Beste luitjes,
Afgelopen donderdag ben ik in Alphen onder narcose gegaan (na 17 jaar niet geweest te zijn :oops: ) en ze hebben een hoop kunnen doen. Een van de dingen is het plaatsen van een noodbrug over elementen 21, 11, 12, 13, 14, 15. De pijlers zijn 21, 11, 13 en 15. Omdat mijn beide voortanden op eigen verzoek als pijlers zijn gebruikt (nr. 21 gaat namelijk steeds meer naar voren staan, waardoor de brug ook als een beugel fungeert), heb ik nu met de noodbrug het gevoel dat wanneer ik zachtjes op nr 15 bijt, ik het andere uiteinde (nr 21) voel trekken alsof je er met je vingers op drukt.
Is dit ook het geval met de definitieve brug of gaat dat langzaam wennen?
Als dat namelijk zo blijft, dan houd ik er voortdurend een beetje beurs gevoel aan over alsof iemand mijn voortanden heen en weer heeft zitten bewegen. In dat geval vroeg ik mij af of het dan niet verstandiger is, als dat nu nog kan, om alsnog nr. 21 niet in de brug op te nemen, maar als losse kroon te laten maken, zodat er minder spanning is in de brug?
Groeten,
Ro
Afgelopen donderdag ben ik in Alphen onder narcose gegaan (na 17 jaar niet geweest te zijn :oops: ) en ze hebben een hoop kunnen doen. Een van de dingen is het plaatsen van een noodbrug over elementen 21, 11, 12, 13, 14, 15. De pijlers zijn 21, 11, 13 en 15. Omdat mijn beide voortanden op eigen verzoek als pijlers zijn gebruikt (nr. 21 gaat namelijk steeds meer naar voren staan, waardoor de brug ook als een beugel fungeert), heb ik nu met de noodbrug het gevoel dat wanneer ik zachtjes op nr 15 bijt, ik het andere uiteinde (nr 21) voel trekken alsof je er met je vingers op drukt.
Is dit ook het geval met de definitieve brug of gaat dat langzaam wennen?
Als dat namelijk zo blijft, dan houd ik er voortdurend een beetje beurs gevoel aan over alsof iemand mijn voortanden heen en weer heeft zitten bewegen. In dat geval vroeg ik mij af of het dan niet verstandiger is, als dat nu nog kan, om alsnog nr. 21 niet in de brug op te nemen, maar als losse kroon te laten maken, zodat er minder spanning is in de brug?
Groeten,
Ro
Ook in een definitieve brug kan wat spanning zitten, gelukkig zullen de wortels zich onder invloed van deze krachten zich meestal verplaatsen naar een lokatie waar alles weer in evenwicht is, op deze manier werkt orthodontie ook.
Maak je nog niet teveel ongerust en met vriendelijke groet.
Ondanks dat ik erg blij ben dat er narcosetandartsen bestaan, is het een nadeel dat je nauwelijks tijd hebt om dingen te vragen. Veel tandartsen staan er niet bij stil om je de details te vertellen of dingen die je kunt verwachten. Dan kan er - in mijn geval - nog wel eens wat onzekerheid optreden, vandaar dat ik alles opschrijf wat ik wil vragen aan mijn tandarts en dat neem ik dan voor de behandeling met hem door. Ook aan de kleur en de vorm van de definitieve brug heb ik wat veranderd bij de technieker, omdat je er toch heel wat jaartjes plezier van moet hebben.
Iedereen moet altijd lachen als ik weer een vragenlijstje uit mijn zak tover, maar dat kan me eerlijk gezegd niet schelen. Het gaat erom dat ik niet met vragen blijf zitten, zodat ik vol vertrouwen een behandeling in ga ;-) Uiteindelijk betaal ik er genoeg voor en ben ik degene die ermee moet lopen.
Enfin, dat even tussendoor ;-)
Groeten,
Ro
Ik heb nog wel een vraagje:
Het is een brug van 6 elementen en eronder is een tand en een kies getrokken. Het tandvlees daar was al geslonken waardoor ik met mijn noodbrug telkens 'sliste' met praten, doordat er, vooral bij het uitspreken van de 't' lucht door de gaatjes tussen de noodbrug en mijn tandvlees ging (klinkt dan als 'tfee' ipv 'tee'.
Nu zit de definitieve brug erop, maar nog altijd zitten er (weliswaar nu kleinere) openingen, waardoor nog altijd lucht gaat tijdens het praten (en waar waarschijnlijk ook etensresten zullen gaan blijven zitten). Mijn vraag is nu of het tandvlees deze openingen vanzelf zal gaan opvullen, of heeft de tandarts nog wat te doen?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Ro
Over het algemeen zal door adaptie het slissen gelukkig binnen enkele weken tot soms enige maanden verdwijnen.
Met vriendelijke groet.
En komt dit vaker voor of is dit een voorbeeld van het verkeerd inzetten van een (definitieve) brug?
Opvullen met extra cement is een erg slecht idee.
Dan maar de brug lostikken en porselein bij laten bakken,na de onvermijdelijke resorptie-periode.
Ja, de tijdelijke brug vertoonde ook gaten boven de getrokken elementen. Wat ik dan eigenlijk niet begrijp is waarom de tandarts dan de definitieve brug erin heeft gezet. Dat zou hij bij het passen ervan dan toch al gezien moeten hebben? Nu de definitieve brug erin zit, ben ik bang dat bij het lostikken ervan een van de pijlers breekt.
Ja, maar dat is het vastzetten van een brug die niet past ook :wink: (excuseer mijn frustratie, u kunt er ook niets aan doen)
Dat is jammer genoeg gemakkelijker gezegd dan gedaan omdat ik vanwege angst onder narcose ben geholpen. Dan zou ik dus weer 2x onder narcose geholpen moeten worden :o Het heeft 17 jaar moed verzamelen gekost om me te laten behandelen. Nu ben ik eindelijk weer helemaal klaar en ziet alles er goed uit... krijg ik dit weer. Eerlijk gezegd zal het erop uitdraaien dat ik de brug met het gaatje erboven moet laten zitten.
Ik heb helaas nu zo'n gevoel van: "Die tandarts-ellende houdt maar niet op."
PS - wat is 'resorptie'?
Denk dat deze situatie is ontstaan om u zo snel mogelijk afbehandeld te krijgen.
etensresten
beste groeten,
Peter (Aalst, België)