting is het wel aftrekbaar bij bijzondere ziekte kosten.
groeten
Marian
vr, 01/20/2006 - 18:45 Permalink
darla

Hallo,

Omdat ik de zelfde konstruktie wil laten plaatsen zou je de prijs die je hiervoor moet betalen willen zeggen.
En hoeveel implantaten hebben ze geplaats (4).

Alvast bedankt.
za, 01/21/2006 - 16:36 Permalink
Markos

Hallo,

Omdat ik de zelfde konstruktie wil laten plaatsen zou je de prijs die je hiervoor moet betalen willen zeggen.
En hoeveel implantaten hebben ze geplaats (4).

Alvast bedankt.

Hoi, ja het zijn 4 implantaten en de prijs is 7500 euro.
za, 01/21/2006 - 16:54 Permalink
darla

En kan je ook vertellen hoeveel er door je ziektekostenverzekering word vergoed?
Alvast bedankt dat je de kostprijs wilde vertellen.
zo, 01/22/2006 - 21:37 Permalink
Markos

En kan je ook vertellen hoeveel er door je ziektekostenverzekering word vergoed?
Alvast bedankt dat je de kostprijs wilde vertellen.

Nou om teleurstelling te voorkomen niets dus.
ma, 01/23/2006 - 10:07 Permalink