Vandaag was ik voor de halfjaarlijkse controle bij de tandarts. Hij begon weer over mijn kies linksonder helemaal achterin, waaraan ik ruim twee jaar geleden een wortelkanaalbehandeling heb gehad. Na zo'n behandeling moet er namelijk altijd een kroon op, zegt hij. Na wat navragen, ook hier op het forum, weet ik inmiddels dat hij gelijk heeft, en dat een kroon het beste is. De kans dat een kies na een WK-behandeling breekt, is namelijk groter dan bij een normale kies. Nu ben ik echter benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk een kroon hebben gekregen na een WK-behandeling. Ik kan er zelf namelijk zo al vier opnoemen die dat niet hebben, en die nergens last van hebben. Dus: heb jij na je WK-behandeling een kroon genomen, of niet? Ik wil het graag weten!
Alvast bedankt voor het reageren.
Alvast bedankt voor het reageren.
hee
is ruim 13 jaar geleden een wortelkanaal behandeling in gedaan en is dus verschrikkelijk afgebroken nu en moet er nu uit gehaald worden door de kaak chirurg dus is het een beslissing voor je zelf.
Oh, daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is dat dan voor kroon?
Sterkte met je gebroken kies, ik hoop dat er nog iets aan gedaan kan worden.
Dat klopt,maar als je niet zo ruim in de centen zit vind ik het een mooie "voorlopige" oplossing :smt002
Ook geen last van de kiezen gelukkig.
In 2006 heeft mijn nieuwe tandarts dat wel ter sprake gebracht. Nu komt er dus een kroon op. Die kies heeft sinds 1994 verder geen problemen veroorzaakt.
Een hoektand is begin 2006 grotendeels afgebroken en met composiet+stift opnieuw opbouwd. Er is toen niet meteen een kroon geadviseerd omdat ik last had van parodontitis. Nu het tandvlees rustig is komt er wel een kroon op. De tandarts beschouwd de composietkroon als een goede, maar minder duurzame oplossing dan de composietkroon. Daarnaast ziet die composietkroon er niet meer zo mooi uit.
Maar ten tijde van de wkb rage in mijn mond was ik ook nog student, dus een kroon was sowieso niet te betalen voor mij. :wink: