Verstandskies rechtsboven

Author:
Cloedje
Posted:
wo, 08/30/2006 - 11:02
Beste mensen,

Ik heb een probleem. Gisteren ben ik bij de tandarts geweest. Hij keek naar mijn kiezen en zag een gaatje in mijn verstandskies (ik zei al dat hij soms pijn deed).

Nu moet hij getrokken worden, aanstaande dinsdagochtend. Ik heb al het e.e.a. gehad aan mijn mond, maar ik heb toch een aantal vragen aan mensen die er meer verstand van hebben dan ik!

De kies is nog niet helemaal door. Er komen drie puntjes uit mijn tandvlees. De 'achterkant' is wel meer door, daar zit ook het gaatje. De tandarts is heel aardig en heeft 'voorgedaan' waar hij gaat prikken.
Het meest bang ben ik voor het geduw en getrek.
Heeft iemand anders deze rechterkies laten trekken?
Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn! Ik wil me goed voorbereiden.

Alvast bedankt!

Groeten,
Claudia
Zoetermeer
veelgezeik

Beste Claudia,

toevallig was ik afgelopen 11 augustus ook de "lul". Ik moet zeggen, het valt alles mee. De kaakchirurg die ik had was nog in opleiding dus duurde het allemaal wat langer maar over het algemeen maar een paar dagen wat last. Dit was overigens heel goed te onderdrukken met paracetamol.
Ik wens je heel veel sterkte en laat nog even weten hoe of wat.

Groet, Jeroen
wo, 08/30/2006 - 14:22 Permalink
Cloedje

Mijn kies wordt getrokken door de tandarts, niet door de chirurg. Hij zei tegen me dat hij er 'zin in had'.. was wel behulpzaam, hij heeft me met zijn haakje laten voelen waar hij ging prikken (aan beide kanten van de kies).
Niet in mijn gehemelte dus (wel relaxt, ik hoorde dat dat pijn deed).

Ik heb net ook nog even gebeld, en gezegd dat ik enorm veel angst heb.
De assistente zei tegen me dat ik best mijn i-pod mee mocht nemen. Met het volume op tien hoor je niets meer, zei ze.

Pfff... heb nu al zweethandjes...
wo, 08/30/2006 - 15:29 Permalink
minique

Ik vond het reuze meevallen, hoor. Je hoort het wel wat kraken (dus inderdaad, zet die i-pod maar op 10) en je zal voelen dat er druk op wordt gezet, maar pijnlijk is het over het algemeen niet. En als je wel iets voelt dat op pijn lijkt, moet je je tandarts meteen even een seintje geven.

Probeer je niet al te veel zorgen te maken (ja, ja, gemakkelijker gezegd dan gedaan...).

:smt006 Monique
wo, 08/30/2006 - 16:04 Permalink
Cloedje

Haha, ja dat is het zeker! Iedereen zegt dat het meevalt, maar in je hoofd is het altijd véél erger...

Maar ja, je voelt (heb ik gelezen) inderdaad wel gesjor en getrek, maar duwen, wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat het voelt alsof er iemand tegen je kies aanduwt? Of een algemeen duwend gevoel?

Heb net nog even de assistente gebeld. Mijn moeder dacht namelijk dat hij zei dat hij er twee ging trekken! Blijkt niet zo te zijn gelukkig...
Ik ben al als kind bij dezelfde tandarts. Ze hoorde aan me dat ik nerveus was en zei tegen me dat ik me niet zo druk moest maken, dat ik er niets van zou voelen en dat zij me wel zou afleiden (naast mijn ipodje)

Maar goed, het is en blijft volgens mij iets wat je zelf moet meemaken, al ben ik wel erg blij met alle tips op dit forum en voor de berichten!!! :)
wo, 08/30/2006 - 16:47 Permalink
Cloedje

Een vraagje voor de mensen die al geweest zijn:

Het meest bang ben ik voor het feit dat ik bij bewustzijn ben en dus alles kan zien/horen. Daarom doe ik ook mijn ogen dicht en de muziek aan.

