gaat maar niet over!

Author:
Lita
Posted:
za, 03/04/2006 - 18:05
Ik ben al sinds een poosje o.b.v de TA omdat ik ontstekingen boven mijn voortanden had waar nu een wkb op gedaan is en al meerdere malen opnieuw schoongemaakt.
Nu moet ik 13 maart terug om de tanden definitief te laten vullen maar heb nog steeds klachten; het is net of er "beestjes" in en om mijn tanden en tandvlees zitten , echt een heel raar gevoel , net luchtbelletjes .
Volgens mij is bij 1 van de ontstoken tanden de wortel kapot /gescheurd/gaatje in ?Als ik aan de voorkant zachtjes op het tandvlees duw dan komt er aan de achterkant met kracht een stukje noodvulling uit.
Zit echt in de put hierdoor , heb al driekwart jaar pijn !
Is er dan niemand die weet wat dit is??
Geke

Zit de definitieve wortelkanaalbehandeling er al in? of is dat de definitieve vulling die de tandarts nog moet maken. Het kan zijn dat de tandarts ze eerst met tijdelijk wortelkanaalvulmateriaal gevuld heeft. Ik weet niet hoe lang geleden dat gedaan is, maar normaalgesproken moet binnen 3 mnd deze vulling in het kanaal vervangen worden. Of door nog een tijdelijke vulling maar een nieuwe zodat het kanaal weer even goed schoon gespoeld wordt of door de definitieve vulling. Als er echt een scheur in je tand zit, komt de tandarts daar wel achter tijdens het vullen. Je kunt ook zelf laten zien wat er gebeurd als je op je tand drukt. Vraag ernaar. Het kan ook zijn dat er een definitieve afsluitende vulling bovenop de tand gemaakt moet worden en dat de definitieve wortelkanaalvulling er al in zit. Dan maakt het verder niet zoveel uit eigenlijk wanneer deze gemaakt wordt. Soms kan door de manier waarop deze vulling gemaakt wordt wel het risico op breuk van de tand verminderd worden. Maak je niet teveel zorgen over je tanden en als je ergens twijfels over hebt, vraag het dan aan je tandarts, die kan alles goed beoordelen, wij kunnen niet goed zien wat er aan de hand is. Vertrouw op het oordeel van je tandarts.

Heel veel succes en laat nog maar even weten hoe het allemaal afgelopen is.

:smt006 Geke
do, 03/09/2006 - 21:37 Permalink
Lita

Nee de definitieve vullingen gaan er nu misschien 13 maart in (indien de tanden "schoon" zijn )
Momenteel zitten er noodvullingen in met pasta.
Alvast bedankt voor uw berichtje terug - geruststellend!
Ik laat wel horen hoe het afloopt.

Gr.Lita
do, 03/09/2006 - 22:56 Permalink
Lita

Gisteren weer geweest en tanden zijn weer def. gevuld.
TA kon geen breuk of gaatje in wortel vinden dus...
Kaakbot was boven tanden aardig " weggevreten " door ontstekingen en heeft tijd nodig om weer te genezen .
Eén tand is nog twijfelachtig of ontsteking zit dus nog even afwachten.
Heb nu wel flink napijn want heeft al de kanaaltjes extra goed gespoeld , gevijld en geborsteld .
Kwam zelfs nog klontjes vuil uit!
Nu maar afwachten .
Alvast weer bedankt voor luisterend oor.

Gr.Lita
di, 03/14/2006 - 16:02 Permalink
Lita

Ik ben nu twee weken verder en tanden zijn def. gevuld maar heb nu wel heel veel drukpijn en af en toe licht kloppend gevoel in mijn voortanden.'s Morgens gaat het wel maar later op de dag wordt het steeds erger en soms ook ineens even iets beter ( paar minuten of zo)Tandarts heeft gezegd dat tijd nodig heeft omdat er laatste paar maanden heel veel aan tanden gedaan is ( 4 wkb) doordat posrseleinen facings mijn voortanden overbelastte en daardoor zenuwen ontsoken.
Zou die druk normaal zijn ? en hoe lang moet ik wachten voordat ik evt. tandarts kan bellen ?Zit al sinds juni 2005 te tobben maar gaat maar niet over!Wordt er zo moedeloos van . Alvast weer bedankt voor luisterend oor en evt antwoord.

Gr Lita
za, 03/25/2006 - 22:47 Permalink
Lita

Vandaag weer naar TA geweest en wat blijkt .... toch een gaatje in de wortel !! En ook nog zwarte plekjes aan de wortelpunten te zien op de
foto.
Heb nu na bijna 4 weken na def. vullingen nog steeds last van drukpijn en een licht kloppend gevoel.
Gaatje in de wortel wordt binnenkort door TA gemaakt maar ontstekingen hebben nu rust nodig .
Hoelang duurt het gemiddeld voordat het lichaam deze ontstekingen heeft opgeruimd??

Alvast weer bedankt

:(
ma, 04/03/2006 - 17:21 Permalink
Geke

Dat is vaak moeilijk te zeggen, omdat het per persoon erg kan verschillen. Het ligt vaak aan de afweer van jezelf en aan de bacterien die de ontsteking veroorzaken. Er bestaan veel verschillende soorten bacterien en de ene is hardnekkiger dan de ander. Je zou wel langzaam moeten merken van week tot week gezien dat de ontsteking minder wordt doordat je er minder last van krijgt. Mocht er echt geen verbetering zijn na een maand of mocht het ineens erger worden, is het denk ik toch goed om nog even je tandarts daarnaar te vragen. Voordat er echt op de rontgenfoto te zien is dat de zwarte vlek, waar de ontsteking bot weg heeft gehaald, zich weer opvult, gaat er vaak eerst wel een half jaar overheen. Maar het pijnlijke gevoel en de druk is dan wel al verdwenen. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat je hiermee iets geholpen bent, het is allemaal heel lastig om er echt iets duidelijks over te zeggen, omdat het vaak verschilt.

Heel veel sterkte ermee, mocht je nog vragen hebben kun je het laten weten.

:smt006 Geke
za, 04/08/2006 - 17:43 Permalink
Lita

Hallo

Het is nu bijna 2 maanden geleden dat tanden definitief gevuld zijn .Vorige week terug bij TA geweest daar nog steeds zeer gevoelig dik tandvlees aan de achterkant heb en soms een zwaar gevoel.
Ook nog steeds net of er "luchtbelletjes" in en om mijn tanden zitten, wat zou dat kunnen zijn ?
Ta weet ook niet maar heb nu wel een verwijsbrief voor kaakchirurg.
Nou ben benieuwd maar na bijna een jaar pijn moet er nu echt wat aan gebeuren.

Gr.Lita
zo, 05/07/2006 - 22:05 Permalink