Scheur in kies door klemmen terwijl ik een splint draag???

Author:
judelyo
Posted:
zo, 02/19/2006 - 10:20
Hallo

Enige tijd geleden had ik veel last van mijn kiezen door klemmen. Van mijn tandarts kreeg ik een splint, over het algemeen werkt dit goed, maar ik heb de afgelopen tijd last van stress en gisteren merkte ik dat ik bij het eten en als ik met mijn vinger langs die kies ga dat het goedvoelig is (niet heeeel pijnlijk, ook niet met warm en koud of zo).

De kies is al een hele tijd geleden gevuld. Toen ik goed in de spiegel keek zag ik dat er een klein SCHEURTJE over de lengte in is gekomen, tot halverwege.
Is het mogelijk dat klemmen terwijl je een splint draagt je tanden kan laten scheuren? Laat het me aub weten, want ik maak me nu al weer ernstige zorgen! moet ik naar de tandarts>!!? ik heb geen idee, maar zit wel te rillen bij het idee. Kan iemand hier wat meer over zeggen!
Geke

Ik neem aan dat je die splint niet de hele dag door draagt. Door stress kan het natuurlijk ook zo zijn dat je overdag klemt, je kaken onderbewust op elkaar houdt. Het is heel lastig om daar vanaf te komen, je moet er eigenlijk de hele tijd bij nadenken en je mond ontspannen houden, zonder dat je kiezen op elkaar komen. Als er een grote vulling in je kies zit, is er altijd een risico dat door het gewoon functioneren, dus kauwen etc, er een breukje in je kies ontstaat. In principe kan dit geen kwaad, zolang de breuk niet verder gaat lopen onder het tandvlees. Want als hij in de wortel gaat lopen kan het meer problemen geven. Je zou het zo in de gaten kunnen houden, maar als je het niet vertrouwt kun je het beste bij de tandarts langsgaan. Tegen dit soort problemen bij verzwakte kiezen (door grote vullingen) wordt meestal een kroon geplaatst, omdat deze de kies omvat en daardoor de kans op breuk verminderd. Ook een oplossing nu zou kunnen zijn, de vulling iets uitbreiden, zodat de breuk verdwenen is en de knobbels van de kies overkappen met vulling, zodat er ook daardoor minder kans op breuk is. Als het breukje vervangen is door vulling is de gevoeligheid ook weg.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het laten weten.

:smt006 Geke
zo, 02/19/2006 - 10:47 Permalink
judelyo

dank je wel voor dit snelle antwoord!
Ik draag de splint alleen s'nachts, en heb de indruk dat ik overdag niet echt klem (daar ga ik vandaag eens op letten :)). De kies is de middelste links onder. Deze kies is behoorelijk gevuld, je kan het aan de zijkant zien. Het scheurtje loop tot halverwege de kies, van middenachter schuin naar beneden naar voren, niet tot het tandvlees. Dit is dus nog te redden?
Ik krijg echter wel de indruk dat het snachts is gebeurd, toen ik wakker werd voelde ik al dat ik weer heftig bezig was geweest met klemmen want ook mijn kiezen aan die kant boven waren wat ontzet.
Ik ga maandag even een afspraak maken bij de tandarts en het voorzichtig aan doen met die kies. Mijn vraag is: als er een kroon moet komen, moet er dan ook een WKB uitgevoerd worden! Ik hoop het niet want ik ben daar dus echt bang voor. ik heb daar meerdere slechte verhalen over gehoord! Nu is de kies slechs gevoelig, maar ik ben bang dat de pijn erger wordt. Ik maak me weer helemaal gek, moet gewoon rustig blijven. Kun je nog antwoord geven op mijn vraag. Ben al erg blij dat iemand reageert! Ik hoor het graag!
Gr judith
zo, 02/19/2006 - 11:05 Permalink
Geke

De gevoeligheid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het scheurtje in de kies, als dit scheurtje eruit wordt gehaald, doordat het een beetje weggeboord wordt en gevuld wordt, is de gevoeligheid vaak weg. Dit is dus niet echt een zenuwontsteking. Bij een zenuwontsteking heb je vaak heel erg veel last bij warm en koud. Als die pijn echt een minuut aanhoudt is een wortelkanaalbehandeling de enige oplossing, maar als ik dat zo hoor is dat bij jou niet het geval. Het is ook niet zo dat als er een kroon op de kies zou moeten komen, wat ik natuurlijk niet goed kan beoordelen omdat ik niet goed kan zien hoe de situatie is, dat er altijd een wortelkanaalbehandeling gedaan zou moeten worden. Bij het omslijpen van de kroon kom je niet zo dicht bij de zenuw en kun je heel goed een kroon maken op een kies met een nog levende zenuw. De reden dat er vaak een wortelkanaalbehandeling in een kies met een kroon zit is dat er vaak al heel wat aan gedaan is en er vaak diepe gaten in gezeten hebben, die bij veel mensen tot in de zenuw hebben gezeten. Of door vullingen dicht bij de zenuw kan de zenuw zijn afgestorven doordat deze geirriteerd is geraakt door het boren. Maar als ik het zo hoor is bij jou dit niet het geval en zou er waarschijnlijk gewoon een kroon op kunnen zonder dat een zenuwbehandeling nodig is.

Maak je niet teveel zorgen, ik hoop dat het zo duidelijk is en mocht je met meer vragen zitten kun je het natuurlijk laten weten.

zo, 02/19/2006 - 11:14 Permalink
judelyo

OPnieuw bedankt voor je snelle reactie; het helpt me erg; ik moet mijn angst even wat rationaliseren. Ik ga gewoon snel een afpsraak maken en dan komt het allemaal goed! zeer gewaardeerd, ik waardeer je hulp enorm. Ik denk dat je deskundige hulp veel waard is voor menig angsthaasje!

NB is het uberhaupt mogelijk een sheurt te krijgen door klemmen?
zo, 02/19/2006 - 11:20 Permalink
Geke

Ja dat kan, er komt toch door het klemmen een behoorlijke kracht op je kiezen. Het hangt er vaak net van af hoe de kiezen op elkaar komen. Vaak komt er veel kracht op de knobbels en als de kies al verzwakt is door een grote vulling, worden de knobbels vaak wat uit elkaar gedrukt door het hard dichbijten, wat je bij het klemmen ook doet. Die kracht die erop komt en die de knobbels wat uit elkaar drukt kan dan een scheurtje tussen deze knobbels veroorzaken. Bij een kroon is de hele kies omvat en kun je dus niet meer de knobbels uit elkaar drukken. Vaak bijt je behoorlijk hard dicht bij het klemmen terwijl je het eigenlijk zelf niet door hebt.

Heel veel succes en maak je niet teveel zorgen, het probleem is volgens mij minder groot dan je zelf denkt dat het is. Laat je tandarts er maar naar kijken.

zo, 02/19/2006 - 11:28 Permalink