Ik heb aanleg voor flauwvallen (erfelijk). Dit is het ergste als ik in hele drukke ruimtes ben, niet goed eet of pijn heb. Of, als voorbeeld: ik trok een keer per ongeluk mijn oorbel uit mijn oor. Ontzettend veel bloed, en ik viel zo achterover flauw.

Hoe zorg ik er tijdens de behandeling voor dat ik niet stilsta bij wat de Tandarts aan het doen is? Hoe leid ik mezelf het beste af?
Tips zijn welkom! Alvast hartelijk bedankt!
do, 08/31/2006 - 08:28 Permalink
Geke

Zelf denk ik dat het jezelf afleiden niet echt goed werkt met muziek op je oren, want tijdens het luisteren van muziek kun je denk ik niet echt goed je gedachten afhouden van wat er gebeurd. Ik heb wel meegemaakt bij mijn stage bij kaakchirurgie, dat de kaakchirurg zelf je soms best wel af kan leiden van wat er gebeurd, door verhalen te vertellen of moeilijke vragen te stellen waar je over na moet denken op het moment dat dat misschien even nodig is. Met je muziek op zit je echt te wachten op wat er gaat komen. Van wat er gebeurt hoor je niet echt veel, het geluid als de kies wat losser komt zit vrij dicht bij je oor. Als je het gevoel hebt dat je flauw valt of niet goed wordt, is het wel goed om dit vantevoren ook tegen de kaakchirurg te zeggen. Op het moment dat je voelt dat het niet goed gaat kunnen ze je dan iets verder achterover leggen, met je hoofd iets naar de grond en even je tot rust laten komen. Als je iets verder achterover ligt stroomt er weer wat meer bloed naar je hoofd en gaat het al snel weer beter.

Heel veel succes, het komt allemaal echt wel goed. Kaakchirurgen hebben hier zoveel ervaring in, dat het voorbij is voordat je het weet. Maak je er niet teveel zorgen over, dat is natuurlijk makkelijke gezegd dan gedaan. En laat maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
do, 08/31/2006 - 09:58 Permalink
Cloedje

Geke (of anderen) :P

Ik heb sinds gisteren echt pijn aan mijn mond. Ik was redelijk in paniek nadat de tandarts mij vertelde dat mijn kies eruit moest. De tranen sprongen in mijn ogen.
Nu heb ik het idee dat hij tijdens mijn 'panieksessie' iets gedaan heeft.

Ik beet al met mijn verstandskies op mijn onderkaak (de plek waar daar ooit een verstandskies moet komen, hoop van niet...). Sinds gisteren heb ik echt een ontzettende pijn met eten, praten en kauwen. De kies komt steeds op mijn onderkaak terecht waardoor daar een pijnlijke plek ontstaat.
Voor het tandartsbezoek had ik dit niet.
Kan het zijn dat de tandarts al iets gedaan heeft? (collega zei: misschien heeft hij je tandvlees omlaag geduwd waardoor die kies iets beter doorkomt?).

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven!
vr, 09/01/2006 - 09:15 Permalink
Cloedje

Morgenochtend is het zover... ik ben al heel wat minder nerveus, maar toch wel een beetje gespannen.

