kies- en kaakpijn, diagnose

Author:
Maria1
Posted:
vr, 02/10/2006 - 20:32
Vorige week werd ik ineens overvallen door hevige kiespijn. Kon alleen links aanwijzen en mijn linkeronderkaak.
Meteen afgelopen maandag naar tandarts gegaan. Deze heeft alle kiezen bevoelt, met een instrument erop getikt maar geen enkele pijnreaktie?

Mijn linkerachterkiezen, zowel onder als beneden zagen er niet goed uit.
Vandaag bij de kaakchirurg geweest en heeft ze eruit getrokken. De linkerbovenkies gaf de pijnklachten in mijn linkeronderkaak :roll: :roll:

Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het mogelijk is dat een slechte kies linksboven hevige! pijnklachten geeft aan linksonder. Linksonder echt van helemaal achter naar voor en de kaak was ook een beetje gezwollen.

(het waren geen verstandskiezen, die waren er alle 4 al uit)
Geke

Het kan zijn dat er een ontsteking aan de wortelpunten is ontstaan bij die kies boven. Als zo'n ontsteking er al lang is, of als je weerstand soms iets minder is, kan deze ontsteking zich uitbreiden richting je wang. Dat veroorzaakt dan dat het wat gezwollen is. Bij dit soort problemen is het vaak ook moeilijk om precies aan te wijzen waar de pijn vandaan komt. Je geeft zelf al aan dat de hele linksonderkant pijnlijk was. Doordat de ontsteking al uitgebreid was naar de wang kan de pijn verspreid voorkomen, en dus kan het bij jou zo geweest zijn dat het vooral naar onder uitgestraald was. Het is een beetje ingewikkeld, maar ik hoop dat je het begrijpt. Is die pijn die je had inmiddels verdwenen? Het kan ook zo zijn dat er een van de kiezen onder (die ook niet zo goed waren wat je zei) ook nog problemen veroorzaakt. Als de pijn niet verdwijnt moet je daar sowieso verder naar laten zoeken. Dit soort problemen zijn vaak lastig, om de veroorzakende kies te ontdekken als er meer slecht zijn. Uiteindelijk moet er toch aan alle slechte kiezen wat gedaan worden neem ik aan.

Heel erg veel sterkte en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
zo, 02/12/2006 - 21:04 Permalink
Maria1

Bedankt voor je uitleg.

Ik heb geen napijn (meer) nadat de kiezen afgelopen vrijdag getrokken zijn.
Ook is de pijn weg waarvoor ik bij de tandarts terecht ben gekomen.
Het is mij nu wel duidelijk geworden dat gebitsonderhoud van groot belang is!
Ookal ben ik bang voor tandarts e.d.

Nog een vraagje erachteraan; een kleine week, voor deze last heb ik een algehele narcose ondergaan. ( kleine operatie in buik). Kan dit er voor gezorgd hebben dat zoiets aan mijn kiezen ineens aan de oppervlakte komt of is het puur toeval?
Is het ook toeval dat ik nu ineens een (1 dag na het treken), een keelontsteking heb?

Bij voorbaat dank voor het antwoord.
ma, 02/13/2006 - 22:23 Permalink
Lizzie

Heej, dat is interessant dat ik dit voorbij zie komen. Ook ik kreeg vlak na het verwijderen van mijn verstandskiezen en fikse keelontsteking....
Zou ik nu dus ook wel willen weten of dat daarvan kan komen, of gewoon toeval is.
wo, 02/15/2006 - 17:12 Permalink
Geke

Ik denk dat het er wel iets mee te maken kan hebben. Na een ingrijpende behandeling zoals bijvoorbeeld het chirurgisch verwijderen van verstandskiezen, kun je je wel wat minder fit voelen en kan je weerstand wat verminderen. Veel van je afweercellen gaan richting het gebied van je verstandskiezen, om ervoor te zorgen dat het daar snel weer genezen is en bacterien daar zoveel mogelijk te bestrijden. Het kan best zijn dat door dit tijdelijk verstoorde evenwicht in je lichaam, de slechte bacterien in je keel daar tijdelijk de overhand hebben gekregen en daar voor een keelontsteking hebben gezorgd. Ik heb het nog niet vaak gehoord, maar dit lijkt mij een redelijk logische verklaring. Een narcose kan je vaak ook tijdelijk wat verzwakken, dus misschien is het een combinatie van verschillende factoren.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, heel veel sterkte, als je nog vragen hebt kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
do, 02/16/2006 - 21:24 Permalink