Na wortelkanaalbehandeling: kroon of niet???

Author:
Romy32
Posted:
di, 12/19/2006 - 20:45
Vandaag was ik voor de halfjaarlijkse controle bij de tandarts. Hij begon weer over mijn kies linksonder helemaal achterin, waaraan ik ruim twee jaar geleden een wortelkanaalbehandeling heb gehad. Na zo'n behandeling moet er namelijk altijd een kroon op, zegt hij. Na wat navragen, ook hier op het forum, weet ik inmiddels dat hij gelijk heeft, en dat een kroon het beste is. De kans dat een kies na een WK-behandeling breekt, is namelijk groter dan bij een normale kies. Nu ben ik echter benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk een kroon hebben gekregen na een WK-behandeling. Ik kan er zelf namelijk zo al vier opnoemen die dat niet hebben, en die nergens last van hebben. Dus: heb jij na je WK-behandeling een kroon genomen, of niet? Ik wil het graag weten!
Alvast bedankt voor het reageren.
pet

het is misschien aan te raden ik zit nu met een kapotte kies.
is ruim 13 jaar geleden een wortelkanaal behandeling in gedaan en is dus verschrikkelijk afgebroken nu en moet er nu uit gehaald worden door de kaak chirurg dus is het een beslissing voor je zelf.
di, 12/19/2006 - 23:02 Permalink
Romy32

Ik heb idd een kroon genomen maar dan wel van gewoon composiet :wink:

Oh, daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is dat dan voor kroon?
wo, 12/20/2006 - 10:09 Permalink
Paul

Composiet is het witte materiaal waar vullingen mee worden gelegd. Het is een kunststof die erg stevig is, maar niet het meest ideale middel is voor een kroon. Goud of porselein is een stuk sterker en gaat dus langer mee.
wo, 12/20/2006 - 11:08 Permalink
Irene2011

Ik heb al 3 wk behandelingen ondergaan en op allemaal geen kroon. Helaas is mij dit ook niet aangeraden. Zit dus nu met een kapotte kies. De wk behandeling daarvan heb ik een half jaar geleden gehad.
wo, 12/27/2006 - 20:09 Permalink
Romy32

Goh, dat is balen zeg, voor je! Maar wel bedankt voor je reactie, want dit is voor mij natuurlijk wel een waarschuwing.
Sterkte met je gebroken kies, ik hoop dat er nog iets aan gedaan kan worden.
do, 12/28/2006 - 10:07 Permalink
Jason

Composiet is het witte materiaal waar vullingen mee worden gelegd. Het is een kunststof die erg stevig is, maar niet het meest ideale middel is voor een kroon. Goud of porselein is een stuk sterker en gaat dus langer mee.

Dat klopt,maar als je niet zo ruim in de centen zit vind ik het een mooie "voorlopige" oplossing :smt002
do, 12/28/2006 - 10:29 Permalink
Spiegeltje

In 1994 heb ik op een molaar twee maal een wortelkanaalbehandeling gehad, gevolgd door een apex resectie. Deze kies bevatte een zeer grote amalgaamvulling. Mijn toenmalige tandarts heeft nooit aangegeven dat daar een nieuwe kroon op moest.

In 2006 heeft mijn nieuwe tandarts dat wel ter sprake gebracht. Nu komt er dus een kroon op. Die kies heeft sinds 1994 verder geen problemen veroorzaakt.

Een hoektand is begin 2006 grotendeels afgebroken en met composiet+stift opnieuw opbouwd. Er is toen niet meteen een kroon geadviseerd omdat ik last had van parodontitis. Nu het tandvlees rustig is komt er wel een kroon op. De tandarts beschouwd de composietkroon als een goede, maar minder duurzame oplossing dan de composietkroon. Daarnaast ziet die composietkroon er niet meer zo mooi uit.
wo, 01/03/2007 - 18:54 Permalink
ZeroXX

Hm nee, ik heb ze ook niet.
Maar ten tijde van de wkb rage in mijn mond was ik ook nog student, dus een kroon was sowieso niet te betalen voor mij. :wink:
do, 01/04/2007 - 05:58 Permalink