WKB aan kies, andere tanden gevoeliger geworden

Author:
Veronique
Posted:
vr, 03/17/2006 - 11:03
Hoi,
heb een week geleden dus een WKB gehad aan de laatste kies in mijn onderkaak. Maar door die WKB heb ik zo'n doffe zeurende pijn gekregen aan kiezen en tanden voor de kies waar de WKB aan gedaan is. Het is niet direct te verklaren wat voor een pijn het is. Maar het lijkt net of er iets tussen de tanden in zit. Het is moeilijk uit te leggen. Ik had dat voor de WKB niet. Heeft iemand hier ervaring mee ??
Geke

Dat probleem is volgens mij wel moeilijk te verklaren, ik heb het eigenlijk nog niet eerder gehoord. Maar wat misschien de oorzaak zou kunnen zijn is dat de tandarts een gehoorlijk sterk contactpunt tussen de kies met de wortelkanaalbehandeling en de naastliggende kies heeft gemaakt. Dit kan het gevoel geven dat de kiezen sterker tegen elkaar aangedrukt staan of dat er iets tussen zit, als dit niet het geval is. Je kunt kijken of je met een flossdraadje er tussendoor kan. Normaalgesproken kun je dat er goed doorkrijgen en hoor je wel een soort tik, omdat de kiezen wel contact moeten maken, anders gaat er eten tussen zitten. Verder kan doffe zeurende pijn ook veroorzaakt worden door kaakgewrichtsklachten, door vermoeide kauwspieren als je veel knarst of klemt. Ik weet niet of je vanaf die tijd misschien meer last van stress hebt, want dit kan ook een oorzaak zijn misschien.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
ma, 03/20/2006 - 10:19 Permalink
thommie

Hoi,

Ik heb exact hetzelfde probleem als jij\( denk ik tenminste) Ik heb een brug en heb aan 1 van de pijlers een wkb gehad. Na de behandeling doen met name mijn hoektand en de tand ernaast erg veel pijn. Allsof ze te strak op elkaar zitten. hoe is het bij jou afgelopen? Is het een kwestie van gewoon afwachten?
vr, 04/28/2006 - 23:04 Permalink
Geke

Soms is het contactpunt wat zwaar, dat is hoe erg de tanden tegen elkaar aan drukken. Als dit het geval is, is het vaak wat lastig om er een flossdraadje doorheen te halen. Als de tandarts dit merkt voordat hij of zij de brug definitief vastzet kan hij of zij er vaak nog een klein beetje aan bijslijpen. Als hij echt geplaatst is, is het het beste om gewoon af te wachten. Vaak gaan de tanden nog een klein beetje verplaatsen en wordt het vanzelf minder. Mocht je er toch last van blijven houden kun je het beste de tandarts er nog naar laten kijken. Soms hebben ze speciale stripjes waarmee het contactpunt een klein beetje bijgeslepen wordt, maar het hangt af van het type striptjes en het materiaal van de brug of dit echt effect heeft. Het is best een vervelend probleem, ik hoop dan ook voor je dat het geleidelijk minder wordt.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
di, 05/02/2006 - 21:41 Permalink