Ook bang.

Author:
Ashley
Posted:
ma, 03/19/2007 - 11:00
Tjonge, hoe te beginnen? Dit is bijna voor het eerst dat ik het ga bekennen (in een meer openbare manier dan, zelfs de meeste van mijn vrienden weten van niets) ... ik ben erg bang voor de tandarts. Ik weet inmiddels (na het doorlezen van dit forum) dat ik de enige niet ben, dat is wel een fijn gevoel dat ik niet alleen sta. Ik ben al meer dan een aantal jaar niet geweest. Ik heb ondertussen lang en diep nagedacht over wat het nou precies is waar ik bang voor ben. Ten eerste zijn dat ervaringen uit het verleden (schooltandarts) en het feit dat ik het liefst voor alles stevig verdoofd zou willen worden zodat ik maar niets voel van de pijn, maar dat ik al diverse tandartsen heb gehad, die gewoon niet luisterden ("voor boren gebruiken we geen verdoving, daar voel je geen pijn van". Yeah right. En als ik het zo lees, komt dat dus nog steeds voor). Toen dat de laatste keer wederom gebeurde, ben ik nooit meer gegaan en dat ging lang 'goed' (nou ja, niet écht natuurlijk, laat ik zeggen dat het links en dan weer rechts eten mij ook heel bekend voorkomt). Ik schaam me diep dat ik het zo ver heb laten komen. Op dit moment heb ik echter last van een verstandskies (rechtsonder). Er zijn dagen die ik niet doorkom zonder Ibuprofen. Volgens mij zijn beide verstandskiezen zowel links- als rechtsonder niet geheel intact meer, dus heb ik een afspraak gemaakt bij een tandarts, samen met de huisarts. En morgen om 15.00 uur is het zover. Ik zal eerst gaan bekennen dat ik zo bang ben en dat daardoor mijn gebit al een aantal jaren geen tandarts heeft gezien (dat zal hij of zij echter zelf wel kunnen zien). Ik hoop dat we daarna tot een behandelplan kunnen komen en de schade nog te repareren valt zodat ik niet aan een prothese zal moeten.
Daniel S.

Tjonge, hoe te beginnen? Dit is bijna voor het eerst dat ik het ga bekennen (in een meer openbare manier dan, zelfs de meeste van mijn vrienden weten van niets) ... ik ben erg bang voor de tandarts. Ik weet inmiddels (na het doorlezen van dit forum) dat ik de enige niet ben, dat is wel een fijn gevoel dat ik niet alleen sta. Ik ben al meer dan een aantal jaar niet geweest. Ik heb ondertussen lang en diep nagedacht over wat het nou precies is waar ik bang voor ben. Ten eerste zijn dat ervaringen uit het verleden (schooltandarts) en het feit dat ik het liefst voor alles stevig verdoofd zou willen worden zodat ik maar niets voel van de pijn, maar dat ik al diverse tandartsen heb gehad, die gewoon niet luisterden ("voor boren gebruiken we geen verdoving, daar voel je geen pijn van". Yeah right. En als ik het zo lees, komt dat dus nog steeds voor). Toen dat de laatste keer wederom gebeurde, ben ik nooit meer gegaan en dat ging lang 'goed' (nou ja, niet écht natuurlijk, laat ik zeggen dat het links en dan weer rechts eten mij ook heel bekend voorkomt). Ik schaam me diep dat ik het zo ver heb laten komen. Op dit moment heb ik echter last van een verstandskies (rechtsonder). Er zijn dagen die ik niet doorkom zonder Ibuprofen. Volgens mij zijn beide verstandskiezen zowel links- als rechtsonder niet geheel intact meer, dus heb ik een afspraak gemaakt bij een tandarts, samen met de huisarts. En morgen om 15.00 uur is het zover. Ik zal eerst gaan bekennen dat ik zo bang ben en dat daardoor mijn gebit al een aantal jaren geen tandarts heeft gezien (dat zal hij of zij echter zelf wel kunnen zien). Ik hoop dat we daarna tot een behandelplan kunnen komen en de schade nog te repareren valt zodat ik niet aan een prothese zal moeten.

