Pockets? Kassa!

Author:
Dama
Posted:
di, 01/24/2006 - 21:21
Mijn tandarts heeft een nieuw probleem ontdekt aan mijn gebit: ik heb pockets! Dat wil zeggen dat de ruimte tussen tand en tandvlees te groot / te diep is waardoor plak komt te zitten op plekken waar je met de tandenborstel slecht bij kunt.

Prima dat ze dat eens bekijkt. Maar nu komt het: die pockets moeten elke 3 maanden gecontroleerd worden (au!) en gereinigd. Dit laatste a raison van 25 euro per element, het zijn er 10, dus tel uit je winst! Ze vindt het geloof ik een beetje gek dat ik deze behandeling te duur vind om dat elke 3 maanden te laten doen. Maar mijn verzekering vergoedt slechts 400 euro op jaarbasis!

Slaat het ergens op om dit zo vaak te doen, of heeft mijn tandarts gewoon een melkkoe gevonden? Alle gaatjes zijn inmiddels wel gevuld namelijk en met mijn verstandskiezen is ook niks mis.
Geke

Het klopt wel dat als je dit probleem hebt en na behandeling en verbetering van de mondhygiene door bijvoorbeeld het gebruik van ragertjes zijn nog steeds pockets aanwezig, het het beste is om deze eens in de 3mnd te reinigen. Maar meestal wordt dan een nazorgcode gerekend, die is volgens mij ook nog richting de 80 of 100 euro, maar dat is wel minder dan 10x 25. Het bedrag hangt vaak af van de moeilijkheidsgraad, zoals de diepte van pockets en eventuele wortelsplitsingen bij kiezen die ook schoongemaakt moeten worden. Vaak moet je eerst wel een keer helemaal uitgebreid behandeld worden, voordat je in dit nazorgprotocol komt. Eerst moeten dan vaak alle pockets genoteerd worden, alles goed gereinigd worden voor die 25 euro per tand en vervolgens na 3 mnd wordt alles weer opgemeten en gekeken of er verbetering heeft opgetreden. Als er nog problemen over zijn wordt dan vaak besloten of die opgelost kunnen worden door een kleine chirurgische correctie van het tandvlees of door nazorg elke 3 mnd onder controle gehouden wordt. Het is wel degelijk een belangrijk probleem, ook een grote reden voor het verlies van tanden en kiezen bij mensen. Als de parodontitis verergerd wordt er door de ontsteking meer bot rondom je tanden en kiezen afgebroken en kunnen ze los gaan staan en uiteindelijk verloren gaan.

Het is dus wel belangrijk om dit probleem te laten behandelen, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, veel sterkte ermee.

:smt006 Geke
di, 01/24/2006 - 21:38 Permalink
Spiegeltje

Nou, als je pockets hebt (en parodontitis) moeten deze professioneel schoongemaakt worden. Dat kan door de tandarts of een (iets goedkopere) mondhygieniste. Daarvoor zijn een aantal behandelingen noodzakelijk, afhankelijk van het aantal elementen. Als je heel goed poetst, ook tussen de tanden met een stoker of rager, is het de bedoeling dat de pockets schoon blijven en zelfs verdwijnen. Het kan dan wenselijk zijn dat je om de op controle blijft, maar dat is alleen om te controleren of je mondhygiene nog goed is en eventueel om tandsteen verwijderen.
di, 01/24/2006 - 21:41 Permalink
Dama

Aha. Uiteraard wil ik mijn tanden niet kwijt :-? ...

Het punt is, dat mijn partner ze ook heeft. Is dat toeval en hebben we allebei pech, of heeft "iedereen" dit en gaat onze tandarts er toevallig naar op zoek? Komt nog bij dat het bij mij pas sinds een half jaar ontdekt is, terwijl er in de 3 jaar dat ik bij deze tandarts ben nooit eerder iets aan mijn gebit te zien was. Ik vind het dus een beetje vreemd om eerst nooit iets te hebben, en nu elke 3 maanden een T21 en T31 te mogen ondergaan en betalen. Het komt op mij een beetje over alsof de tandarts dacht "laat ik dat ook maar eens nakijken". Heb ik deze pockets niet gewoon al 10 jaar?

Eigenlijk twijfel ik over onze tandarts niet overbehandelt, dus... maar volgens jullie niet, lijkt het?
di, 01/24/2006 - 21:50 Permalink
Geke

Ik weet niet of je ze 10 jaar geleden al had, als je dat echt zeker wilt weten zou je dat misschien kunnen zien door rontgenfoto's van een tijd geleden te vergelijken met de rontgenfoto's van nu. Op de foto's kun je het botniveau bekijken en beoordelen of hier iets in veranderd is. Het kan zijn dat je vatbaarder bent voor dit probleem, dat is vaak het geval als je nog vrij jong bent en als je mondhygiene behoorlijk goed is. Soms kan het zo zijn dat een specifieke bacterie in het spel is, en die is overdraagbaar, dus die zou je van je man of je man van jou kunnen hebben gekregen. Parodontitis is een ingewikkeld probleem, dit hoeft niet de oorzaak te zijn, want er zijn veel factoren die in dit proces meespelen. Elke 3mnd T21 en T31 codes declareren weet ik zo niet zeker of dat mag, maar misschien dat iemand anders op het forum daar meer over kan vertellen, het lijkt mij niet echt de normale gang van zaken bij systematische behandeling van het probleem. Maar of het probleem nu of 10 jaar geleden begonnen is, het is in ieder geval belangrijk dat als het er is, het behandeld wordt.

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
di, 01/24/2006 - 22:14 Permalink
Dama

Mooie boel, houd je er een goede mondhygiëne op na, is het weer niet goed :D . Ik ga in elk geval maar ragertjes kopen dan en dan is het te hopen dat ik er snel weer vanaf kom.

Dank je wel voor je antwoorden. Leuk forum dit, ik kan me voorstellen dat je hier veel tijd doorbrengt als student tandheelkunde. Succes met je studie!
di, 01/24/2006 - 22:18 Permalink
Spiegeltje

Je kunt ook blij zijn dat je tandarts er (eindelijk) eens werk van maakt. Sommige tandartsen doen er niet zo veel mee met alle gevolgen van dien zoals ik zelf ook heb meegemaakt. Nogmaals, als de parodontitis eenmaal is verdwenen en je poetst goed is er geen sprake meer van dure behandelingen. Alleen periodieke controle en af en toe tandsteen verwijderen (als je toch niet zo goed hebt gepoetst). Misschien om de paar jaar nog eens een keer goed schoonmaken onder het tandvlees.

Veel mensen denken dat het normaal is dat je tandvlees (een klein beetje) bloed tijdens het poetsen. Dat is het niet. Je moet dan echt worden behandeld. Als je niet bloedt hoeft het trouwens nog niet te betekenen dat er niets aan de hand is.
di, 01/24/2006 - 22:22 Permalink
Lieneke

Af en toe tandsteen verwijderen is helaas verkeerd uitgedrukt. Bij de meeste parodontitispatienten is het nodig om het elke keer uitgebreid schoon te maken!
di, 01/24/2006 - 22:36 Permalink