endostart en noodvulling die loskomt

Author:
mariska74
Posted:
vr, 04/07/2006 - 21:46
afgelopen maandag 03-04 endostart gehad wegens onsteking.
Net een uurtje geleden is een stuk van de noodvulling verdwenen. Er zit een behoorlijk 'gat' nu in de binnenzijde van de kies.
En natuurlijk net voor het weekend.
Wat denken jullie, moet ik hiervoor het 'nood' nummer gaan bellen?? Of kan het wachten tot maandag?

Mariska
Geke

Ik denk dat het het beste is om toch te bellen, omdat er nu waarschijnlijk een open verbinding tussen het wortelkanaal en de mondholte is. Nu kunnen er gewoon bacterien het wortelkanaal in, die voor ontsteking kunnen zorgen. De tandarts heeft het kanaal voordat hij of zij het afgesloten heeft goed schoon gemaakt, om ervoor te zorgen dat het allemaal weer rustig wordt. Als er bacterien weer diep in de wortel doordringen kan uiteindelijk de kans van slagen minder worden. Ik denk daarom dat het toch het beste is om even een noodtandarts om raad te vragen, hij of zij kan het beste beoordelen hoeveel er weg is en of er een open verbinding is en deze eventueel even weer schoonspoelen en weer afsluiten. Voor ons hier is het natuurlijk moeilijk te beoordelen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
za, 04/08/2006 - 18:33 Permalink
mariska74

Geke, bedankt voor je antwoord.
Ik ga morgen met de middag even bellen. Ik weet alleen helaas wie hier de dienstdoende tandarts is en dat is nu juist de tandarts waar ik een aantal jaren geleden door veel problemen weg ben gegaan. Ik zie dus niet zo uit naar dit 'gezellig' treffen. Het is niet anders.
Ik heb gelukkig helemaal geen pijn of last. Er komt wel een onaangenaam smaakje vrij... Wellicht nog wat vuil wat uit de onsteking vandaan komt.

Heb ik gelijk nog een vraag. Ik heb een flinke ontsteking bij de kies. Mijn wang is zo dik als een hamstertje geweest, een flink abces in de wangholte. Nu is dat wel iets minder, maar weg is het nog lang niet. Nu lees ik dat er meestal antibiotica wordt voorgeschreven. Maar ik heb niets gehad. Is dit normaal?

Groetjes Mariska
za, 04/08/2006 - 21:09 Permalink
Geke

Antibiotica heeft eigenlijk geen zin als de oorzaak niet behandeld is en wordt eigenlijk ook niet vaak gebruikt. Alleen als de oorzaak behandeld is (wortelkanaalbehandeling of extractie van de veroorzakende kies) en de ontsteking is dan nog niet onder controle kan er wel eens als extra boost antibiotica gegeven worden. Het teken dat de dikke wang minder wordt is wel een soort teken dat de behandeling gewerkt heeft en dat er niet echt een noodzaak is om antibiotica te geven. Het is het beste om zo weinig mogelijk antibiotica te krijgen, omdat bacterien resistent kunnen worden tegen de antibiotica en als je straks echt een ernstige ontsteking hebt en het is een keer belangrijk, kan het zijn dat bepaalde bacterien niet meer op de antibiotica reageren. Ik denk dat het in jouw geval dan ook niet nodig is om antibiotica voor te schrijven.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

ma, 04/10/2006 - 14:32 Permalink
mariska74

De zwelling is nu eindelijk zo goed als weg. Ik ben vorige week nog voor een noodvulling geweest. De zwelling was toen nog flink, als het na het weekende nog niet afgenomen was, moest ik aan de antibiotica. Maarja, nu dus niet meer nodig.
Maargoed, nu is weer een deel noodvulling eruit gekomen. Een flink stuk, en als ik met mijn tong voel, voel ik tandvlees?? in ieder geval zacht weefsel. De leegte is helemaal totaan het tandvlees/kaakbot. Als ik met mijn tong eraan zit, is het gevoelig, zo'n zenuwgevoel... Dus morgen maar weer bellen... krijg er wel wat van hoor, die noodvullingen....
Zit nu ook niet op behandelingen te wachten. Heb waarschijnlijk een keelontsteking dus ik lig niet voor mijn pretje met de mond open...
ma, 04/17/2006 - 20:32 Permalink
mariska74

helaas was de kies toch niet meer te redden.
Er zat een scheur in het fundament. Waarschijnlijk met de eerste keer vullen zo'n 15 jaar geleden al mis gegaan, met dit als gevolg. De kies zag er na het trekken echt niet goed uit. Een dikke ontsteking nog bij de wortels. Nu dus pijn lijden...Iemand nog tips voor goede pijnstilling??

Groetjes Mariska
ma, 04/24/2006 - 14:23 Permalink
Geke

Het beste kun je gewoon paracetamol nemen (beginnen met 2 stuks en dan elke 4 uur eentje), mocht dit niet sterk genoeg zijn kun je natuurlijk ibuprofen nemen. Ik weet niet of je van de kaakchirurg of de tandarts hiervoor ook een receptje gekregen hebt. Bij de drogist kun je gewoon ibuprofen 400mg krijgen, hiervan mag je er 3 per dag. Het werkt het beste als je er elke 8 uur eentje inneemt, dus zo goed mogelijk over de dag verspreid. Omdat paracetamol anders afgebroken en uitgescheiden wordt dan ibuprofen mag je ze ook naast elkaar gebruiken. Mocht dat echt niet helpen kun je misschien het beste contact opnemen met je behandelaar. Misschien dat de genezing wat moeilijk verloopt of er ontsteking bij zit. In dat geval kan het soms helpen om de wond uit te laten spoelen met waterstofperoxide en dit hierna zelf ook met een soort plastic spuitje te doen. Maar dat moet dan wel eerst gezien worden door de tandarts of kaakchirurg. Probeer dit eerst maar, vaak is dat wel goed genoeg, de eerste paar dagen zijn vaak de minste.

Heel veel sterkte ermee, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

ma, 04/24/2006 - 18:33 Permalink
mariska74

dank je wel geke voor het antwoord.
De kies is rond 14.00u vanmiddag getrokken en ik voel nauwelijks pijn. Vind het niet te geloven, wat een geweld voor zo'n ding eruit is zeg!
Heb alleen ontigelijke hoofdpijn, en een wat ruizend oor aan de linkerkant. Ook wat duizelig. Ik ga maar vroeg naar bed.
Ik heb trouwens redelijk normaal gegeten, gezien in nergens last van heb. Uiteraard met de andere kant maar het gaat best dan.
Hopelijk morgen ook, gezien ik een erg drukke dag heb op mijn werk. De paracetamol en ibuprofen in de tas...
ma, 04/24/2006 - 20:26 Permalink