Dat Ibuprofen klinkt me heel bekend in de oren, ook tijden moeten doen omdat ik kapot van de pijn ging. Heb nou een tandarts die de tijd voor me neemt en me uitlegd wat hij aan het doen is, praat tegen me terwijl die werkt en laat zachtjes een radio op de achtergrond spelen met een cd van mij... Kom je toevallig uit de regio Utrecht?
ma, 03/19/2007 - 19:16 Permalink
inka1982

Ik wens je heel veel succes en sterkte! Het klinkt moeilijk, maar probeer het een beetje over je heen te laten komen. Je tandarts vindt het waarschijnlijk juist goed dat je nu komt, in plaats van nog een tijd zo door te gaan. De eerste keer doet hij waarschijnlijk toch niets en zal alles met je bespreken. En als het echt niet klikt kun je misschien een afspraak maken met een ander. Maar je hebt in ieder geval de eerste stap gezet!

Sterkte,

Ineke
di, 03/20/2007 - 08:43 Permalink
Ashley

Ik hoop maar dat de tandarts het inderdaad goed van me vindt dat ik nu kom (terwijl hij of zij iedere reden heeft om ... nou ja). Ik denk ook dat het de 1e keer een kwestie van foto's maken wordt om de schade in kaart te brengen. En ik ben nog steeds vastbesloten te gaan, hoewel iedere vezel in mijn lichaam nee roept.
di, 03/20/2007 - 11:29 Permalink
Ashley

Nou ik ben geweest! Het is 1 van de moeilijkste dingen die ik ooit heb moeten doen, maar het is me meegevallen (nu ja, dit was nog maar het 1e consult natuurlijk). Even goed heb ik de zwaarste hobbel genomen en gewoon bekend aan de tandarts dat ik bang ben en waarvoor ik bang ben. Beetje grappig was wel dat dat 'auf Deutsch' moest omdat ze nog geen Nederlands sprak. Op de een of andere manier werd ik daar rustiger van (in de wachtkamer zat ik nl. nog te twijfelen of ik al dan niet zou opstappen) en werd het voor mij zaak te zorgen dat de boodschap echt goed overkwam (met dank aan de HAVO :wink:). Toen ze haar ogen ten hemel sloeg toen ik uitlegde dat ik graag een verdoving wil voor het boren, maar dat dat meestal tegen dovemansoren gericht was, wist ik dat het wel goed zat. Ik heb haar mijn mond uitgebreid laten onderzoeken, zelfs met het haakje (euhhh ....). En de einduitslag? Tja, mijn 4 verstandskiezen moeten eruit (wist ik wel) en dat moet eerst gebeuren bij de kaakchirurg (daar had ik al een afspraak staan op 16 april, maar dat zou eerder moeten, dat ga ik nog proberen te regelen). En voor de rest nog een paar keer terugkomen om de gaatjes te vullen (in 3 vervolgafspraken). Ik zit met kaakchirurg dus aan minstens 5 afspraken vast, maar op de een of andere manier lijkt dat nu minder erg dan vandaag weer voor het eerst gaan .......
di, 03/20/2007 - 19:02 Permalink
Ashley

Ik moet trouwens maandag 2 april al naar de kaakchirurg voor mijn verstandskiezen (had eerst een afspraak op 16 april, maar dat vond de tandarts te lang duren en ze heeft zelf het ziekenhuis gebeld om de zaak te bespoedigen). Ik vind het onwijs spannend (en ben natuurlijk ook wel een beetje bang), maar het moet gewoon gebeuren.
wo, 03/28/2007 - 10:32 Permalink
femm

ach, dan kan je je er ook minder lang druk over maken..
komt vast goed.. Onthoud maar dat je de goede verhalen hier niet hoort.. Weet de kaakchirurg dat je angst hebt?? Anders kan je misschien de assistente nog van te voren bellen en het even vertellen.. Kan opluchten dat ze het weten zeg maar..
wo, 03/28/2007 - 11:17 Permalink
Ashley

Bedankt Femm. Ik ga sowieso melden aan de assistente dat ik bang ben ... dat moet ook wel want de kaakchirurg kan aan mijn gebit denk ik wel zien dat ik een tijd niet geweest ben. En dan weten ze meteen de oorzaak. Ik laat hier natuurlijk weten hoe alles verlopen is.
wo, 03/28/2007 - 18:08 Permalink
femm

ik zou het dan van te voren doen..wie weet kunnen ze nog wat extra tijd voor je nemen ofzo..of dat je eerst een gesprekje met een assistente kan hebben..je weet maar nooit immers
wo, 03/28/2007 - 18:47 Permalink