Noodvulling los na eerste gedeelte Wortelkanaalbehandeling

Author:
myxomatosekonijn
Posted:
ma, 04/24/2006 - 19:10
Ik heb anderhalve week geleden het eerste gedeelte van een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Nu zit de noodvulling echter los (een paar dagen geleden al een beetje maar nu behoorlijk); is het noodzakelijk weer een nieuwe noodvulling te laten plaatsen?

Daarnaast nog een vraagje: woon nog niet zo lang hier en mijn eigen tandarts zit aan de andere kant van het land...kan ik voor noodgevallen ook hier in den haag terecht?
Geke

Ik denk wel dat het goed is om naar deze noodvulling te laten kijken. Want als hij echt los zit, kunnen bacterien langs deze vulling in de wortelkanaaltjes komen en alsnog voor reinfectie zorgen. De tandarts heeft deze kanaaltjes schoongemaakt en goed ontsmet met chloorvloeistof die de bacterien heeft gedood. Omdat je in het kanaaltje niet schoon kunt maken en omdat de kies dood is er ook geen bloedvaatjes lopen, die voor afweercellen kunnen zorgen, kunnen bacterien zich ongestoord vermenigvuldigen en onder de kies aan de wortelpunten een ontsteking veroorzaken. Dit zijn ontstekingen die vaak moeilijk te behandelen zijn, een goede wortelkanaalbehandeling is dan erg belangrijk, maar vaak gaat er dan nog een tijd overheen voordat de ontsteking echt weg is. Ik denk dat het verstandig is om er toch even naar te laten kijken, je zou kunnen bellen naar een tandarts in Den Haag of je daar voor nood terecht kunt. Bij ACTA in Den Haag (dependance van Universiteit in Amsterdam) kun je daarvoor waarschijnlijk wel terecht. Het beste kun je dan gewoon even bellen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het laten weten.

:smt006 Geke
vr, 04/28/2006 - 21:20 Permalink
myxomatosekonijn

Gisteren uiteindelijk toch na wachten naar de dienstdoende tandarts gegaan, omdat er weer een stukje was afgebroken (leek eigen tand te zijn, maar misschien ook wel noodvulling).

Het wattenstaafje zat er nog goed in, maar voor de zekerheid is het schoongemaakt en is er een nieuwe noodvulling in gezet.
Gisteren geen last meer gehad en vannacht ook niet, maar nu is het sinds vanochtend heel erg pijnlijk om te kauwen en het lijkt alsof de tanden/kiezen die ervoor zitten heel veel pijn doen, terwijl daar niets mee aan de hand was...Alsof die tanden naar voren gedrukt worden als het ware...
De tandarts heeft wel gezegd dat het gevoelig kon zijn, maar ja...waar ligt de grens. Kauwen is echt pijnlijk en dan met name in de gezonde kiezen/tanden!

Wie kan me in deze situatie helderheid geven wat er aan de hand is?
ma, 05/08/2006 - 15:31 Permalink
Geke

Het kan zijn dat de ontsteking weer wat actiever is geworden, door de ontsteking onder aan de wortels kan het soms zo zijn dat de tand of kies iets omhoog gedrukt wordt. Als de kies op deze manier meer klem zit tussen de tanden en kiezen ernaast kan dit hierin gevoeld worden ook als een soort druk. Ik denk dat dit ongeveer is waar je last van hebt. Soms duurt het even voordat de ontsteking verdwijnt. Het is voor ons moeilijk in te schatten wat er precies aan de hand is, maar als je het niet vertrouwt of als de pijn erger wordt is het denk ik verstandig om contact op te nemen met je tandarts. Het kan zijn dat het om de ontsteking tot rust te brengen, het nodig is om de kanaaltjes nog een keer schoon te laten maken. In sommige gevallen is dat nodig voordat de druk er af is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten. Heel veel sterkte ermee en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
ma, 05/08/2006 - 20:37 Permalink
thommie

Hoi

Ik heb op 19 april tweede deel van wkb gehad en de behandelde kies is nog steeds wel gevoelig terwijl de tandarts zegt dat dit niet kan. Ook ik heb last van de hoektand naast de kies en de twee tanden daar weer naast. Het lijkt wel alsof die tanden erg strak zitten, alsof ze bekneld zijn geraakt. Ik ben al we 3 keer terug geweest naar ta, maar die zegt niks te kunnen vinden. De pijn gaat maar niet over en ik vind het heel raar dat die tanden waar eerst niks mee aan de hand waren, nu ook zeer doen. Ik ga woe weer naar ta. Laat wel horen wat er dan gebeurd is.

Groetjes en sterkte!
ma, 05/08/2006 - 22:38 Permalink
myxomatosekonijn

Vandaag lijkt de druk al wat te zijn verminderd en ook het drukken op hoektand en de tand erachter -wat gister nog heel erg pijnlijk was- doet minder tot weinig pijn meer. Heb er gelukkig vannacht geen last van gehad. Misschien was het een reactie op de behandeling met een nieuwe noodvulling? Ik hoop dat de rest van de pijn ook af gaat nemen want kauwen doet nog steeds wel zeer aan die kant en heb nog wel regelmatig pijnscheutjes maar het is tenminste voor mijn gevoel wel iets minder geworden. Nu maar hopen dat die pijn ook snel afzwakt...
di, 05/09/2006 - 08:48 Permalink