Ik ben benieuwd of de muziek gaat werken en hoeveel napijn ik heb, hoe het gekraak me zal bevallen en of ik uberhaupt iets voel....
ma, 09/04/2006 - 17:33 Permalink
bange_mus

Ik wee tniet of je dit nog leest, maa rik moet zeggen: de afgelopen maand zijn er bij mij meerdere kiezen getrokken, waaronder beide verstandskiezen boven (en ook al onder). Allemaal gewoon door de tandarts. Ik heb nergens last van gehad. Het vervelendste vond ik het gevoel van het uitwerken van de verdoving. Maar gelukkig hielp een paracetamolletje me daar doorheen. Ik heb ook gewoon dezelfde dag weer gegeten (brood, pasta, koekjes) zonder problemen.
Je geeft aan dat je nu voelt dat je op je onderkaak komt met de kies. Ik denk niet dat je TA daar wat aan gedaan heef,t maar dat je er zelf juist extra op bent gaan letten en daardoor onbewust meer druk op die plek uitoefent. Je weet nu dat er iets mis is met je verstandskies, je maakt je zorgen over de kies daaronder en onbedoeld zit je zo je eigen lichaam aan tot een soort paniek waardoor het veel gevoeliger wordt voor aanraking (verhoogde allertheid van het hersengebied dat de pijn registreerd).

Wat bij mij vooral hielp om rustig te blijven was heel bewust bezig zijn met mijn ademhaling. Als ik zenuwachtig ben (wat ik helaas altijd ben bij de tandarts) ga ik hoog en onregelmatig ademen, waardoor ik mezelf een soort paniekaanval op de hals haal. Door bewust ademhalingsoefeningen te doen (zoals bijvoorbeeld 4 tellen inademen, 2 tellen uitandemen, 2 tellen inademen, 4 tellen uitademen) kan ik mezelf rustig houden en de TA zijn werk laten doen. Misschien werkt dat ook voor jou.

Heel veel succes morgen!

Groetjes bange mus :smt006
ma, 09/04/2006 - 23:18 Permalink
Cloedje

Nou jongens, ik ben gweest hoor!

Vanmorgen een ongelofelijke huilbui gehad, maar ik kwam bij de tandarts en die was zo lief! (zo heb ik hem nog nooit gezien). Ze wilden zelfs mijn muziek horen.

De verdoving voelde ik niet. Hij deed het heel rustig, die boven voelde ik iets meer maar zeer deed het zeker niet.
Vervolgens ff laten inwerken en toen trekken. Ik was echt heel bang. I pod aan, en voordat ik een nr. kon selecteren hoorde ik wat gekraak en riep de tandarts: hij is eruit!!!!
Ik kon het niet geloven, ik ging huilen van opluchting en de tandarts klopte op mijn rug en zei: goed gedaan hoor!

Zit nu op het gaasje te bijten. Heb al wat pijn in mijn kaak van het bijten.
Zo over een uur een paracetamol innemen.
Er kwam geen bloed uit de wond tijdens het trekken.

Ben benieuwd!
di, 09/05/2006 - 09:57 Permalink
Cloedje

Nou we zijn ondertussen precies twee uur na de behandeling.

De verdoving is nog niet helemaal uitgewerkt, ik voel wel een zeurderig gevoel maar niet echt pijn.
Heb gerookt (ik weet het, slecht), maar dat deed pijn dus gauw uitgemaakt.
De paracetamol heb ik opgelost in water, en nog even de TA gebeld, je mag niet drinken de eerste 2 uur, maar dan wel paracetamol.

Voel me lekker ontspannen, heb alleen een ontzettende hoofdpijn. Zeurderig gevoel.
Ga zo denk ik maar een film kijken of zoiets.
di, 09/05/2006 - 11:35 Permalink
Cloedje

Zo, de avond na het hele gebeuren (ik hou jullie uptodate!)

Ik heb maar 1 paracetamol genomen. Ben daarna in slaap gevallen. Toen ik wakkerwerd ontzettende honger. Heb een donut gegeten en wat water gedronken.

Ik heb daarnet soep op en een boterham.
De pijn is totaal weg, voel me nu alleen maar slap, het voelt als een griepje (mijn ma zegt dat het de spanning is die eruit komt).

Behandeling zelf, niets aan de hand. Ik vroeg nog aan de TA of hij ze niet meteen allemaal wilde trekken.... :)
di, 09/05/2006 - 20:03 Permalink